A járványt különösen a csapolt sör forgalma sínylette meg. A külföldi turisták elmaradtak és az első hullámban sok vendéglátó egység zárt be részlegesen, majd teljesen. Ennek következtében a teljes értékesítésben mindössze 5,5 százalékot ér el a csapolt sör, a korábbi 9 százalék feletti részesedés helyett. Emellett mérséklődött az újra tölthető üvegbe töltött sörök forgalma is, 20 százalékkal, 802 ezer hektoliterre – derült ki a Magyar Sörgyártók Szövetségének közleményéből. A koronavírus-járvánnyal kapcsolatos nemzetközi és hazai védelmi intézkedések miatt a Sörszövetség a negyedik negyedéves forgalomban is visszaesést vár, így a teljes idei belföldi sörforgalom nagy valószínűséggel elmarad a tavalyitól.
A behir.hu megkeresett több Békés megyei sörfőzdét, megkérdeztük, náluk hogyan alakult eddig az idei évi forgalom. A prémium söröket gyártó békésszentandrási Szent András Sörfőzde ügyvezetője kérdésünkre elmondta, hogy a vendéglátásban tapasztalt visszaesés komolyan érintette őket, különösen, ami a budapesti partnereiket illeti, hiszen külföldi turisták híján jóval kevesebb sört rendeltek be tőlük. A belföldi turizmus nyári szárnyalása ugyan sokat javított a helyzetükön, de a különböző gasztronómiai fesztiválok hiányát ők is komolyan megérezték.
Bukovinszky Béla hozzátette, hogy a boltokban kapható palackozott söreik forgalma viszont nemhogy csökkent, hanem inkább nőtt. Úgy látja azért, mert sokan inkább a járvány miatt otthon fogyasztják el az italt. Arról is beszélt, hogy ez a válság nem olyan, mint a 2008-as, amikor állandóan akciózniuk kellett, hogy fennmaradhassanak.
– Van pénzük az embereknek, csak nem tudják hol elkölteni, mert a vendéglátóhelyekre és a fesztiválokra nem tudtak menni, magyarul inkább ilyen értelemben vetette vissza a kisüzemi sörfőzdéket – hangsúlyozta.
A két évvel ezelőtt nyílt gyulai Beer Corner látványsörfőzde és étterem is egyben. Kereki Zoltán, a Viharsarki Sernevelde ügyvezetője szerint ők speciális helyzetben vannak a többi kisüzemi sörfőzdéhez képest, mert a forgalmuk nagyjából fele a saját vendéglátásból ered. A nyári turisztikai szezon Gyulán kimagaslóan jó volt, így eddig összességében csak kisebb, 10-15 százalékos forgalomcsökkenést könyvelhettek el a tavalyi évhez képest.
– A forgalmunk igen jelentős részét saját értékesítésen belül tudjuk realizálni, érdekes módon ez a rész mennyiségileg is jelentősen nőtt a nyári időszakban a vírus ellenére, tehát az étteremben a saját értékesítésünk pozitív irányba mozdult el, igazából a külső értékesítés az, ami csökkent – fogalmazott.
Az ügyvezető elmondta, hogy a termékeiket egyelőre nem lehet kapni a szupermarketekben, de hosszú távon arra készülnek, hogy az élelmiszerboltokban is megjelenjenek, így mérsékelve a vendéglátóhelyek és a fesztiválok körüli bizonytalan helyzet által okozott bevételkiesést.