A békéscsabai HMT Petrol töltőállomáson egyelőre még a 480 forintos hatósági árhoz igazodik a 95-ös benzin, valamint a gázolaj ára, viszont nem tudni, meddig maradhat ez így. Az általunk megkérdezett autósok többsége örül az árstopnak, de akadt olyan is, aki szerint hosszútávon káros lehet az intézkedés.
A kormány által elrendelt üzemanyagárstop február 15-én lejár, azonban egyelőre nem született döntés arról, hogy marad-e a hatósági ár vagy visszatérnek a piaci árak a kutakra. A Békéscsabán egyedülálló, automata működésű töltőállomás menedzsere arról számolt be hírportálunknak, hogy a bevezetett árstop miatt eddig nagy veszteségeket kellett elkönyvelniük.
– A forgalmunk nagyságrendileg 45-50 százaléka az árérzékeny vásárlókat tette ki, akik pont azért jöttek hozzánk, mert versenyhelyzetben, jó áron, jó minőséget tudtunk adni, ez viszont megszűnt azáltal, hogy nagyjából mindenki a hatósági árhoz közel volt ebben az időszakban – fogalmazott Kopcsándi Balázs.
Iparági beszámolók szerint leginkább azért hátrányos a kutak számára az árak maximalizálása, mert az olaj hordónkénti, világpiaci ára november óta több mint 10 százalékot drágult. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára megkeresésünkre elmondta, hogy a 480 forintos hatósági ár meghosszabbítása nagy kockázatot jelent a kisebb kereskedelmi töltőállomások működése szempontjából. Grád Ottó az üzemanyagárak áfatartalmának csökkentésében látja az egyedüli megoldást, amivel mind a fogyasztók, mind a kereskedők jól járnának.
– Az áfát, ha akarja módosíthatja a kormány, erre volt már példa máshol, hiszen Lengyelországban csökkentették az üzemanyagok áfa-szintjét, és a magyarországi, világszinten is kiemelkedő 27 százalékos áfát leredukálva elfogadhatóvá lehetne tenni az üzemanyag kereskedelmi árát úgy a fogyasztók, mint az üzemanyag kiskereskedők számára – hangsúlyozta.
Egy friss, reprezentatív felmérés szerint egyébként a magyarok 63 százaléka szintén adócsökkentéssel küzdene az üzemanyagok magas világpiaci ára ellen.