Egy új tervezet alapján akár már januártól fizetős lehet az M44

2023. augusztus 26. 15:06 | behir.hu

Az Építési és Közlekedési Minisztérium pénteken benyújtott tervezete több ponton változtatna a jelenlegi útdíjszabási rendszeren, amelyet ha a jelenlegi formájában fogadnak el, akkor már 2024. január 1-jétől érvénybe léphet. A kormány az ehhez kapcsolódó társadalmi egyeztetés során 2023. szeptember 1-ig várja az észrevételeket az erre kijelölt online felületen.

A tervezet szerint a minisztérium az útdíjmódosítások eredményeként éves szinten közel 151 milliárd forint pluszbevétellel számol. A benyújtott dokumentációból kiderült, hogy az alábbi szakaszokkal bővítené a díjköteles utak számát:

- az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
- az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
- az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott)
- az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
- az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
- és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.

A tervezet némi enyhítést is tartalmaz, mely szerint az autóbuszokra a jövőben nem kell e-matricát venni.

Az útdíj a gyorsforgalmi utakon ugyan némileg csökken, a főutakon viszont emelkedik

- A J2-es díjkategóriában (két tengelyes járművek) gyorsforgalmi úton 72,23 helyett 61,09 forint lesz kilométerenként, főúton 30,71 helyett 33,4.

- A J3-as kategóriában (három tengely) gyorsforgalmi úton 101,32 helyett 97,66 forint, főúton 53,2 helyett 55,25.

- A J4-es klategóriában (négy tengely) gyorsforgalmi úton 156,86 helyett 151,38, főúton 97,83 helyett 94,62 forint.

- Létrehozzák a J5-ös kategóriát a legnagyobb járműveknek, amelyek eddig a J4-be tartoztak. Ezek esetében öt vagy több tengellyel ezután gyorsforgalmi úton 158,5, főúton 98,43 forint lesz a kilométerenkénti útdíj.


Amennyiben a jelenlegi tervezetből lesz törvény, a változatások – a buszokat kivéve – 2024. január 1-jétől léphetnek életbe. A tervezet jelen állás szerint azt a korábban megfogalmazott szabályozói gyarkolatot is érinti, amely szerint az újonnan forgalomba helyezett autópályák, autóutak az átadás évében a személyautók számára díjmentesen használhatóak.

A fizetőssé tétel további feltétele, hogy a szakasz közvetlenül kapcsolódjon a már meglévő gyorsforgalmi hálózathoz.

Ahogyan arról korábban a behir.hu-n írtunk, a kormány 2025-re tűzte ki célul, hogy valamennyi megyei jogú várost beköti a gyorsforgalmi hálózatba.

Az M44-es Lakitelek és az M5-ös autópálya közötti szakasz építésének ütemtervéről IDE KATTINTVA olvashatnak.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium tervezete EZEN A LINKEN érhető el.

A kormány szeptember 1-ig várja a javaslatokat és véleményeket a tarsadalmiegyeztetes@ekm.gov.hu email-címre.

Forrás: kormány.hu

További programok »

Itthon

Illegális tevékenységek is szerepet játszhattak a madárinfluenza terjedésében

A zártan tartás elmulasztását, illegális tartást és baromfi, illetve baromfitermékek illegális árusítását is tapasztalta az állategészségügyi hatóság az ősz óta tartó madárinfluenza járvány során. A betegség gyors terjedésében ezek az illegális tevékenységek is jelentős szerepet játszhattak. Derül ki a Nébih sajtóközleményéből.
2024. december 21. 18:48
FEL