Mészárosné Szabó Anna: A cél, hogy rendben lemenjen a tanév

2020. március 30. 17:12 | Vári Bianka

Március 16-tól új, tantermen kívüli, digitális munkarendben zajlik az oktatás. A 7.Tv Aktuális című műsorában Mészárosné Szabó Annát, a Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési osztályvezetőjét kérdeztük erről.

– Folyamatban van a szakképzési rendszer átalakítása, a következő évfolyamok már a tervek szerint egy új rendszerben  vizsgáznak majd. Azonban a veszélyhelyzet miatt már a felkészülés is máshogyan történik. Kérem, fejtse ki, hogyan áll most a helyzet ? 

– Az, hogy egy új szakképzési rendszer van küszöbön, az a 2020 szeptember elsejétől induló szakképzést érinti, tehát azokat a gyerekeket, akik most nyolcadikosok, és szakképzésbe jelentkeztek. Viszont a mostani sajnálatos helyzet, ami a koronavírus járvány kapcsán alakult ki, valóban előidézett egy teljesen új reformot, ami nem más, mint ez a digitális munkarend. Erre nemcsak az általános iskoláknak, a gimnáziumoknak, hanem egyértelműen a szakképző intézményeknek is át kellett állniuk. Át is álltak egy hétvége alatt. 

 

 

Eddig is tudtuk, hogy gyakorlatot kell csinálni. Továbbra is, csak a mikéntje a kérdés. Hogyan lehet digitális munkarendben gyakorlatot csinálni, egyáltalán ebben a szabályozásban mi az, ami ma még él? Tehát minden, amit én most elmondok, ez március 17-én él, mert lehet, hogy egy olyan egészségügyi veszélyhelyzet jön, amikor további szigorítások várhatók. Tehát ma amit tudunk az az, hogy a négy fenntartó a megyében határozott arról, hogy hogyan képzeli a gyakorlati képzést a továbbiakban. A Gyulai Szakképzési Centrum és a békési Gál Ferenc Főiskola úgy döntött, hogy ők tömbösítik az oktatást, és tulajdonképpen mától (március 17.) fogva a szakmai elméletet, és a közismereti tantárgyakat oktatják. Majd tanév végére marad tömbösen a szakmai gyakorlat. Úgy számolják, hogy az év vége előtti három hetet fogja ez felölelni.

A Békéscsabai Szakképzési Centrum, amelynek pedig a legnagyobb tanulói létszáma van Békés megyében, illetve Békésen a Reményhír Intézmény, ők azt mondják, hogy inkább a digitális munkarendben képzelik el a gyakorlatot is. Erről, és egyáltalán arról, hogy mehetnek-e a gyerekek cégekhez, nyilatkoztatják a cégeket, de a kamara is folyamatosan keresi a tanulószerződéssel rendelkező partnereit.

Az iskoláktól kaptak a cégek egy olyan papírt, hogy töltsék ki, ikszeljék be, hogy egyáltalán tudják-e a gyakorlatot teljesíteni úgy, hogy közben biztosítják azokat a higiéniai, járványügyi előírásokat, amit a rendelet előír. Ilyenre gondolnak például, hogy egy munkaállomás egy ember, maximum 5 gyerek egyszerre egy csoportban, őket elkülönítve étkeztetni, elkülönítve mehetnének átöltözni, ezeket tudja-e biztosítani. Tehát akkor be kell, hogy engedje a céghez. Ha úgy ítéli meg, hogy nem engedi be a céghez, mert most számtalan más olyan dolog van a cégnél, amivel inkább foglalkozik, érthetően, akkor megoldhatja ezt digitálisan, vagy mondhatjuk azt, hogy virtuálisan. Ettől nagyon félnek a cégek, hogy ez mit jelent. De nem arra kell gondolni, hogy a cégtől egy ember – a szakemberekből amúgy is kevés van – reggel nyolckor leül egy számítógép elé, és valamilyen program alapján a gyerekeket tanítja. Ráadásul idegen is a dolog, mert a gyakorlatot kell elméletben egy számítógépen keresztül oktatni. De megoldható.

– Vannak áthidalóbb megoldások?

– Igen. Tehát úgy kell elképzelni, - furcsa, de most egy ilyen helyzet van – mintha csinálnád. Írd le azokat a lépéseket, mintha hegesztenél. Készíts menükártyát például. És akkor ezt ellenőrzik, ezt értékelik. Így nem juthat a gyerek abba a helyzetbe, hogy igazolt hiányzásnak minősül a távolléte, és mondjuk volt már vagy kétszer beteg, és megvan a 20 százaléka a gyakorlati óráinak, amit már hiányzott. Ugyanis annak a szülőnek, aki úgy dönt, hogy nem engedi gyakorlatra a gyerekét, a mondat másik felét is figyelembe kell vennie. Tudniillik teljesen mindegy, hogy igazolt, vagy igazolatlan hiányzás, ha a gyakorlati óraszámainak a 20%-át eléri, akkor az az év sajnos érvénytelen. Magyarul évismétlésre kötelezett a tanuló. Ezt nem szeretnénk elérni, hiszen az a cél, hogy ez a tanév rendben lemenjen. Igaz, hogy a gyakorlat kicsit másképpen, virtuálisan, digitálisan folyik, de így tudják a gyerekek lezárni a tanévet. Persze lehet úgy dönteni a cégnek is, hogy tolja, és bízva abban, hogy túl leszünk ezen a járványon egy két hónapon belül, azt mondja, hogy tolja a nyári szünetre. Tehát megint csak felhívnám a szülők figyelmét, hogy aki azt mondja, hogy nem mehet a gyerek, az azzal szembesül majd, hogy a nyáron kell azt bepótolni. Amíg más rendelkezés nem jön.

