Herczeg Tamás: Fél év múlva vezethetünk az M44-es Tiszakürt-Kondoros szakaszán

2019. április 14. 14:19 | Mikóczy Erika

Olyan régóta várunk az M44-es gyorsforgalmi útra, és annyi ígéret volt éveken át, hogy sokan még az erről megszületett döntés után is azt mondták: hiszem, ha látom. Nos, már jó ideje láthatjuk, hogyan halad az építkezés, sőt egy több mint hatvan kilométeres szakaszt körülbelül fél év múlva használatba is vehetünk. Erről, és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában megvalósuló többi, Békéscsabát érintő útfejlesztésről Herczeg Tamás országgyűlési képviselőt kérdeztük.

 

– Az M44-es Tiszakürt és Kondoros közötti közel 62 kilométeres szakaszán gőzerővel dolgoznak, de folynak a munkák Kondoros és Békéscsaba között is. Mikortól használhatjuk majd az M44-esnek ezeket a szakaszait?

 

– Amikor autóval megyek Budapestre, mindig nézem, hol tart éppen az építkezés. A 44-es útról csak a közvetlen közelében folyó munkákra látunk rá, de tudjuk, hogy végig dolgoznak a szakemberek. A tervek szerint a kétszer kétsávos gyorsforgalmi út Tiszakürt és Kondoros közötti részének műszaki átadása szeptemberben lesz, így várhatóan szeptember végén, október elején azt az útszakaszt már használatba vehetjük. Ez azt jelenti, hogy fél év múlva már nem kell Kondoros, Szarvas, Békésszentandrás, Öcsöd és Cserkeszőlő belterületén átmenni. A Kondoros és Békéscsaba között húsz százalék körüli a készültségi szint, ennek a szakasznak az átadása 2021-ben várható. A munka egyébként a Tisza túloldalán is folyik Lakitelek és Szentkirály felé. Ráadásul mindez hazai forrásból valósul meg, ugyanis nem számít nemzetközi korridornak ez az útszakasz.

 

–  Mit jelenthet az épülő M44-es a biztonság tekintetében?

 

Sokakban felvetődött, és korábban én is elgondolkodtam azon: milyen kár, hogy nem mehetünk majd 130 km/órás sebességgel, hanem „csak” 110-zel. A szakemberek szerint azonban ezen a gyorsforgalmi úton nagyobb biztonságban vagyunk. Míg az autópálya leállósávján sajnos gyakran szabálytalankodnak, ez az autóúton ritkább. Itt nincs leállósáv, viszont körülbelül két kilométerenként öblözeteket alakítanak ki, ahol nyugodtan meg lehet állni. Ha pedig műszaki probléma miatt szükséges, akkor le lehet húzódni az út mellett, de ott zúzottkő van, ahol biztosan nem kezd veszélyes előzésbe egy kamion vagy egy autó.

 

 

Mennyivel rövidülhet majd a menetidő, ha elkészül az M44-es?

 

– Amikorra teljesen elkészül, a számítások szerint 45 perccel lesz rövidebb a menetidő. Békéscsabától Budapestig nem kell majd lakott területen átmennünk, ha az M44-ről az M-5-ösön folytatjuk az utunkat. De nemcsak a gyorsaság, hanem a környezetvédelem szempontjából és az ott élők életminősége tekintetében is érezhető változást hoz a beruházás. Egyébként országszerte olyan léptékű fejlesztés történik most, amellyel – a NIF vezetőinek állítása szerint – a lakosságszámhoz és az ország területéhez viszonyított gyorsforgalmi úthálózat hossza tekintetében 2022-ig  Ausztria szintjére érünk.

 

– Ugyancsak a NIF beruházásában épül az 5,2 kilométer hosszú Fürjesi út, kétszer egysávos összekötőútként. Mit jelent ezt majd az itt élőknek?  

 

– Ez három utat köt össze, a Csanádapácai utat, a 47-est és a 44-est. Itt jelenleg az előkészítő munkák folynak. A három számjegyű, másodrendű út a jaminaiak számára lesz nagyon fontos fejlesztés, mert elviszi a Dél-Békésből érkező forgalmat. Az út mellett szervizút is lesz, így a kerékpárosok biztonságosabban közlekedhetnek, és körforgalmak is erősítik majd a biztonságot. Az elkerülő átadására 2021-ben kerül sor.

 

– Az M47-es fejlesztése szintén érinti Békéscsabát.

 

– A Berettyóújfalu és Debrecen közötti igen forgalmas szakaszon már átadták az autópályát, és folyik az előkészítése a Szeged, Békéscsaba és Debrecen közötti, M47-es gyorsforgalmi út megépítésének. A tervek szerint először a Békéscsaba és Debrecen közötti szakasz épülhet meg, a későbbiekben pedig a Szeged és Békéscsaba közötti.

 

– Jó, hogy megvalósulnak ezek a nagyobb fejlesztések, de mi lesz azokkal az alsóbbrendű utakkal, amelyek jelenleg rossz állapotban vannak?

 

– A harmad-, negyed-, ötödrendű utak, a kistelepüléseket összekötő külterületi utak felújítására is létrehozott egy költségvetési keretet a kormányzat, bízom benne, hogy ennek segítségével ezen a téren is javul a helyzet. Békés megyében számos olyan út van, amelynek az állapota kívánnivalót hagy maga után. Ezek felújítása is nagyon fontos, hiszen sokan iskolába, munkába menet naponta használják az alsóbbrendű  utakat.

 

– A biztonságosabb, gyorsabb közlekedésen túl milyen további hozadéka lehet az útfelújításoknak?

 

– Tény, hogy amikor befektetőkkel tárgyalunk, mindnyájuk számára fontos, hogy meglegyen a gyorsforgalmi út. Tehát az útfejlesztésnek az életminőség javításán túl tőkevonzó hatása is van. Mi gyorsabban elérhetjük a fővárost, de akár a tőke, akár a turizmus célpontjai között is nagyobb eséllyel szerepelhetünk, ha könnyebben megközelíthetőek leszünk.

 

 

További programok »

Fejlesztéspolitika

Hangulatosabb lett a Lencsési

Közel 740 millió forintból hajtják végre a CsabaPark harmadik ütemének fejlesztéseit. A Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban többek között futópályát és élményparkot alakítanak ki a CsabaParkban, de a forrásból a Szabó Pál téren és a Haán Lajos téren is fejlesztenek.
2019. október 11. 16:43
FEL