Fizetős lesz az RTL Klub és a TV2

2016. június 1. 12:23 | Mikóczy Erika

Július 1-től fizetőssé válik az RTL Klub hagyományos felbontású (SD) adásának vétele is a kábelszolgáltatóknak - közölte az RTL Magyarország marketingkommunikációs osztálya az MTI-vel.

Egy április végi kormányrendelet tette lehetővé, hogy főadójuk műsoráért pénzt kérjenek a kábelszolgáltatóktól; a díj a közzétételtől számított harmincadik naptól, azaz június 30-tól él, a szolgáltatóknak pedig kilencven nap áll rendelkezésére, hogy kedvezményesen megállapodjanak az RTL Klubbal a díjszabás közzétételétől. A csatorna az MTI érdeklődésére azt közölte: a szolgáltatók által a társaságnak fizetendő médiaszolgáltatási díj átlagos, kedvezményes ára előfizetőnként havi 150 forint, amely a jelenlegi csomagelhelyezést feltételezi, de ebből még további kedvezményt kapnak a gyorsan és hosszabb távra szerződő partnerek így az RTL indulóára akár 135 forint is lehet.

Megváltozott a reklámbevétel

Az RTL Klub honlapján közzétett ismertető azzal magyarázza az intézkedést, hogy az utóbbi években megváltozott a csak reklámbevételre alapuló televíziós üzleti modell. Megemlítették: jelenleg Magyarországon mintegy 90-100 kábelcsatorna érhető el, amely eddig egyszerre részesült a kábeldíjakból és a reklámpiaci bevételekből. Az RTL áraik kialakításakor figyelembe vették a piaci visszajelzéseket, így például azt, hogy mindenkire azonos ár vonatkozzon.

A díjszabás teljesen átlátható és minden műsorterjesztőre egyformán érvényes attól függetlenül, hogy 100 vagy 100 000 előfizetője van - jegyzik meg. Közölték: minden szolgáltató maga dönti el, hogy a műsordíjat átterheli-e az előfizetőre vagy nem. A tájékoztatás szerint a műsordíj megállapításakor figyelembe vették az előfizetők és a műsorterjesztők érdekeit is, és olyan árazást vezettek be, amely szerintük minden műsorterjesztő számára kigazdálkodható. Ez alapján önmagában azért, mert az RTL Klub a továbbiakban pénzbe kerül a műsorterjesztőknek, szerintük jelentős előfizetői áremelés nem valószínű. 

Szerződéskötési kötelezettség

A közlés szerint a nézettségi adatok mellett az ár kialakításakor figyelembe vették többek között a műsorterjesztési piacon alkalmazott árazásokat, a csatorna műsoridejét és jellegét, továbbá a saját gyártású műsorok egyediségét és színvonalát. A legtöbb és legsikeresebb helyi tartalmat az elmúlt években rendre az RTL Klub készítette - írták. Az új rendszer példájaként említik, hogy Csehországban és Szlovákiában, ahol a nagy csatornák jelen vannak a szabadon fogható ingyenes platformban, de egyben a terjesztők fizetnek azért, hogy a kábelcsomagjaikban terjesztik a csatornákat. Az RTL Klubnak transzparensen kell eljárni a folyamatban a csatorna "Must offer" jellege miatt, azaz szerződéskötési kötelezettség terheli a műsorterjesztőkkel, amennyiben azok elfogadják az általános szerződési feltételeket (ÁSZF) és egyedi szerződést kötnek a csatornával
 

A TV2 is bejelentette ugyenezt

A csatorna hagyományos felbontású (SD) adásáért a IPTV-, kábel-, műholdas és MMDS-szolgáltatóktól kér pénzt. A  televízió honlapján olvashatóak szerint keddi hatállyal módosították az általános szerződési feltételeket; az új szabály a közzétételét követő harmincadik napon lép életbe. Közölték: a médiaszolgáltató a program-, illetve műsordíjigényét, annak irányelveit és díjképzési politikáját a technológiai semlegesség, a versenyjogi alapelvek és normák, az egyenlő bánásmód elve, az ésszerűség és tisztesség követelménye betartásával alakítja ki. Az ár kialakítása során figyelembe vették a médiaszolgáltatás piaci pozícióját, nézettségét, a műsorfolyam sokszínűségét, a hír- és közéleti műsoraikat, a hazai és a helyi gyártású műsorokat is. Feltételül szabják, hogy a szolgáltatóknak a TV2 műsorát nem tehetik alapcsomagjuknál kisebb elérésű csomagba. A kábelszolgáltatók által fizetendő havi nettó programdíj előfizetőnként 290, az idei évre vonatkozó bevezető ár pedig 150 forint. A közlés szerint a jövő január elsejétől érvényes teljes összegből adott kedvezmény mértéke függ attól, hogy a műsorterjesztő a TV2 érdekeltségébe tartozó kábeltelevíziók közül hány csatornát, milyen penetrációjú programcsomagban elhelyezve terjeszt. 


Forrás: MTI

FEL