– A hírek szerint jól halad az M44-es gyorsforgalmi út utolsó szakaszának építése. Mikor lesz készen ez az útszakasz?
– Az utolsó, 32,2 kilométeres szakasz építése jelenleg több mint hatvan százalékos készültségi foknál jár. Nemrég egyeztettem a kivitelezőkkel, akik szerint tartható az ütemterv, eszerint a jövő esztendőben, 2025 első felében elkészül az M44-es utolsó szakasza is a Szentkirály és az M5-ös közötti részen. Onnantól kezdve Békéscsabától Budapestig négysávos úton közlekedhetünk majd.
– Az is elhangzott korábban, hogy az M44-es gyorsforgalmi út Románia felé is folytatódik majd.
– Ez a tervezési, előkészületi fázisban van jelenleg. Nyilván jónéhány évet kell még várnunk, hogy az M44-es elérje az országhatárt, majd a határtól a román oldalon tovább folytatódjék, hogy végül a szintén később megépülő Arad és Nagyvárad közötti gyorsforgalmi útba kössön be. Ennek a nagyívű útberuházásnak meg kell történnie ahhoz, hogy intenzívebben belekerüljünk abba a nemzetközi vérkeringésbe, amelynek köszönhetően kapósabb lehet a térségünk akár a külföldi, akár a magyar befektetők számára. Másrészt pedig nekünk is sokkal gyorsabb, kényelmesebb, biztonságosabb lesz eljutni a Partium, illetve Erdély felé.
– Maradva az utaknál: egy évvel ezelőtt, 2023. május 26-án adták át a Wenckheim turista- és kerékpárutat. Melyek az első év tapasztalatai?
– Úgy tűnik, teljesültek azok az elvárások, amelyek a kerékpárút építése előtt megfogalmazódtak. Ennek egyik bizonyítéka, hogy ez lett az Év kerékpárútja egy közönségszavazáson. A közép-békési Wenckheim kastélyokat köti össze a kerékpárút, így nemcsak a természeti értékekben gyönyörködhetünk, hanem az épített örökségünkhöz is eljuthatunk. Nemcsak a hegyes-völgyes vidékek lehetnek látványosak, szép a békési táj is! A kerékpárutat sokan használják, népszerű lett nemcsak az itt élők, hanem az idelátogatók körében is. A szabadkígyósi kastélyig vezető, a bányatavak mellett elhaladó, a Pósteleket Gerlával összekötő kerékpárút-szakaszok igen kedveltek. A mindennapi életben – és itt nemcsak az iskolába járásra, munkába járásra gondolok, hanem a hétvégi programokra – is nagyon sokan használják ezt az utat. A forgalmi adatok, valamint a vélemények alapján is az látható, hogy beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Egyébként a békéscsabai kerékpárút-hálózat bővítése, fejlesztése ezzel nem zárult le: a következő TOP Pluszos programok is lehetőséget adnak arra, hogy újabb kerékpárutak épüljenek, és még inkább összefüggő rendszer legyen Csabán.
– A turizmus egy másik területén, a vendéglátásban ajánl most új lehetőségeket a Kisfaludy Program. Melyek ezek?
– A Kisfaludy Programban az egész évben nyitva tartó vendéglátó-ipari egységek pályázhatnak most elsősorban konyhatechnikai rendszerek, konyhatechnikai eszközök vásárlására, felújítására egymillió forint értékben. Ezzel zenés szórakozóhelyek, cukrászdák, éttermek kapnak lehetőséget némi fejlesztésre. Egy összesen 13-15 milliárd forintos csomagról van szó, amelynek az első pályázati ablaka május 27-én nyílt meg, a későbbiekben nyílnak a következők. Mindez azt a célt szolgálja, hogy egyrészt a turizmus élénküljön, másrészt pedig a helyben élők is vegyék igénybe a vendéglátó-ipar nyújtotta lehetőségeket. Áttételesen pedig az munkahelymegtartó és komfortosságot javító tényező, ha a vendéglátásba állami források áramlanak.
– A napokban derült ki, hogy az otthonfelújítási program nem indul el június 3-án, ahogy azt tervezték, hanem csak később. Sokan várják ezt a lehetőséget. Mit lehet tudni a késedelem okáról?
– Az előzetes tervek szerint június elején indult volna ez az otthon-felújítási támogatási program, ami európai uniós forrásból valósul meg. Ez még nincs Magyarországon, de nem ez az oka annak, hogy késedelmet szenved a pályázati kiírás, hisz a kormány megelőlegezi a forrást. A fő ok az, hogy egy társadalmi egyeztetés során rengeteg új elem került be a rendszerbe, másrészt pedig a technikai előkészítés is meglehetősen időigényes. A sok új gondolat között helyet kap az is, amit egyébként a miniszterelnök úrnak, illetve Lantos miniszter úrnak említettem, kérve a támogatásukat ebben. Az eredeti kiírás arról szólt, hogy azok az 1990 előtt épült családi házak részesülhetnek a támogatásban, amelyeknél a gáz már be van már vezetve. Ezzel azonban nagyon sok Békéscsaba környéki tanya is ki lett volna zárva ebből a lehetőségből. Miniszter úrral konzultáltunk a módosításról, hogy ezek az ingatlanok is pályázhassanak. Számos hasonló finomítás van még, amelyről tárgyal a kormányzat. A cél az, hogy minél szélesebb körben vehessék igénybe az emberek ezt a lehetőséget. Összesen több mint 100 milliárd forintról van szó, tehát nagyon sokaknak segíthet majd ez a program.