Hihetetlen harmóniákkal – értsd az FM rádiók hullámaira hangolt fülűek már az első opus második percében vették a tarisznyájukat, és léc – telt meg nemrégiben a meseházi jazzudvar. Első hallása akár úgy is tűnhetett volna, hogy a Qiyan muzsikusainak fogalma sincs, hogy mi van a kezükben, pedig nagyon is. Ide kell beszúrni azt a klasszikus frázist, miszerint az amatőrséget csak egy jobbágyhajszál választja el a profizmustól.

Hihetetlen harmoniákat hajtogattak hétfelé – Fotó: Such Tamás / behir.hu
Egyebek mellett aznap nyílt meg a bábfesztivál, és mintha a szervezők a két programot képileg összehangolták volna, hiszen itt is színes ruházatú különös fickók lepték el a teret, akárcsak a belvárosban.
Az extrém felállású szeptett – Ajtai Péter: bőgő, Czitrom Ádám: gitár, Cseke Dániel: szaxofon, Mészáros Ádám: gitár, Porteleki Áron: dob, Szelevényi Ákos: szaxofon és Szelevényi Vito: trombita – minthogyha másfél óráig, egy ezertételes számot muzsikált volna. Mindenhonnan kígyóztak a karcos dallamfoszlányok, amelyek úgy húsz percenként összefüggő dallammá álltak össze, és 12 ütemet követően ismét hét mérgeskígyó csörgedezett a zöld sivatagban.
– Részint a 16. századi spanyol Ibériai-félszigetről származó, különböző arab-zsidó dallamkincseket, illetve a magyar rendszerválás előtti népházkultúrának a darabjait mutatjuk be a saját arcunkra fordítva – mondta a hangverseny előtt Ajtai Péter.
Aki maradt, az az este többször is átélhette, hogy miképp juthat el pokolból a mennybe, és vissza. Például Veres Bandi, a műsor hangmixere elmondása szerint a muri végére már úgy érezte magát, mintha berúgott volna. Pedig csak egy szóda volt a lábánál.
*
A mostani csütörtöki történés minden szempontból más volt. Eredendően Veres Kriszta, a Meseház kalauza stílszerűen úgy hirdette meg a Fröccs Trió – Weisz Gábor: szaxofon, fuvola, Rózsa István: helikon és Badics Márk: dobok – grosszóját, hogy mindenki hozzon egy kis bort, amivel a meseházi szódával fröccsöt lehet készíteni.

A Fröccs Trió fúvós kombója – Fotó: Such Tamás / behir.hu
Közben bebizonyosodott, egy kisebb létszámú felállás is lehet baromi különös. A Fröccs Trió aromáját a helikonon (kontrabasszustuba) megszólaló basszus adja, felette szaxofon és fuvola szárnyal, melyet a dobos játéka foglal keretbe. Zenéjük bugi, sramli, swing, hiphopp és free jazz esszenciáját hordozza magában.
A vidám muzsikára olykor jó lett volna lejteni egy kicsit. Pontosabban a megjelent kicsik derekasan riszálták is magunkat. Mi nem voltunk olyan bátrak. Nem úgy, mint az Amerikában született dédikéink – úgy kilencszázhúsz körül.
