Black Friday – Az őrület napja?

2020. november 20. 11:05 | Sipos Gábor

Az akciós tábla sok vásárlóban bekapcsolja a „meg kell vegyem” gént. Ha ezt egy Black Friday táblával egészítik ki, akkor a vásárlók tömött sorokban kígyóznak vágyaik tárgyaihoz. A fekete péntek, mint jeles nap, az Egyesült Államokból származik, eredeti szerepe szerint ettől a naptól kezdődik a karácsonyi bevásárlási szezon. Eredetileg…

A fekete péntek hivatalosan az Egyesült Államokban a hálaadást (a negyedik csütörtök novemberben) követő péntek, ez idén november 26-ára esik. Ahogy a kifejezés is mutatja ez nem egy jópofa név, a philadelphiai rendőrség ragasztotta rá a fekete péntek nevet, mert hatalmas dugók, máskor nem tapasztalt forgalom és közlekedési káosz uralta az utcákat ezen a napon. Az USA-ban 1966-tól már a kereskedők is reklámcélból használták, míg Magyarország első, hivatalos fekete péntekét hat éve tartották.

Az élelmes kereskedő kihasználja a vásárlási lázat és becsalogatja a leendő vásárlóit, már a mostani hétvégére is számos akciót hirdettek. Szinte mindenki találkozott már olyan jelenséggel, hogy a szomszédos üzletek egymást alul licitálva igyekeznek elcsábítani a kedves vevőt. 

 

Fekete Péntek = Fekete Leves?

A reklámok és a transzparensek igyekeznek elhinteni a „most vedd meg, sosem volt jobb ennél” életérzést. Valóban található olyan akció, amelyben spórolhat a vásárló.

Amíg az Egyesült Államokban a beszerzési ár alatt, kifejezetten promóciós céllal is árulnak elektronikai készülékeket az üzletek, addig Magyarországon ezt törvény tiltja, így nem véletlen, hogy nincsenek csodák ezen a területen sem.

A legtöbb üzlet tulajdonosa okosan a karácsonyra érkező új áru helyét igyekszik előkészíteni ezen a napon, illetve igyekszik meglovagolni a vásárlási lázat. Nem egy példa mutatja, hogy a beragadt árukészletet szuperakciósan kisöpörik a polcokról és jöhetnek a divatos, a trendeknek megfelelő, új készletek, ezzel valójában a vásárló is és a boltos is jól jár.

 

A felelős vásárlás

Senkinek sem tiszte lebeszélni a vásárlásról az embereket. Sok esetben valóban szerényebb árat kell fizetni egy-egy akciós termékért, és akár 20 százalékot is spórolhat a vevő. Előfordulhat, de nem ez a jellemző. 20 százalék, kapja fel a fejét az olvasó! De hát itt van, hogy 50 százalékos a kedvezmény, hördülhet fel bárki a sorokat olvasva. Igen, oda van írva, de ez nem azt jelenti, hogy két hete nem volt azonos áron. Előfordul, hogy pár nappal a Black Friday előtt a kereskedő visszaállítja a normál értékre a termék árát és abból enged egy tetszőleges összeget. Volt rá példa az elmúlt években, hogy egy-egy kereskedőre tisztességtelen üzleti tevékenységért a hatóságok komoly, milliós nagyságrendű bírságokat szabtak ki. Két éve történt, hogy egy egyébként 200 ezer forintos robotporszívót 1,5 millióról „akcióztak” le 250 ezer forintra. A szakértők véleménye szerint minden esetben érdemes körültekintően vásárolni.

 

Szükség van rá?

A felelős vásárlás mellé a pszichológus szakemberek azt ajánlják, közvetlen a fizetés előtt a kasszánál tegye fel mindenki magának a kérdést, hogy szüksége van-e a termékre. Amennyiben a válasznál hezitál a vásárló, tegye vissza azt a polcra.

FEL