Automatikus rendszer szűri a túlsúlyos járműveket

2017. szeptember 21. 09:03 | Zsíros András

Szeptember 19-én elindult a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer tesztüzeme. A szabálysértő fuvarozók most még csak figyelmeztetést kapnak, ha a megengedettnél nagyobb teherrel közlekednek, de január elseje után már bírságot is kiszabhatnak rájuk.

Útra készen, megrakodva áll a kamion a fuvarozó cég telephelyén. A beépített tengelysúlymérő szerint a szerelvény teljes tömege 40 300 kilogramm. Hétfőn még útra kelhetett volna minden gond nélkül, mert bár túllépi a 40 tonna megengedett össztömeget, de még az ötszáz kilogrammos tűréshatáron belül van. Kedden azonban elindult a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer tesztüzeme, amiben ilyen lehetőség nincs: automatikusan szabálytalanságot követ el az a fuvaros, aki a megengedettnél nagyobb teherrel áthalad az ellenőrzőponton. A szakma képviselői aggódnak a szigorú szankciók miatt.

A békéscsabai székhelyű Bencsik Trans Kft. ügyvezető tulajdonosa, Bencsik János portálunknak elmondta, akár az időjárás miatt is előfordulhat, hogy akaratukon kívül több száz kilogramm plusz súly kerül a kamionra, ha például télen a hó megtapad az alvázon, vagy a vontatmány felszínén. Úgy vélte, nem életszerű, hogy a sofőr lapátolja le a havat a szerelvény tetejéről, mielőtt útnak indul. De szerinte azt sem várható el, hogy egy esetleges hóesés miatt több száz kilogrammal kevesebb árut rakodjanak fel a járműre.

Az országos rendszer 89 ellenőrzőpontból áll, ahol az útburkolatba épített érzékelők segítségével a járművek megállítása nélkül, automatikusan végzik az ellenőrzést. A szakemberek szerint ez a mérés sokkal hatékonyabb lesz a hagyományos módszerekhez képest, amikor ehhez kiterelték a forgalomból a közlekedőt.

Az ellenőrzéseknek több célja is van – árulta el Dobókői György, a Békéscsabai Járási Hivatal műszaki engedélyezési osztályvezetője: védik a nemzeti vagyonnak számító országos közúthálózatot, hogy ne tegyék idő előtt tönkre a burkolatot a túlsúlyos járművek, illetve közlekedésbiztonsági szempontból is igyekeznek csökkenteni a kockázatot, hiszen a plusz teher csökkenti a fékezhetőséget, bizonytalanná teszi a kormányozhatóságot. De fontos szempont az is, hogy biztosítsák a tisztességes versenyt a fuvarozó piacon.

Ez utóbbit egyébként a fuvarozók is pozitívan látják. A portálunknak nyilatkozó szakember szerint tisztítani fogja a piacot az új rendszer, de hogy ennek a hozadéka és a szigorítás miatti esetleges bevételkiesés hogyan aránylanak majd egymáshoz, majd a tapasztalatok alapján derül ki.

 

 

További programok »

Gazdaság

Czomba Sándor: Jövőre 9 százalékkal nő a minimálbér

Jövőre kilenc, két év múlva tizenhárom, három év múlva pedig tizennégy százalékkal nő a minimálbér. Nem volt egyszerű, de megszületett a bérmegállapodás a kormány, a munkáltatók és a munkavállalók képviselői között - mondta a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkára.
11:18
FEL