– Szerda éjféltől lépett újra életbe a rendkívüli jogrend Magyarországon. Milyen intézkedéseket vont ez maga után?
– Számos korlátozásra kell fölkészülnünk, ezek a korlátozások már életbe is léptek. A kijárási korlátozás azt jelenti, hogy éjféltől reggel 5-ig csak különös indokkal lehet elhagyni a lakóhelyünket, vagy szálláshelyünket, ahol éppen tartózkodunk. Ez tehát nem jelenti azt, hogy nem lehet az utcán senki sem, hiszen munkavégzés céljából, hogyha valaki öt óra előtt elindul már dolgozni, vagy a munkavégzés befejezése után, amikor valaki hazamegy és ez ebbe az idősávba esik, akkor indokolt. A döntő többségre vonatkozik ez a kijárási korlátozás, de vannak természetesen speciális esetek is. Ezt azért érdemes kiemelni, mert sokan kérdezték a napokban. Tehát ha valaki úgy fejezi be a munkáját, hogy negyed 1-re érne haza, akkor nem kell attól tartania, hogy ezért megbüntetik. Szigorú korlátozásokat vezet be a kormányzat a tekintetben is, hogy milyen körülmények között látogathatók a kulturális események, sportesemények, moziba hogyan járhatnak az emberek. Minden harmadik székre lehet leülni, a nézők az egymás mögötti székeket sem használhatják. Attól tartok, vannak olyan helyzetek, amilyen körülmények között nagyon nehéz ezeket a szabályokat betartatni. Ha pedig nem tartják be a szabályokat, akkor akár azonnal bezárhatják ezeket a létesítményeket.
Tudjuk, hogy a tavaszi időszakban először zárt kapus mérkőzések voltak, felfüggesztették a bajnokságokat. Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy ez ismét szükséges lehet. Attól tartok, szinte betarthatatlan, hogy a szurkolók ne kerüljenek a másfél méteres távolságon belülre egymástól. A szórakozóhelyeket be kell zárni, ez is egy fontos intézkedés. A parkolás pedig nemcsak Budapesten, hanem Békéscsabán is ingyenes, mint ahogyan az volt a tavaszi veszélyhelyzeti jogrend időszakában. Arra szólította föl a közlekedési vállalatokat a kormányzat, hogy a helyi járatok menetrendjét sűrítsék, hogy kevesebben utazzanak egy-egy tömegközlekedési eszközön. Tehát a közösségi közlekedés is próbál felkészülni erre a nehezebb időszakra. Nehezebb időszakra mondom, hiszen már több mint 90 ezren vannak azok, akik az első, illetve második hullámban megbetegedtek Magyarországon, és sajnos a kétezer főt meghaladta azoknak a száma, akik elhunytak a koronavírus szövődményei következtében.
– A kormány célja a járvány lassítása mellett az is, hogy az élet ne álljon le, az oktatási intézményeket például nem zárták be. Előreláthatólag ez így is fog maradni?
– Nagyon fontos szempont, hogy az élet, a gazdaság ne álljon meg. Ha ez sikerül, akkor azt a gazdasági visszaesést, amit Európa és Magyarország is produkált a tavaszi időszakban, most elkerülhetjük. Ehhez azonban az is szükséges, hogy az iskolák működjenek, legalább az általános iskolák. Tudjuk, hogy a felsőoktatásban nagyon sok helyen digitális tanrend szerint oktatnak a tanárok, illetve a hallgatók digitális tanrendben készülnek a vizsgaidőszakra. Jelen pillanatban az kormányzat célja, hogy az oktatás a jelenlegi körülmények között folytatódjon az oktatási, nevelési intézményekben. Nem lesznek bezárva az iskolák mindaddig, amíg ez fenntartható. Lokálisan, ahol olyan a fertőzöttség, ott bezárnak egy-egy iskolát természetesen, ők digitális tanrendre álltak át. De generálisan egyelőre nincs tervbe véve az, hogy az oktatás áttér a digitális tanrendre.
– Amennyiben a járvány nem lassul, várhatók-e további szigorítások, bezárások? Mire számíthatunk?
– Igen, várhatók további korlátozások, ha nem sikerül lassítani a vírus terjedésének az ütemét. Erre egyébként látjuk az európai példákat, sok európai országban a magyar szigorításoknál erőteljesebb korlátozásokat vezettek már be.
– Hogy állnak a kórházi kapacitásokkal? Van elegendő hely? Az ellátás biztosított?
– A kórházi kapacitások egyelőre rendelkezésre állnak. Azért kell lassítani a járvány terjedését, mert ha ilyen ütemben növekszik a megbetegedések száma, akkor többen lehetnek egyszerre azok, akik kórházi ellátásra szorulnak. Nőhet azoknak a száma is, akik intenzív ellátásra, vagy lélegeztetőgép által nyújtott segítségre szorulnak. A szabályok betartásával lassíthatjuk a járványt, hogy az egészségügy-ellátórendszer is talpon tudjon maradni.
– Térjünk át másik témánkra, a térségünkben zajló fejlesztésekre. A héten jelentették be, hogy a békéscsabai piacot mintegy 8,2 milliárd forintból bővül és újul meg. Miért szükséges ez?
