A huszadik század elején, az Első Gazdasági Vasút által épített, Békésig közlekedő motoros vonat és a helyi közlekedésben megjelenő motor azonban már előszele volt a motorizáció megjelenésének.
Nagy feltűnést keltett a csabai utcán „ördögparipával” megjelenő első motorkerékpáros. Alig egy év múlva, 1904 nyarán tartottak először motorkerékpár-versenyeket Csabán. A versenyzés úttörői: Áchim Károly, Bayer Lajos műkereskedő, az olasz Ettore Bampa, Ős Lajos műasztalos és Suk Kálmán téglagyáros voltak. Néhány év múlva már 30 motorkerékpáros indult túrákra. Ők kezdeményezték a csabai Alföldi Motoros Club megalapítását.
Megjelentek a külföldi autómárkák képviselői is. Az autós szakma erősödését jelentette az Első Alföldi Mérleg és Gépgyár, Klein Vilmos cége. Amikor a cég új tulajdonosa Faragó Sándor lett, az autósokra rendezkedtek be. Támogatták az autósokat összefogó Alföldi Touring Club csabai megalakulását. Látványos hírverése volt a Magyar Automobil Club országos versenyének, amely 1926 júniusának végén, Csabán haladt át, a közönség érdeklődése mellett. Ez évben jelent meg az első taxi is a Postapalota előtt. Néhány év múlva már hét egyforma típusú taxi sorakozott az ottani taxiállomáson (képünkön).
1935. június 3-án a Ford autókaraván érdekes és látványos bemutatója érkezett Csabára. Az amerikai Ford művek európai körútra indította legjellegzetesebb járműveit, ez a 16 egységből álló autókaraván Békéscsabán is bemutató kiállítást tartott. Legfeltűnőbb volt az élen haladó, 1904-ből származó luxuskocsi volt. Ezután következett a négyhengeres, Eifel típusú, bordó-feketére festett luxus cabrio. A menetben sorra következtek ezután a csukott és nyitott luxuskocsik és a különféle rendeltetésű teherszállító kocsik. A menetet végül a hatalmas, luxus kivitelű, 30 személyes autóbusz zárta.
Az autókaraván a Szent István téren sorakozott fel, ahol a közönség órákon át nagy érdeklődéssel szemlélte a Ford művek gyártmányait, amelyek a technikai fejlettség legmagasabb fokán álltak, de megcsodálták a Magyar Államvasutak Gépgyárának budapesti műhelyében készült, hétszemélyes luxus limuzinjait is. Az amerikai Ford művek támogatása révén, a megrekedt magyar autóipar ezzel új életre kelt. A Ford autókaraván bemutatója hozzájárult a Ford autók népszerűsítéséhez.
Gécs Béla