A megszűnő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. honlapján elérhető adatok szerint idén nem bővül tovább a hazai gyorsforgalmi úthálózat. A beruházási stop miatt az állam részéről új projektek nem indulhatnak el, a folyamatban levő beruházásokat kivétel nélkül 2024-es és 2025-ben adják majd át.
- az M6–Boly–Ivándárda 20 kilométeres autópálya-szakasz tervezett befejezése 2024. január (itt van a legnagyobb esély arra, hogy idén elkészül, a forgalom azonban csak később indulhat meg rajta),
- a Békéscsaba autópálya-kapcsolatát megteremtő M44-es autóút utolsó, befejező szakaszának Szentkirály és az M5-ös közötti átadására az ígéretek szerint 2025 elejéig várni kell,
-az M85-ös gyorsforgalmi autóút Sopron országhatár és Fertőrákos csomópont közötti 4 kilométeres szakasza 2024 őszére készülhet el,
- Kaposvár megközelítése a még hiányzó 10 kilométeres látrányi elkerülő 2024 februári átadása után válik teljessé, tehát ez is átcsúszik jövőre.
A kormány 2025-re tűzte ki célul, hogy valamennyi megyei jogú várost beköti a gyorsforgalmi hálózatba.
– Csak az elmúlt években kapott összeköttetést Kaposvár, Békéscsaba, Szolnok, Eger, Szombathely, Sopron vagy Salgótarján. Zalaegerszeg és Esztergom azonban nem volt ilyen szerencsés, az M76-os megépítésére a NIF 2021 őszén visszavonta a közbeszerzést, az M100-as esetében pedig már ki volt hirdetve a nyertes kivitelező, ám a beruházási stop miatt mégsem indulhatott el a munka – írja a Világgazdaság.
Azonban még így is – 2010 óta megközelítőleg több mint 700 kilométerrel – nőtt a hazai gyorsforgalmi úthálózat hossza Magyarországon, ami már az osztrák autópálya-hálózat hosszával vetekszik, ezt pedig nem lehet hatékonyan működtetni piaci szereplők bevonása nélkül.
Forrás: VG