Az M44-es gyorsforgalmi út megvalósításával 2x2 sávos gyorsforgalmi úti összeköttetés valósul meg az M5 autópályától, Kecskemét térségétől, Szarvas, Békéscsaba és távlatban az országhatár felé. Az út teljes megépítésével Békéscsaba is bekötésre kerül a gyorsforgalmi úthálózatba.
Az M44 gyorsforgalmi építése 2016 óta folyamatosan zajlik. 2019-ben került átadásra a 61,0 km-es Tiszakürt- Kondoros, 2020-ban a Kondoros- Békéscsaba (17,6 km) szakasz. 2021-re az új tiszaugi Tisza-hidat is magába foglaló Lakitelek-Tiszakürt szakasszal immár 88,6 kilométer készült el a több mint 125 kilométeres gyorsforgalmi útból.
A jelenleg kivitelezés alatt lévő szakasz átadásával az M44 gyorsforgalmi út lesz a sugárirányú gyorsforgalmi utakat (M1, M3, M4, M5, M6, M7) követően hazánk hetedik leghosszabb gyorsforgalmi útja – tájékoztatott az Építési és Közlekedési Minisztérium.
Az M44 gyorsforgalmi út Lakitelek és az M5 autópálya közötti befejező szakaszának kiépítése két részszakaszra bontva jelenleg is folyamatban van.
1. M44-es gyorsforgalmi út, Lakitelek-Szentkirály közötti szakasz (visszakötéssel Kecskemét irányában)
Műszaki tartalom:
A szakaszon 4,6 kilométer hosszú 22,50 méter koronaszélességű, 2x2 forgalmi sávos leállósáv nélküli autóút valósul meg, mely csatlakozik az építés alatt lévő M44 autóút Lakitelek- Tiszakürt szakaszához.
A nyomvonal a szakasz elején keresztezi a Peitsik-eret, illetve a 4623 j. Szentkirály-Tiszakécske összekötő utat. A keresztezésnél egy komplex pihenővel kombinált különszintű csomópontot alakítanak ki 74,86 méter hosszú kétnyílású felüljáróval. Az autóút felett még egy önkormányzati utat is átemelnek 54 méter hosszú híddal. A nyomvonal a szakasz végén csatlakozik a 2021-ben átadott M44 autóút Lakitelek- Tiszakürt szakaszának kezdő szelvényéhez.
A forgalom megfelelő levezetése érdekében a projekt részeként megvalósul az M44 visszakötése Kecskemét irányába a következő elemekkel:
4623 j. Szentkirály-Tiszakécske összekötő út felújítása M44 autóút- tervezett Szentkirály elkerülő között, párhuzamos kerékpárút építéssel (4,1 km);
Szentkirály elkerülő szakasz megvalósítása (2,9 km);
4622 j. Kecskemét-Lakitelek összekötő út felújítása Szentkirály elkerülő- 44 sz. főút között, párhuzamos kerékpárút építéssel (8,6 km);
44 sz. főút felújítása 4622 j. út és 445 sz. főút között (3,4 km).
Az M44 főpályán folyamatban van a munkavégzés, a forgalomnak történő átadás tervezetten 2024 első negyedévben történik majd meg.
A kecskeméti visszakötés rész-projektjeinek státusza a következő:
a 44 sz. főút 445 sz. főút és 4622 j. út közötti szakaszának (nem engedélyköteles) felújítása 2022. júliusban megtörtént,
4623 j. Szentkirály-Tiszakécske összekötő út felújítása M44 autóút- tervezett Szentkirály elkerülő között, párhuzamos kerékpárút építéssel (4,1 km): az építés folyamatban van, tervezett befejezése 2023. év vége.
4622 j. Kecskemét-Lakitelek összekötő út felújítása Szentkirály elkerülő- 44 sz. főút között, párhuzamos kerékpárút építéssel (8,6 km): az építés folyamatban van, tervezett befejezése 2023. év vége.
a Szentirály elkerülőn az építés folyamatban van, tervezett forgalomba helyezés 2024. első negyedév.
2. M44 gyorsforgalmi út, M5 autópálya és Szentkirály közötti szakasz
A szakaszon 32,2 kilométer hosszú 22,50 méter koronaszélességű, 2x2 forgalmi sávos leállósáv nélküli autóút valósul meg, összesen 14 műtárggyal, mely csatlakozik az építés alatt lévő M44 autóút Szentkirály-Lakitelek szakaszához.
A megvalósítás az 5. számú főúton létesítendő turbó típusú körforgalommal kezdődik, mely biztosítja a csatlakozást az M5-ös autópályával a Kecskemét- Észak autópálya csomóponton keresztül. A szakasz elején egy egyszerű pihenőhely épül. A tervezett gyorsforgalmi út keleti irányba jellemzően töltésben, rövidebb szakaszokon kis bevágásban éri el Nagykőrös közigazgatási területét. A keresztező országos utak és földutak az autóút felett, a Cegléd- Szeged vasútvonal a tervezett autóút alatt kerülnek átvezetésre. Tovább haladva a nyomvonal különszintű csomóponttal keresztezi a 441. sz. főutat. Ezt követően a nyomvonal Nagykőrös közigazgatási területén dél-, majd észak-keleti irányban halad mintegy 5 km-en keresztül. Szentkirály közigazgatási határát elérve délkeleti irányban Szentkirály és Kocsér települések közigazgatási határát megközelítve, attól mintegy 600 méteres távolságban, a Balla-csatorna délnyugati oldalán halad. A szakasz végén csatlakozik a kivitelezés alatt álló Szentkirály- Lakitelek szakaszhoz.
Ez a beruházási rész 135,9 milliárd forintból valósul meg. A kivitelezési munkálatok jelenleg folyamatban vannak. A forgalomnak történő átadás jelenleg 2025. második negyedévére várható.