– CSOK Plusz néven újabb családtámogatási rendszert vezetnek be január elsejétől. Ez mennyiben érintheti például a békéscsabaiakat?
– Azt reméljük, hogy sokak tetszését elnyeri Békéscsabán is ez az új konstrukció, amely 3 százalékos, tehát nagyon kedvező kamatozású hitelfelvétel lehetőségét is jelenti. 15, 30, illetve 50 millió forint vehető fel, és csak 10 százalék önerő szükséges ahhoz, hogy egy család új otthonba költözhessen. A CSOK Plusz hitelnél egy évig csak a kamatot kell törleszteni, az első gyermek megszületésekor pedig egy év törlesztési moratórium kérhető, ebben az esetben a futamidő egy évvel meghosszabbodik. A második gyermek megszületésénél 10 millió forint írható le a tőketartozásból állami támogatásként, további gyermekek születésekor pedig újabb 10 millió forint. Mindez azt eredményezheti, hogy könnyebben tudnak a családok új otthont venni vagy építeni, könnyebb lesz a szülőktől elköltözni, vagy az albérletből továbblépni. A gyermekvállalás egyik legnagyobb akadálya, hogy nehezen tudnak saját otthont szerezni a fiatal házasok. Bízunk benne, hogy ha a korábbiakhoz képest könnyebben juthatnak otthonhoz a párok, akkor a vágyott és tervezett gyermekek nagyobb eséllyel születhetnek meg.
– Az Országgyűlés Nemzeti Összetartozás Bizottsága az Autonómia Albizottság elnökének választotta önt. Mennyiben változik ezek után a munkája?
– A parlamenti munkám kicsit bővül, több és még intenzívebb lesz azzal, hogy az Autonómia Albizottság elnöke lettem. Korábban Szili Katalin, az Országgyűlés elnöke, illetve Zsigmond Barna – aki most már államtitkárként dolgozik – vezette ezt a bizottságot. Az autonómia kérdése Nyugat-Európában, Közép-Európában, Kelet-Európában is fölvetődik: Katalóniától Skóciáig, Sziléziától a Krímig, illetve magyar viszonylatban a Székelyföldig szóba kerülhet. A nemzetiségi autonómiával kapcsolatos kérdések, valamint a Nemzeti Összetartozás Bizottságában végzett munka jól hasznosítható itt Békéscsabán, Békés megyében is. A közelmúltban a Muravidékén jártam, ahol egy viszonylag kis létszámú magyar kisebbség él – láttam, hogy ott milyen a mozgásterük. Át tudom tekintetni a magyarországi nemzetiségi kisebbségek viszonyrendszerét, és össze tudom hasonlítani azzal, hogy milyen a határon túli magyar kisebbségek helyzete, illetve milyen együttműködési lehetőségek vannak. A nemzetiségi szószólók elmondása és a saját tapasztalataink alapján is tudjuk, hogy Magyarországon a nemzetiségek helyzete megfelelő. Bevonjuk őket a jogszabály-előkészítési munkába, és azon dolgozunk, hogy az ő elvárásaik, igényeik is teret kapjanak. Ha látjuk, hogy milyen jó példák vannak a határon túl, amelyek az ottani magyarság életét befolyásolják, akkor azt akár át tudjuk ültetni a magyarországi nemzetiségekkel kapcsolatos döntéshozatalba is.
– Lépjünk át kicsit a szűkebb pátriánkba. A közelmúltban az Ormay soron útfejlesztés történt a vidékfejlesztési program támogatásával. Ez miért lehet fontos?
– Egyrészt azért, mert a vidékfejlesztési programból elnyert vissza nem terítendő támogatás segítségével javulhattak az infrastrukturális feltételek a külterületen. Békéscsabán, főleg a belterületeken volt egy nagyobb útfejlesztési program, most a külterület volt soron. Ráadásul az Ormay soron elkészült szakasz gyűjtőútként funkcionál. Nyilván sokan tudnak mondani olyan utakat Békéscsabán, amelyek szintén felújításra szorulnak. Az Ormay sor környékén élőknek, az ott vállalkozásokat működtetőknek ez egy igen fontos fejlesztés volt, mert a hely megközelíthetőségét, élhetőségét, értékét növeli.
– A Modern Városok Program támogatásával új híd épül Deák utcát és a József Attila utcát összekötő régi átkelő helyén. Hogyan látja ezt a beruházást?
– A Modern Városok Program Munkácsy Negyedes szelete az, amelynek része a híd elbontása és egy új híd megépítése. Rendkívül nagy forgalmat bonyolított le a régi híd, ráadásul nem volt teljesen biztonságos. Bár elvileg a biciklisek csak a kerékpárt tolva mehettek volna át a túloldalra, mégis az volt tapasztalható, hogy a legtöbben gyorsan áthajtottak. Most egy lényegesen szélesebb új híd épül, amely lehetővé teszi, hogy térben elkülönítve tudjanak közlekedni a kerékpárosok és a gyalogosok. Továbbá ezzel megvalósul a József Attila utcai kerékpáros nyomvonal és az Árpád sori kerékpárút összeköttetése. Új zebrák készülnek majd, és ne felejtsük el, hogy az Ásító inas szobra is ott kap majd helyet. Egy szép, új híd készül tehát, megújult környezettel, amelyet reményeink szerint egy év múlva birtokba vehetünk.