Bázisintézményi szakmai napot szerveztek "Inspiráló tanulási környezetek intézményes keretek között” címmel a Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában hétfőn. Az intézmény már két éve az Oktatási Hivatal Matematikai Tudásközpontja. A program célja az volt, hogy bemutassák az ellátogató pedagógusoknak, milyen az inspiráló tanulási környezet.
Az intézmény vezetője kiemelte: itt olyan gyakorlati és elméleti tudást sajátíthatnak el a pedagógusok, amelyet a későbbiekben is tudnak majd hasznosítani. Elmondta: a programsorozat két részből állt: az első, gyakorlati rész a 2.b-s tanulók bemutató órájával kezdődött. A matematika órát Medovarszki István, a Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola tanítója, okleveles pedagógiatanára tartotta, aki bemutatta, hogy hogyan lehet különböző játékos feladatokon keresztül megismertetni a számok világát a gyerekekkel.
Tirjákné Prisztavok Ágnes arról is beszélt, hogy a bemutatott oktatási forma miben különbözik a hagyományos oktatástól.
– Ez az oktatási forma a gamifikáció, vagyis játékosság elveit tartja szem előtt. A gyerekek csoportokban dolgoznak, a frontális munka legfeljebb 6 főt érint. Így nincs olyan munka, ahol minden gyerek egyszerre figyel a pedagógusra. A tanárnak ebben az esetben nem az órán van sok feladata - hiszen ott a gyerekeké a főszerep -, hanem az előkészítő munkában. Úgy kell megterveznie az órát, hogy mindenki egyformán és sokat tudjon dolgozni. A pedagógus inkább egyfajta facilitátorként dolgozik az órán, vezeti és irányítja a munkát, a gyerekek pedig teljes mértékben élményszerű tudással gazdagodnak. Ilyen módon számtalan olyan feladatot tudnak elvégezni, amelynek csak a töredékét tudnák egy hagyományos óravezetés alkalmával – ismertette az intézményvezető.
A program második részében az inspiráló tanulási környezet atyjának is nevezett Lénárd Sándor, az ELTE habilitált egyetemi docense tartott előadást közel 90 pedagógusnak a Munkácsy Hotelben. Kérdésünkre elmondta: azt szeretné, ha a résztvevők végiggondolnák, hogy a modern világban hogyan kellene másképp gondolkodni a tanulásról.
– Úgy gondoljuk, hogy a tananyagcentrikus világ helyett a tanuló-és tanuláscentrikus világ felé kellene lépni. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek fejében konstruálódó tudást kellene támogatni. Ezt most is gyakorolják a pedagógusok, csak tudatosabban kellene az egyéni tanulási utakat támogatni egy modern, vidám, ösztönző tanulási környezetettel – fogalmazott az egyetemi docens.
Azzal kapcsolatban, hogy mekkora jelentősége van a korai tapasztalatoknak a gyermekek későbbi pályaorientációját illetőleg, elmondta: egy jó tanár évtizedek múlva is meghatározó lehet a gyermekek jövőjét tekintve.
– Ha a gyerekek valójában szeretnek gondolkodni, kérdezni, számolni, olvasni, akkor az iskolának erről nem szabad leszoktatnia a diákot. Ha jó környezetet és motivációt találunk, akkor a gyerekek azt csinálják, amit egyébként: gondolkodnak, nevetnek - és közben fejlődnek – tette hozzá Lénárd Sándor. Példaként említette a program keretében matematika órát tartó Medovarszki Istvánt, akinek két korábbi tanítványa is az idén kezdett oktatni az intézményben.
A program részeként csütörtökön "Nem engedünk a 48-ból" címmel matematikai versenyt is tartanak a gyerekeknek az intézményben, ahol a történelmi-, matematikai- és logikai kompetenciáknak is nagy szerepe lesz.