Az angliai Nemzeti Felnőttképzési Intézet szerint „nincs elég idő arra, hogy a fiatalabb generációk érésére várjunk a környezetvédelmi intézkedések meghozatalával”, és „a felnőtteknek meg kell változniuk, ha a gyermekek környezeti nevelésének hitelességét akarjuk elérni”.
Ha a felnőtteket azonnali fenntarthatósági cselekvésre akarjuk ösztönözni, ki kell őket mozdítani a megszokott gondolkodásmódjukból és világképüket át kell alakítani annak érdekében, hogy átfogóbbak, differenciáltabbak, nyitottabbak, emocionálisabbak és reflektívebbek legyenek. Valódibb, életszerűbb és igazabb hiedelmek a cselekvéseket hitelesebben vezérlik.
Fel kell ismerni a világegyetem, a bolygó, a természeti környezet, az emberi közösség és a személyes világ összefüggéseit. Önismeretünket kell fejlesszük. Nem csak társadalmi-politikai, hanem ökológiai és globális dimenzióban is.
A felnőttek világképének tömeges átalakításában, a természetet kizsákmányoló életmódunk megváltoztatásához szükséges globális fenntarthatóság felé való elmozdulásban az állampolgárok cselekvéseit és kritikai szemléletét ösztönző radikális környezeti felnőttoktatás kulcsszerepet játszhat. Az ökológiai dimenzió túl sokáig hiányzott a tanulásból és az oktatásból. Elszakadtunk attól a ténytől, hogy a Földtől függ a saját túlélésünk. A fenntarthatósági és a környezeti felnőttoktatás képes lehet ezt a hiányosságot orvosolni.
A felnőttképzési szervezeteknek új pedagógiai megközelítéseket kell kidolgozniuk a felnőtt tanulók részvételének és tudatosságának növelése érdekében. Közösségi lényként, mindannyiunknak ki kell alakítanunk az alkalmazkodó képességünket, ellenálló képességünket, valamint hatékony és gyakorlatias napi rutinjainkat.
Valójában mindenkinek, akit a társadalmi és/vagy a gazdasági igazságosság kérdése foglalkoztat, ki kell terjesztenie gondolkodását és gyakorlatát a környezetre is. A környezettel kapcsolatos attitűdjeink és világnézeteink kötődnek a jelenlegi rendszerünkhöz, amely állandósítja azt az igazságtalanságot, amelynek véget akarunk vetni. Ha makacsul folytatjuk ezt a szétválasztást, az igazságosságra irányuló erőfeszítéseink hosszú távon kudarcot vallanak. A felelősségteljes viselkedés alapja az egyéni felelősségvállalás.
Mi így gondolkodunk globálisan és tanulunk lokálisan.
Dr. Duray Balázs