– Az intézmény mindig ügyel a rendszerességre, már csak abban a tekintetben is, hogy a diákok folyamatosan készülnek valamilyen rendezvényre. Miért fordítanak ekkora hangsúlyt a rendszeres fellépésekre?
– Az intézmény fő profilja a kiemelt figyelmet igénylő tanulók nevelése-oktatása, fő feladata a sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok óvodai és iskolai rendszerben történő ellátása. Jelenleg több mint 140 fő, tanulásban akadályozott gyermeket és fiatalt nevelünk, oktatunk. Tanulóink jelentős része hátrányos helyzetű, illetve halmozottan hátrányos helyzetű.
Iskolánk fő erőforrása az a szellemi tőke, melyet a tantestület képvisel. Jellemzője a hagyományokra építő folyamos megújulás, melynek célja a gyermekek minél többoldalú fejlesztése. Diákjaink a tantervi követelmények teljesítése mellett kimagasló eredményeket produkálnak a tanórán kívüli tevékenységekben, rendre az élmezőnyben végeznek a sport- és kulturális versenyeken. Célunk, hogy minden nálunk tanuló diák a gyógypedagógia módszereinek segítségével jusson el képességeinek megfelelő legmagasabb szintre.
Iskolánkban évről évre kiemelt figyelmet fordítunk a megemlékezésekre, iskolai ünnepségekre. Az ilyen alkalmakkor bemutatott rövid műsorok, táncok bármely más – akár nem gyógypedagógiai – intézményben is megállnák helyüket, tanulóink élményként élik meg ezeket az eseményeket, kiváltságot jelent számukra a részvétel. Fontosnak tartjuk, hogy találjuk meg azokat a lehetőségeket, melyekkel elősegíthetjük a sajátos nevelési igényű tanulóink tehetséggondozását.
– Említette a diákokat. Részükről milyen visszajelzések érkeznek a kulturális programokról?
– Az iskolánk által szervezett kulturális programokra évek óta egyre nagyobb az igény. A sajátos igényű tanulók számára nagyon kevés lehetőség van a méltó versenyzésre, ezért évek óta a kollégámmal, Nórándt Péterrel közös ötleteink alapján teremtünk lehetőséget a megmérettetésekre. Az általunk szervezett versenyeken nemcsak a saját tanítványaink, hanem a régió bármely sajátos nevelési igényű gyermeke részt vehet. A 2021/22-es tanévben már a III. Farkas Zsuzsi Szépírás Versenyt rendezte meg iskolánk közel száz tanuló részvételével, április 7-én pedig a IV. MaSNI Versmondó Versenyre várjuk a szavalni szerető sajátos nevelési igényű gyermekeket és fiatalokat. Ezt a két versenyünket a világjárvány idején sem szakítottuk meg, mert a szépírási pályaműveket online módon küldték meg számunkra a felkészítő kollégák, a MaSNI-n pedig pandémiakompatilis változatban, videófelvételekről csendültek fel a kortárs költemények.
– Kinek az ötlete alapján kezdődött el a program?
– Az ötletadó kolléganő, Reményiné Tulipán Gyöngyi aktív közreműködése hívta életre a SZÍN-TE elnevezésű kulturális összejövetelt. E hagyományteremtő verseny azzal a céllal jött létre 2018-ban, hogy Békés megye gyógypedagógiai intézményeinek tanulói, valamint a többségi általános iskolák SNI-s tanulói színjáték és csoportos tánc kategóriákban mérhessék össze tudásukat, felkészültségüket.
A versennyel nemcsak az igényes önkifejezésre hívjuk fel a figyelmet, hanem egy újabb lehetőséget biztosítunk a sajátos nevelési igényű tanulóknak, ahol sikerélményhez juthatnak. A pandémia előtt a rendezvény már regionális jellegűvé vált, most két év kihagyás után, 2022. március 24-én ismételten megrendeztük a versenyt.
– Mikor kezdődik egyébként a készülődés, adott esetben a SZÍN-TE Kulturális Összejövetelnél?
– Az iskolánk által szervezett versenyekre a felkészülés a tanév elején, az adott évi munkaterv elkészítésekor kezdődik. Általában a tanév elején kiküldjük a partneriskoláknak a versenyfelhívásokat, hogy számukra is tervezhető legyen a felkészülés.
A SZÍN-TE Kulturális Összejövetelnél a szervezési feladatokon túl három műsorszámmal is képviseltettük iskolánkat. 2021 őszén alakult meg a Twilight tánccsoport, a magyarbánhegyesi kollégium diákjai közül. A szalagavató műsorra kezdtek el felkészülni, de mint sok más területen, a koronavírus itt is közbeszólt. Így csak később, februárban mutathatták be a produkciójukat az iskolai rendezvényen. Folyamatosan, hétről hétre gyakoroltak Kőszegi Zoltán kollégánk koreográfiája alapján.