– Az is egy lehetséges opció, hogy esetleg a vizsgák, érettségik eltolódnak?

– A vizsgákról és az érettségikről egyelőre nem tudunk semmit. A legutolsó információink szerint még messze van, ugye május-június. Nem tudunk nyilatkozni.

– Az az első lépés, hogy jelenleg ne szakadjon meg a tanulási folyamat.

– Így van. Tehát ez a lényeg, hogy ha a kormány azt akarta volna, hogy ne tanuljanak a gyerekek, akkor előre hozza a nyári szünetet, és azt mondja, hogy itt a tanév vége óraszámtól, tananyagtól függetlenül. De nem ezt mondta. Azt mondta, hogy bezárja az iskolákat, de átteszi a tanulás színterét otthonra. És ebben benne van a gyakorlat is. Most a cégek nehéz helyzetben vannak. Tehát van, aki a megszűnésen gondolkozik, van, aki a szüneteltetésen gondolkodik. Eleve a korlátozások a kereskedelmet, a vendéglátóipart nagyon bekorlátozzák. Akkor beszélnünk kell például még az egészségügyről. Hogy az egészségügy az, ahol nagyon szükség van a kézre, és a tiszta higgadt fejre. Viszont egyelőre az egészségügy Békés megyei képviselői azt mondják, hogy a szakképzett emberekkel el tudják látni a feladatot. Hogyha ők kiesnek ebből a sorból, akkor a tanulókat kell behívni. Még ilyen helyzet is elképzelhető, de bízzunk benne,, hogy nem jutunk el idáig. Viszont ők azt mondták, hogy egyelőre ők is abban tudnak gondolkodni, hogy tolják a gyakorlati kötelezettséget a nyárra, hiszen iszonyatosan nagy leterheltség alatt vannak a kórházi, és az egészségügyi dolgozók. Tehát mindenképpen az az üzenetünk mind a családoknak, mind pedig a tanulókkal szerződéses jogviszonyban álló cégeknek, hogy a gyakorlatot a mai előírások alapján meg kell tartani.

Bármilyen segítséget kérnek a cégek, hogy mi ez a virtuális oktatás, az iskola is megad, és a kamara is segít. De természetesen ha ők úgy ítélik meg, hogy most nem fogadnak tanulót, akkor az iskolába visszakerül a tanuló, és ott ugyanúgy digitális munkarendben megkapja a gyakorlatát. Egy a lényeg, hogy aki már egy kicsit lógott, van egy kis igazolatlan hiányzása, vagy volt beteg, az nagyon figyeljen oda, hogy nehogy évismétlésre kerüljön a sor azért, mert ő most úgy gondolja, hogy nem megy egyáltalán ki a lakásból például.

– Ehhez a diákok az iskolával tartják a kapcsolatot, onnan kérhetnek segítséget, bármiben elakadnak.

– Így van. Mondhatom azt, hogy minden órában kapcsolatban van a kamaránk is a szakképzési centrummal itt helyben Békéscsabán. És tényleg minden segítséget megadnak. Mára elkészítették azt a tervet, ami rendelkezésükre áll a gazdálkodóknak is, hogy mit jelent ez a virtuális oktatás. Például a végzősöknek eleve mesterremeket kell készíteni. Annak a tervét, a leírását várják el virtuálisan. Tehát van aki chat-en, van aki e-mailben, lefényképezve küldi. Azért ezek a technikák már nem állnak távol a gyerekektől abszolút. Sőt úgy látjuk, hogy még valahol most az elején élvezik is. A cégeknél pedig a leterheltségtől, illetve a napi gondoktól függ, hogy tudnak-e erre embert állítani. Érdekes, hogy a mai telefonok ma éppen azt bizonyították, hogy igen. És több cég is mondta azt, hogy legalább tud otthonra munkát adni a dolgozóinak. Olyan munkavégzést, otthoni munkavégzést rendelt el, - vagy az éttermekben például korlátozás van -  hogy ez alapján tud bért fizetni. Tehát elfoglaltságot biztosít az embereinek. Nem minden cégnél van ez így.

Tehát mindenképpen keressenek bennünket, mi azt mondjuk. Még amit a cégeknek szeretnék mondani, hogy tömbösített oktatásnál a normatívát ugyanúgy el lehet számolni. Hiszen nem a gyerek jelenléte ennek a jogi alapja, hanem a tanulószerződéses jogviszony, és a tanulói jogviszony.

– Ezt külön kérvényezniük kell Önök felé?

– Nem kell kérvényezni, viszont kapcsolatban kell lenni az iskolával. Ők is mérik, mi is mérjük. De mindenképpen oda kell figyelni, hiszen nekik van egy aláírt szerződésük, és ebből eredően jogaik és kötelezettségeik is.

További programok »

FEL