A szaktárca válaszában arra emlékeztetett, hogy az M44 gyorsforgalmi út Békéscsaba és országhatár közötti szakasza 2x2 sávos közúti összeköttetést jelent majd Nagyszalonta irányába, új közúti határátkelési lehetőséget létrehozva a magyar-román határon.
Mint írják, a gyorsforgalmi út nyomvonalvizsgálata 2022. május 31. napján elkészült. Ez az úgynevezett masterplan feltárta a lehetséges nyomvonalfolyosókat, figyelembe véve az épített- és a természetes környezet védelmét, a meglévő közúthálózati, illetve vasúthálózati elemek elhelyezkedését, valamint a térségben tervezett jövőbeni fejlesztéseket is.
"A masterplanban szereplő továbbtervezésre javasolt nyomvonalsáv a már megépült, M44 gyorsforgalmi út 111+500 kilométer-szelvényének környezetében egy új különszintű csomópontból indul az országhatár irányába, az M44 gyorsforgalmi út műszaki paramétereivel megegyező, 2x2 sávos kialakítással. A tervezett nyomvonalsáv Békéscsabát északról elkerülve, a 470. számú másodrendű főutat keresztezve haladna tovább Doboz település felé, keresztezve a Kettős-Köröst, ahol a folyón átívelő műtárgy megtervezése lesz majd szükséges. A nyomvonal a helyi adottságoknak megfelelően haladna tovább, Sarkad várost északról elkerülve keresztezné a 4219 j. utat, majd tervezetten Méhkerék településtől északra, a 42153 j. utat is keresztezve a Natura2000-es területeket és ökológiai folyósókat elkerülve érkezne meg az országhatárhoz. Tekintettel arra, hogy a Dél-alföld egyik legnagyobb terménytárolója a Sarkad város ipari parkjában helyezkedik el, valamint figyelembe véve a jövőbeni fejlesztéseket az Ipari Park elkerülő úttal való beintegrálása szükséges a tervezett gyorsforgalmi út nyomvonalába. További fontos szempont a gyorsforgalmi út megközelítését elősegítő kapcsolódó beruházások előkészítése is, és így egy Sarkadkeresztúr települést kelet- és nyugati irányból elkerülő út tervezése is a projekt részét képezi. A gyorsforgalmi út tervezett nyomvonalsávja keresztezné a 128. számú Békéscsaba-Püspökladány, valamint a 120. számú Szolnok–Békéscsaba–Lőkösháza vasútvonalat, így vasúti felüljárók tervezése is szükséges. Továbbá, tekintettel az új létesítmény mintegy 43 km-es egybefüggő hosszára, az üzemeltetési feladatok hatékony ellátása érdekében a meglévő sarkadi és békéscsabai mérnökségi telep fejlesztésének vizsgálata is szükséges, továbbá új, komplex mérnökségi telep betervezése is indokolt Sarkad és Doboz települések között. Az új gyorsforgalmi úti szakaszon továbbá komplex- és egyszerű pihenőhelyek, valamint önálló tengelysúlymérő állomások kerülnek kialakításra. A román féllel egyeztetve, a határátkelő a román oldalon tervezett."
Ez azt jelenti, hogy a végleges, pontos nyomvonal még nincs meg. A szükséges engedélyek beszerzésére és a kiviteli tervek elkészítésére is irányuló tervezés érdekében az „M44 gyorsforgalmi út (Békéscsaba) - országhatár (Nagyszalonta) közötti szakasz előkészítése kiviteli tervig” tárgyban a közbeszerzési eljárást már feladták és a közeljövőben meg is jelenik.
A közbeszerzés megindítására egy kormányrendelet nyomán megvan a forrás, az eredményes eljárás esetén a tervezési szerződést 2024. I. negyedévében írhatják alá. A teljes tervezési feladat elvégzésére 47 hónap áll majd a tervező rendelkezésére. Ezt követően a pontos műszaki tartalom és az azon alapuló költségek ismeretében születhet döntés majd a projekt megvalósítását illetően – tudatta a minisztérium.