Andó Tibor kiemelte, hogy a 21. században hiányt szenvedünk időből és toleranciából.
– Sokan csak a maguk érdekeit nézik, miközben elfelejtik, hogy a közlekedés egy nagy közös társasjáték. Ha 15 perccel előbb indulna el sok ember, akkor elkerülhető lenne a sietség, a rohanás. Nem kellene olyan veszélyes szituációkat vállalni, amilyenekbe nyugodt körülmények között nem mennénk bele – fogalmazott.
Hozzátette: sokan hajlamosak elfelejteni, hogy mindenki kezdte valahol a vezetést. Egy tanulóvezető lassabban ismeri fel a közlekedési helyzeteket, körülményesebb a járműkezelése, vagy éppen bizonytalanabb egyes szituációkban, és sajnos már ez is feszültséget szül.
– Szükségszerű a tervezés, mint az élet bármely területén, ezzel elkerülhető lenne a kapkodás és a türelmetlenség. Folyamatosan külső hatások érnek bennünket, változik az időjárás is, de a saját idegi állapotunkat tudatossággal koordinálhatjuk. Számos tényező van hatással a közlekedés biztonságára, ennek egyik alappillére a mentális állapotunk – hangsúlyozta.
A balesetek jelentős oka az emberi tényező, mint például a gyorshajtás és az elsőbbség meg nem adása, amely a türelmetlenségből adódik. Időnként egy-egy helyzet egészen az agresszivitásig fajul.
– A közlekedők nagy hányada az élet más területén felgyülemlett indulatát vezeti le vezetés közben, ők agresszívabbak, ami végül érinti a nyugodt vezetőket is. Ettől a nyugodt sofőrök is indulatosabbak lesznek és elindul egy dominóelv, amelynek következtében rosszabb morális helyzetbe kerül a magyar közlekedéskultúra. Az indulat heves szócsatákat, szitkozódást szülhet, arról nem is beszélve, hogy sajnos az utak sincsenek túl jó állapotban. A nemek közötti negatív megítélés, a parkolók hiánya is negatív rezgést indíthat el. Próbáljuk meg elfogadni vezetőtársainkat és legyünk sokkal empatikusabbak. Egy kis pozitív hozzáállás is nagy előrelépést jelenthet a közlekedéskultúránkban. Tegyünk a félelem és a szorongás, valamint az agresszió ellen a magyar utakon! Némi kedvességgel, előzékenységgel csodát lehet tenni – jegyezte meg Andó Tibor.
Az autósiskola vezetője saját bevallása szerint, maga is keveredett már vitába oktatás közben.
– A pandémia alatt volt egy kirívó eset. Oktatás közben egy másik vezető heves indulatokkal kiabált felénk, miközben a tanuló éppen az első kilométereit tette meg. Nem győzöm eleget hangsúlyozni: senki ne felejtse el, hogy hol kezdte a vezetést. Ám az illetővel ez a találkozás vitába torkollott, majd nyeltem egy nagyot és meghívtam egy kávéra. Azóta mindig integetünk egymásnak az utakon.
Az oktató tájékoztatott arról is, hogy sokan helytelenül veszik igénybe a leállósávot és a buszsávot is.
– A leállósávot és a buszsávot pont a türelmetlen sofőrök használják indokolatlanul. A leállósávon csak műszaki okból lehet megállni, illetve rendőri intézkedés esetén. A buszsávot pedig csak korlátozott kör veheti igénybe általánosságban. Viszont a közlekedő partnerek csak közvetlenül a jobbra kanyarodás előtti kereszteződésben hajthatnak rá. A rendőrség mostanában erre kiemelten figyel és nagyon szigorúan büntetik azokat, akik nem tartják be a helyes használatot – fogalmazott.
Mint Andó Tibor kiemelte, elavultnak tartja azt a szabályt, mely „pótkocsinak” tekinti a legkisebb, 100-110 kilós utánfutót is. Így aztán egy kalap alá veszi a 40 tonnás nyerges vontatókkal, már ami a sebességhatárt illeti: autópályán legfeljebb 80 km/h, nem több.
– Az utánfutó használatáról annyit kell tudni, hogy a sebességhatárok lakott területen belül 50km/h, lakott területen kívül pedig 70km/h, autópályán 80 km/h. Sokszor keresnek meg azzal, hogy személygépkocsival közlekednek és 90km/h sebességgel lefotóztak. Persze, hiszen onnantól kezdve egy utánfutó szerelvénynek minősül, más sebességhatárok vonatkoznak rá. És egyre többen mennek bele abba, hogy tapasztalat nélkül új utánfutót húznak. Azzal azért számolni kell, hogy az utánfutó súlya tolja előre a kocsit, és a fékút és a féktávolság nagy mértékben fog növekedni. Nem véletlenül vonatkoznak ezek a sebességhatárok az utánfutóval közlekedőkre. Nem szeretnék közhelyekkel előhozakodni, de a szabályokat be kell tartanunk önmagunk és mások védelme érdekében – nyomatékosította Andó Tibor.