Az üvegcipővel búcsúzik az évad a Jókai színházban

Molnár Ferenc Az üvegcipő című vígjátéka lesz pénteken az utolsó nagyszínpadi bemutató az idei évadban a Békéscsabai Jókai Színházban.

Seregi Zoltán igazgató az olvasópróba kezdetén elmondta: a darab “méltó befejezése lesz egy gazdag, tartalmas évadnak”. Hozzátette: a színház utoljára 1996-ban játszott Molnár-művet, A Doktor úr címűt, “pedig sokkal többet kellene játszani a huszadik század egyik legkitűnőbb drámaírójától”.

Tege Antal rendező elárulta: 1996-ban szerződött a békési teátrumhoz, az első szerepét épp Molnár Ferenc darabjában kapta, ezért különösen örül annak, hogy ő rendezheti most Az üvegcipőt, a szerző külföldön legismertebb és legtöbbet játszott művét.

Kifejtette: Az üvegcipő a zsidó származású Molnár Ferenc önéletrajzi ihletésű műve. Molnár Ferencet “az első celebnek” nevezte, akinek az élete nagy médianyilvánosság előtt játszódott, így válása Fedák Sári színésznőtől és újabb házasságkötése a nála jóval fiatalabb Darvas Lili színésznővel is.

A darab Sipos Lajos műbútorasztalos és egy cseléd, Szabó Irma minden akadályt elsöprő szerelmének a története. Fedák Sári megfelelője a műben Adél, a korosodó panziótulajdonos; Darvas Lilié Irma. Saját magát az író Sipos Lajos képében mintázta meg.

A művet 1924-ben írta a szerző, abban a korban játszódik, ezen a mostani színre vitelnél sem változtattak. Tege Antal elmondta: szeretné, ha nem csak a jelmez és a díszlet lenne “1924-es”, hanem az alakok is, “az a mélyen megélt érzelmek, a harsányság, a nagy szerelmek és a nagy ármánykodások kora volt a színházi életben” – fogalmazott.

Némileg módosított az eredeti darabon, mint mondta, a szereplők számát csökkentette, az esküvői jelenetnél a háttérből, magnóról bejátszott hangként jelennek meg a kihúzott karakterek; és a női főszereplő életkorát – aki eredetileg 36 éves volt – kicsit idősebbre vették – mondta.
Egyed Zoltán díszlettervező kifejtette: az első felvonásban egészen kamaraszínházi jellegű teret álmodott meg, amely a darab végére, ahogy a szerelem is kiteljesedik, kinyílik. A díszletek az 1910-es, ’20-as évek festőinek – például Kmetty Jánosnak – a világát idézik. A második felvonásban “komoly effekteket” is használnak, lesz szélgép, és az eső is esni fog – tette hozzá.

Kiss Kata jelmeztervező nosztalgikus hangulatot szeretne kelteni, a kor társadalmi különbségeit az anyaghasználatban adja vissza: a rangosabbak szaténban, a kevésbé módosak durvább anyagokban jelennek majd meg a színpadon. Megjegyezte: nem szerettek volna “tipikus jelmezeket” készíteni, így a rendőrtanácsos nem rendőri egyenruhában, hanem öltönyben lesz.

Az 1920-as években nagy divat volt egyszerre csíkos és kockás ruhákat hordani, ez visszaköszön a jelmezekben. Ahogyan az is, hogy állítólag Molnár Ferenc szürke zakóban vette feleségül Fedák Sárit, mivel szmokingot csak a bemutatókon volt hajlandó hordani – mondta Kiss Kata.
A főbb szerepekben Bartus Gyula, Nagy Erika, Földesi Ágnes, Czitor Attila, Komáromi Anett, Benkő Géza, Csomós Lajos és Fehér Tímea láthatóak.

 

Forrás: MTI

Megosztás:

Címke: , , , ,