Cseh Isti kilenc éves korában kezdett el klasszikusgitáron játszani a csabai zeneiskolában. Érdekes, kisgyerekként is már egy nagyzenekari formációban gondolkodott. Később egy országos gitárverseny különdíjasa lett, amit némileg méltatlannak vélt.
– Úgy éreztem, hogy sokkal erősebb volt a produkcióm, mint ahogy értékelték – mondja. – A verseny végén odamentem a zsűrihez – nem reklamálni akartam –, mert egyszerűen kíváncsi voltam a véleményükre. Mire az elnök azt válaszolta, hogy igazából engem még sohasem látott mesterkurzuson, így fogalma sem volt róla, hogy ki vagyok. Tehát egyértelműen nem szakmai érvvel indokolt, és emiatt úgy megsértődtem, hogy eldöntöttem, itt hagyom az országot.
Fotók: Molnár Előd
Nem mellesleg akkor már nagyon szemezgetett a világhírű bostoni székhelyű Berklee College of Music-kal, azaz az Egyesült Államok legnagyobb zeneoktatási intézményével. Nem sokkal később épp Párizsban volt az európai jelentkezők számára a felvételi, ami Istinek olyan jól sikerült, hogy nyomban fel is vették. Egy hónappal később kapott egy e-mailt, melyben az állt, hogy ösztöndíjas lett, ami nem volt túl rossz hír, ugyanis nagyon drága az iskola. Két és fél év után már diplomával repült haza, Csabára. Közel tíz éve pedig Budapesten él; több produkcióban szerepelt és több projektnek komponált.
– Miképp készül egy ilyen nagy volumenű munka, mint az atlétikai vb zenéje? Van egy mag, amelyre mindenféle réteget rápakolsz? – kérdezem tőle.
– Pontosan, leülök a zongorához és kitalálom a harmóniát, a dallamokat, és csinálok egy csontvázat. Lehet, hogy a zongora nem is lesz benne, de jó rajta komponálgatni. Miután megvan a darab szerkezete, akkor következik a hangszerelés. Elképzelem, hogyha mondjuk elsőhegedűs lennék, akkor hogy és miképp játszanám a dallamot, a másodhegedűsnek pedig egy ellenszólamot kellene játszania. Ezeket szépen feljátszom.
Fotók: Molnár Előd
– Ehhez azonban ismerni kell az adott hangszer karakterét.
– Igen, és az sem mindegy a hegedűknél, hogy melyik húrra írsz. Ráadásul gitárosként, akár percekig játszhatok folyamatosan, de korábban már belefutottam olyan helyzetbe, hogy a fuvolistának nem volt ideje a levegővételre. Tehát leírtam neki egy szép, hosszú futamot, amit egy levegővétellel csak az egyharmadáig tudott játszani. Meg kellett tanulni, hogy mi, meddig tud szólni és mi, hol szól jól.
– Hány hangszer szólt maximum?
– Több mint hatvan.
– Egy ilyen munka írásakor mennyire éled bele magad egy atléta bőrébe?
– Alapjában véve egy heroikus művet komponáltam a Török testvérekkel. (Flóra projektmenedzser, Tilla hegedűs és Ádám furulya). A munkából három műfajú verzió készült. Egy tradicionális, amely nagyon népi; egy populáris, ami modern, elektronikus; és egy elegáns, amelyben zongora, nagybőgő, szaxofon is szól. A kompozíciók az éremátadáskor hangzottak el.