– Az M44-es gyorsforgalmi úttal kapcsolatban több változás is történt, illetve történik idén. Melyek ezek?
– Van jó hírünk és nem jó hírünk is ezzel kapcsolatban. Nyilván nem örülünk annak, hogy januártól fizetőssé vált az M44-es annak ellenére, hogy még az országos gyorsforgalmi úthálózatba nem csatlakozott be. Eredetileg azt tervezte a kormányzat, hogy csak akkortól kell fizetni, ha az összeköttetések meglesznek, de ezt már most bevezették. Jó hír, hogy hamarosan az M44-es további, 5 kilométeres szakaszán is közlekedhetünk majd, 2025-ben pedig – mivel jól haladnak a munkálatok - Békéscsaba és Budapest között végig négysávos úton autózhatunk. Jelenleg az M44-es továbbépítésének az előkészületei zajlanak, a közbeszerzési eljárás előkészítése folyik. Ha kellő ütemben folytatódnak a szükséges eljárások, akkor hamarosan elkezdődhet a Békéscsaba és az országhatár közötti M44-es útszakasz konkrét tervezése is.
– Mi az oka annak, hogy már most fizetni kell az M44-esen?
– Egy egységesítő döntés született: csaknem minden gyorsforgalmi út fizetőssé vált. A szakminisztérium szerint minimális azoknak a száma, akiknek többletköltséggel kell számolniuk, hiszen aki például Budapest és Békéscsaba között közlekedik, annak az M5-ös miatt eddig is fizetnie kellett, és a fizetős szakaszokon nem vármegyebérletet – ami éves szinten 6660 forintba kerül - használt, hanem az egész országra szóló matricát. Akik pedig csak néhány kilométert mennek, azok nem feltétlenül mennek föl az M44-esre. Ettől függetlenül szerintem is jobb lett volna, ha az eredeti terv szerint vált volna fizetőssé az M44-es, többen próbáltuk is ezt elérni az Országgyűlésben, de az egységesítés győzött.
– A közösségi közlekedésben is változások jönnek: az ország- és vármegyebérleteken kívül megszűnik minden más bérletforma, a 14 év alattiak pedig ingyenesen utazhatnak. Mit kell tudni erről?
– Eddig a 65 év fölöttiek vehették igénybe térítésmentesen a közösségi közlekedési eszközöket, március 1-jétől viszont a 14 év alattiak is bekerülnek abba a körbe, akiknek nem kell tanulóbérletet vásárolniuk. Ez az általános iskoláskorú gyermeket nevelő családok számára egy érzékelhető, kedvező változás lesz. Ezen kívül díjmentesen utazhatnak márciustól azok is, akik eddig 90 százalékos kedvezménnyel vehették igénybe a tömegközlekedési eszközöket; ilyenek a nagycsaládosok, a fogyatékkal élők, a mozgáskorlátozottak. Lesznek továbbá 24 órán keresztül használható ország- és vármegyebérletek egészen kedvezményes áron. A közösségi közlekedést tehát a tavasz elejétől lényegében mindannyian olcsóbban vehetjük majd igénybe.
– Múlt év december 1-jétől a minimálbér 15, a garantált bérminimum 10 százalékkal nőtt, a napokban pedig a pedagógusok 32,2 százalékos béremelését jelentette be a kormány.
– A minimálbérrel és a garantált bérminimummal kapcsolatban érdemes megemlíteni, hogy az a tárgyalássorozat, ami a szociális partnerek, a munkáltatók és a munkavállalók között zajlott, nem állt meg. Folytatódik tovább az egyeztetés, amelynek eredményeképpen azt remélhetjük, hogy egy hosszabb, nemcsak egy évre szóló megegyezés születik. Ez a munka a szociális partnerek között zajlik, a kormányzat ebbe csak akkor száll be, ha indokolt. Ha a felek megállapodnak, akkor egy minimum 3 éves minimálbér- és garantált bérminimum-emelési időszak jön, ami érzékelhetően növeli majd a legalacsonyabb munkajövedelemből élők helyzetét. Amikor pedig a legalsó kategóriákban béremelkedés van, az maga után vonja a fölötte levő bérek emelését is, ami a teljes gazdaságban béremelkedést generál. A pedagógusokat illetően régi adósságát törleszti a kormányzat akkor, amikor az oktatási, nevelési ágazatban dolgozó szakemberek bérét megemeli. A cél az, hogy 2025-re legalább a diplomás bérek 72 százalékát érje el az ő bérszintjük. Itt is több kategória van, ami lehetőséget nyújt a differenciált emelésre attól függően, hogy milyen tudással, milyen végzettséggel rendelkeznek a pedagógusok, hány éve vannak a szakmában, milyen a szakmai előmenetelük, milyen tantárgyakat tanítanak, hol dolgoznak. Remélem, hogy a pedagógus-társadalomban ez az emelés néhány másik döntéssel együtt békét tud hozni. Egyébként más ágazatokban is nőnek a bérek, és szintén nagyon fontos tényező, hogy a múlt évi 17 százalékos, igen magas inflációval szemben idén 5-6 százalékkal számolnak a szakemberek. A számítások szerint mindezek eredményeként 3-4 százalékos reálbér-emelkedés várható, és a gazdasági növekedés mértéke is ennyi lehet 2024-ben.