– Vannak olyan adatok, miszerint egy erősebb szombati napon körülbelül 10 ezer ember fordul meg a csabai piacon. Akik járnak, látják, hogy valóban indokolt a felújítás, bővítés. Egy sűrűbb napon akár 1000 személygépjármű is lehet a piac környezetében. Gyakorlatilag lehetetlen parkolni ebben az időszakban a piacot környező utcákban is. Épül tehát egy három szintes parkolóház a Szabó Dezső utcában. Ez az egyik nagyon fontos fejlesztés. A másik, hogy egy fedett, ugyanakkor nyitott vásárcsarnok épül majd, és egy új pavilonsor, természetesen a kiszolgálóblokkokkal együtt. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy útfelújításra, és járdafelújításra, burkolatok rendbetételére, új felszíni parkolók létrehozására, és zöldítésre is sor kerül. Ezek azok az elemek, amelyek a következő években megvalósulnak a kormány döntése értelmében. 2020-ban, '21-ben, '22-ben és '23-ban biztosítja a Modern Városok Programban nemzeti forrásból a kormányzat a pénzt arra, hogy ez a nagyléptékű beruházás megvalósuljon. Több százan dolgoznak a piacon, az ő munkakörülményeik is javulni fognak, illetve érzékelhető módon azoknak nyújt sok segítséget a beruházás, akik a piacra járnak vásárolni. Egy fontos eleme egyébként ennek a fejlesztésnek, hogy a nagybani piac kikerül az Illésházi útról, a Kétegyházi útra. A nagybani piacnak belvárosban történő működése nagyon sok környéken lakót zavart, mert ott már éjszaka elkezdődik az élet. A nagybani piac tehát a Kétegyházi úton, az új ipari terület mellett lesz. A „bolhapiac” illetve a kisállat-kereskedés viszont megmaradhat a városban.
– Nemrég arról is döntés született, hogy a Körös Hotelt megveszi az állam, az épületet lebontják.
– Arról született döntés, hogy a kormányzat a magántulajdonostól megvásárolja a negyedszázada üresen álló Körös Hotel épületét. Bár sok ötlet felvetődött, hogyan lehetne hasznosítani a meglévő ingatlant, nem akadt olyan vállalkozó, olyan fejlesztő, aki szánt volna erre forrást, mert rossz műszaki állapotban van maga az épület. Ezért a magyar állam megvásárolja, és el fogja bontani és az önkormányzat rendelkezésére bocsátja ezt az 1997 négyzetméternyi területet. Én azt kértem két civil szervezettől, hogy kezdeményezzenek egy közösségi tervezést, egy lakossággal való párbeszédet az ügyben, hogy mi legyen majd a Körös szálló helyén. Ez egyébként el is indult. Amikor a sok vélemény, álláspont megjelenik, összegezni lehet, akkor ezeket is el fogom juttatni az önkormányzathoz, mert a városvezetésnek kell döntenie a tekintetben, hogy mi legyen ott. Én azt mondanám, hogy jó lenne, ha zöldterület lenne, de ezt bízzuk egyrészt Békéscsaba lakosságára, másrészt az önkormányzatra. Kérdés az is, hogy majd milyen források állhatnak rendelkezésre, hogy az a terv, ami ott prioritást nyer, megvalósulhasson.
– Végül ejtsünk néhány szót a közlekedés fejlesztéséről is. Az M44-es gyorsforgalmi út milyen ütemben halad? Milyen most a Kondoros – Békéscsaba szakasz készültsége?
– A Kondoros és Békéscsaba közötti, 17,6 kilométernyi szakasz kivitelezése jobban halad, mint ahogyan azt eredetileg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő cég tervezte. 2021 szeptember végi átadással számoltunk a korábbiakban. Most már látszik, hogy gyakorlatilag készen van az út, a műszaki átadás, átvétel zajlik. És amikor mindez megtörténik, akkor azt remélhetjük, hogy karácsony előtt, tehát még körülbelül december közepén a közlekedők rendelkezésére bocsájtja majd a kivitelező az utat. Akik járnak Kecskemétre, vagy Budapestre, azok láthatják, hogy gőzerővel folyik a munka Tiszaugtól Lakitelekig is. Ez egy további 15 kilométeres szakasz, ott is az a terv, hogy a körülbelül a következő 1,5 évben ezek az új szakaszok is elkészüljenek. További tervek vannak arra, hogy nem a valamikor később megvalósuló M8-as útba, hanem az M5-ösbe be legyen kötve majd az elkészülő négysávos út. Tehát ne Kecskemét előtt menjünk majd vissza a kétsávos útra, hanem valahol Lajosmizse környezetében. Azt reméljük, hogy születik majd olyan döntés, én magam is ezen dolgozom, hogy az M5-ösre tudjon csatlakozni az elkészülő M44-es út. Az elmúlt napok híre az, hogy egy régóta várt újabb fejlesztéssel is gazdagodik majd Békéscsaba, ez pedig a 120-as vasúti vonalnak Békéscsaba-Kétegyháza közötti részének rendbetétele, felújítása, illetve két nyomsávosítása. Tehát nemcsak egy vágányon közlekedhetnek majd a vonatok, amikor megvalósul ez a munka – ez egy hosszú időszak még – hanem két vasútvonal fog egymás mellett haladni. Ha a biztonsági rendszer is elkészül, akkor a szakasz majd alkalmas lesz arra is, hogy 160 km/órás sebességgel tudjanak közlekedni Békéscsaba és Lökösháza között a vonatok.