Harangozó Imre néprajzkutató elmondta, hogy a húsvét kiemelkedik a három nagy keresztény ünnepünk közül, hiszen az egyházak ilyenkor Jézus Krisztus feltámadását ünneplik. Ennek kapcsán az etnográfus egy mondókát idézett fel:
– Ahogy a csíki gyerekek mondták a hétfői locsolóverseben, föltámadott Krisztus, mondják az írások, vízöntő hétfőre buzognak források. Jézus Krisztus föltámadása az élet megújulását jelenti. A víz szintén az élet szimbóluma, ami átmos, megmos, megtisztít mindent, tehát a locsolkodással egymásra öntjük az áldást – fogalmazott a néprajzkutató.
A locsolkodás hagyománya mellett az ismert szimbólumok is egyre nagyobb teret kapnak. A nyúl és a tojás is ősi jelképnek számít, amelyekre rátelepszik a fogyasztói társadalom és keresi annak a lehetőségét, hogy hogyan lehet ezekből a szimbólumokból hasznot szerezni. Harangozó Imre kitért ezen szimbólumok eredettörténetére is.
A tojás
Mitologikus jel, hiszen utal az anyaméhre, a termékenységre, az életre. Ez a húsvéti szimbólum eredetileg csak pirosra festve, később minden más színben, motívumokkal díszítve is előfordult. A tojás az élet, az újjászületés archaikus jelképe. Amint a tojásból új élet kel, úgy támad föl Krisztus is sírjából az emberek megváltására. Más fölfogás szerint a tojáshéj az Ószövetséget, a belseje az Újszövetséget jelképezi. Piros színe Krisztusnak az emberiségért kiontott vérére emlékeztet. Csíkménasági szóhagyomány szerint a piros héj Krisztus elhullatott vérét, a fehér a verejtékét jelképezi. A pirostojás héját az utcákon, tereken szétszórják, hogy emlékeztessen Krisztus kálváriajárására.
A csibe
Így kapcsolódik a csibe szimbólum is a húsvéthoz. Amint a csirke áttöri a tojás falát és életre kel, úgy támad föl Jézus is a sírjából. A körmendiek úgy tudják, hogy mikor Jézust keresztre feszítették, odament egy asszony, aki kosarában tojást vitt. Letette és imádkozni kezdett. Egyszercsak egy csöpp vér csöppent az egyik tojásra és megpirosodott tőle, ezért festik pirosra a tojást húsvétkor.
A nyúl
A húsvéti nyúl is jelentős szimbólum, amely onnan eredeztethető, hogy a középkori Németországban a gyöngytyúk és a belőle készült leves számított igazi, húsvéti lakomának. A gyöngytyúk eredetileg Haselhuhn, amely megrövidült és maradt belőle a Hase, ami viszont nyulat jelent. A kis csirke azt jelképezi, ahogy Jézus feltámadt a kemény sziklasírban, aki úgy törte fel azt, mint a kikelő kiscsibék a tojás héját.
A járványügyi szakemberek azt javasolják, hogy aki őrzi a húsvéti hagyományokat, csak a szabályokat betartva, szűk családi körben locsolkodjon.