A Forgószél Táncegyüttes egy moderntánc csoport. A csoportvezető célkitűzései közé tartozik, hogy az együttes összefogja iskolánkban a ritmikus mozgást kedvelő, modern táncok iránt érdeklődő diákokat. Közös munkával minden alkalommal új táncelemeket, koreográfiát sajátítanak el. A vidám hangulatú próbák, a rendezvényeken való sikeres fellépések segítenek abban, hogy a csoport közvetítse az együtt táncolás örömét.
A Kettőbé Színműhely szereplőivel is hónapokig tart a közös munka egy-egy bemutató előtt. Kollégámmal közösen készítjük fel a tanulókat. A szövegírástól kezdve a rendezésig rengeteg teendővel szembesülünk.
– Nagy volumenű rendezvényről beszélgetünk. Vannak-e kihívások a pedagógusoknak illetve a diákoknak?
– A verseny szervezése mindig kihívás egy iskola életében, hiszen számtalan dologra kell figyelnünk ahhoz, hogy az adott napon minden résztvevő jól érezhesse magát. Heteken át készítjük elő a megrendezésre kerülő verseny forgatókönyvét, de a tantestület minden tagja aktívan kiveszi a részét a jutalmak elkészítésétől kezdve a vendéglátás megszervezéséig. A vezetőség részéről is minden segítséget megkapunk. Igazi csapatmunka szükséges ahhoz, hogy gördülékeny legyen a versenynap.
– Milyen érzés összehozni egy ilyen eseményt?
– Összehangolt csapatmunka szükséges egy-egy verseny sikeres lebonyolításához, ahol mindenkinek megvan a maga feladata. A siker kulcsa az, hogy mindenki teszi a dolgát a legjobb tudása szerint. Nemcsak a nehézségek közösek, de a sikerek is.
– Összesen hányan vettek részt a programon?
– A III. SZÍN-TE Kulturális Összejövetelen öt intézmény 85 diákja, és 13 felkészítő pedagógusa vett részt. A rendezvényre a Hódmezővásárhelyi Kozmutza Flóra Oktatási Intézmény, a Mezőhegyesi József Attila Általános Iskola eltérő tantervű osztályának tanulói, a Medgyesegyházi Schéner Mihály Általános Iskola színjátszó csoportja, a Kondorosi Petőfi Sándor Általános Iskola és Kollégium tanulói és a Dr. Illyés Sándor Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola, Kollégium és Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézmény békési és magyarbánhegyesi diákcsoportjai képviseltették magukat. Színjáték kategóriában négy előadást, csoportos tánc kategóriában öt produkciót értékelhetett a zsűri: Pap Andrásné gyógypedagógus, Duma Zsolt, a mezőkovácsházi DUMA’Színház vezetője és Csibor Márton, a Békés Megyei Nemzeti Művelődési Intézet igazgatója, mint a zsűri elnöke.
– Korábban már említette, hogy odafigyelnek a folyamatos fellépésekre. Milyen platformon találkozhattunk már a növendékekkel, és mi várható legközelebb?
– Intézményünk színjátszó csoportját ketten vezetjük. A Kettőbé Színműhely több fellépésen is sikeresen szerepelt a 2018/2019-es tanévtől kezdve. Akkor a Lúdas Mátyás színdarabunkkal ezüst minősítést értünk el a XXVIII. Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Fesztivál megyei fordulóján, és bejutottunk a verseny regionális fordulójára, amit Szarvason, a Cervinus Teátrumban rendeztek meg. Kiskunfélegyházán a Dél-Alföldi Regionális Ki mit tud? Tehetségkutató versenyén első helyezést értünk el ugyanabban a tanévben.
Tánc kategóriában is nagyon tehetségesek fiataljaink. Iskolai rendezvényeinken csodálatos tánckoreográfiákkal kápráztatják el a közönséget. Kollégáim áldozatos munkájának köszönhetően ők is részt vettek és első helyezést értek el Kiskunfélegyházán a Dél-Alföldi Regionális Ki mit tud? Tehetségkutató versenyén.
Április 2-án Mezőhegyesen lesz a Dél-Békési Kistérség Közkincs Kerekasztal szervezésében a 10. Mutasd Magad Dél-Békés amatőr művészeti produkciókat bemutató rendezvénysorozat mikrotérségi elődöntője a József Attila Általános Művelődési Központban. Erre a versenyre benevezett a Forgószél Táncegyüttes is, Az operaház fantomja című táncprodukcióval, Reményiné Tulipán Gyöngyi, Tamásné Pántya Hajnalka és Borsiné Sódar Zsuzsanna felkészítésében, illetve a Kettőbé Színműhely a Max Lucado-Kálmánné–Nórándt: Éli könyve című színjátékával. Sőt, az Éli könyvével neveztünk a Weöres Sándor Országos Gyermekszínjátszó Fesztivál megyei fordulójára is, ami április 9-én kerül megrendezésre Gyomaendrődön, a Kállai Ferenc Művelődési Központban.