Csökkent a hazai sörfogyasztás, a Békés megyei főzdék sem kivételek

2020. október 28. 17:32 | Vincze Attila

Az öt legnagyobb hazai sörgyártó együttes forgalma 5,5 százalékkal csökkent a harmadik negyedév végére az előző év azonos időszakához képest – közölte kedden a Magyar Sörgyártók Szövetsége. A visszaesés a koronavírus-járvány következménye: a külföldi turisták és a fesztiválok elmaradása a Békés megyei kézműves sörfőzdékre is nagy hatással volt.

A járványt különösen a csapolt sör forgalma sínylette meg. A külföldi turisták elmaradtak és az első hullámban sok vendéglátó egység zárt be részlegesen, majd teljesen. Ennek következtében a teljes értékesítésben mindössze 5,5 százalékot ér el a csapolt sör, a korábbi 9 százalék feletti részesedés helyett. Emellett mérséklődött az újra tölthető üvegbe töltött sörök forgalma is, 20 százalékkal, 802 ezer hektoliterre – derült ki a Magyar Sörgyártók Szövetségének közleményéből. A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos nemzetközi és hazai védelmi intézkedések miatt a Sörszövetség a negyedik negyedéves forgalomban is visszaesést vár, így a teljes idei belföldi sörforgalom nagy valószínűséggel elmarad a tavalyitól.

A behir.hu megkeresett több Békés megyei sörfőzdét, megkérdeztük, náluk hogyan alakult eddig az idei évi forgalom. A prémium söröket gyártó békésszentandrási Szent András Sörfőzde ügyvezetője kérdésünkre elmondta, hogy a vendéglátásban tapasztalt visszaesés komolyan érintette őket, különösen, ami a budapesti partnereiket illeti, hiszen külföldi turisták híján jóval kevesebb sört rendeltek be tőlük. A belföldi turizmus nyári szárnyalása ugyan sokat javított a helyzetükön, de a különböző gasztronómiai fesztiválok hiányát ők is komolyan megérezték.

Bukovinszky Béla hozzátette, hogy a boltokban kapható palackozott söreik forgalma viszont nemhogy csökkent, hanem inkább nőtt. Úgy látja azért, mert sokan inkább a járvány miatt otthon fogyasztják el az italt. Arról is beszélt, hogy ez a válság nem olyan, mint a 2008-as, amikor állandóan akciózniuk kellett, hogy fennmaradhassanak.

– Van pénzük az embereknek, csak nem tudják hol elkölteni, mert a vendéglátóhelyekre és a fesztiválokra nem tudtak menni, magyarul inkább ilyen értelemben vetette vissza a kisüzemi sörfőzdéket – hangsúlyozta.

A két évvel ezelőtt nyílt gyulai Beer Corner látványsörfőzde és étterem is egyben. Kereki Zoltán, a Viharsarki Sernevelde ügyvezetője szerint ők speciális helyzetben vannak a többi kisüzemi sörfőzdéhez képest, mert a forgalmuk nagyjából fele a saját vendéglátásból ered. A nyári turisztikai szezon Gyulán kimagaslóan jó volt, így eddig összességében csak kisebb, 10-15 százalékos forgalomcsökkenést könyvelhettek el a tavalyi évhez képest.

– A forgalmunk igen jelentős részét saját értékesítésen belül tudjuk realizálni, érdekes módon ez a rész mennyiségileg is jelentősen nőtt a nyári időszakban a vírus ellenére, tehát az étteremben a saját értékesítésünk pozitív irányba mozdult el, igazából a külső értékesítés az, ami csökkent – fogalmazott.

Az ügyvezető elmondta, hogy a termékeiket egyelőre nem lehet kapni a szupermarketekben, de hosszú távon arra készülnek, hogy az élelmiszerboltokban is megjelenjenek, így mérsékelve a vendéglátóhelyek és a fesztiválok körüli bizonytalan helyzet által okozott bevételkiesést.

 

FEL