A Békéscsabai Médiacentrum felületein már több panasz érkezett lakossági részről az új békécsabai helyi menetrend kapcsán, sokak szerint bonyolult az új menetrend leolvasása az információs tábláról, mivel elsőre nehéz értelmezni a jelzéseket, illetve kicsi a betűméret. Utóbbi problémával a behir.hu kedden foglalkozott már egy részletes cikkben, a 7.Tv pedig a polgármestert, Szarvas Pétert kérdezte a menetrend összeállításáról, hiszen sokan ezzel sincsenek megelégedve.
- Milyen szempontokat kellett figyelembe venni a menetrend összeállításkor?
– Az autóbuszos közösségi közlekedés megszervezése körülbelül olyan, mint a futball vagy a politika, vagyis mindenkinek van róla véleménye, mindenki egy kicsit mást szeretne. Éppen ezért nehéz összeállítani az új menetrendet. A szeptember elsejétől érvényes menetrend kidolgozásánál figyelembe vettük a munkáltatók véleményét, hiszen az elmúlt hónapokban egyeztettünk velük. Ügyeltünk és figyeltünk a lakossági észrevételekre, illetve meggyőződtünk arról, hogy mely járatok indokoltak, valamint utasszámlálást is végeztünk valamennyi buszon. Ez alapján állt össze a most életbelépő menetrend, ami azt gondolom, hogy a jó néhány újítás miatt tetszeni fog a lakosoknak.
- Miért volt szükség a változtatásra?
– Általánosságban azt tudom elmondani, hogy lényegében a veszélyhelyzet előtti menetrend áll vissza. Reggel az iskolába és a munkába járáskor a járatok szinte nem változtak, ugyanez a helyzet délután is a hazatérés esetében, így a szükséges járatok meglesznek minden városrészben. Volt, ahol hozzányúltunk a korábbi menetrendhez, azaz a 9 órától 13 óráig terjedő, illetve az este 6 és fél 7 utáni időszakban. Az utasszámlálási adatok azt mutatták, hogy csak néhány utas van ezeken a járatokon és azt tudni kell, hogy minden egyes kilométerért 700 forintot kell a városnak fizetnie a Volánbusz Zrt-nek, így a takarékossági szemléletnek is meg kellett nyilvánulnia a buszmenetrend összeállításakor.
- Hogyan alakultak a külső városrészek menetrendjei?
– Mezőmegyerben az 5-ös járatot használók lényegében a régi menetrendet láthatják viszont. A gerlaiak a 20-as járaton visszakapják valamennyi járatukat, szombaton pedig a 8:20-as buszt kérték. Ezt megtárgyaltuk a Volánbusz Zrt-vel, így lehetővé tettük azt, hogy a helyi bérlettel fel lehet szállni a dobozi járatra 8:20-kor. A Fényesen élők szoktak néha arról panaszkodni, hogy kevés a járat. Megszámoltam egy munkanap délelőtt öt, délután hét, azaz összesen tizenkét járattal juthatnak be a fényesiek a városközpontba. Ezt az utasforgalmi adatokhoz képest nem tartom kevésnek.
- Milyen változások léptek életbe Jamina és a Lencsési lakótelep közlekedésében?
– A jaminaiak számára visszaáll az 1-es és a 3-as autóbusz, utóbbival érik el a kórházat a régi menetrend szerinti gyakorisággal. A jaminaiaknak azt az új lehetőséget is meghagytuk, hogy közvetlen el tudják érni a Lencsési lakótelepet a 74A vagy a 74B járattal, így az ottani bevásárlóközpontokat és a rokonokat. A 8-as járat menetrendjénél figyelembe vettük a nagy foglalkoztatók igényeit és lényegében a 8, a 8A, a 8V és a 8MJ járat közlekedik és viszi a munkásokat, a dolgozókat a célállomásra. A Lencsési lakótelepen visszaállítottuk a 17M járatot, így az iskolacentrumot közvetlenül el tudjuk érni az ott élő diákok. A régi 7-es, a 17-es, a 17V-s járat pedig a Szabadság térrel vagy az autóbusz-állomással köti össze a Lencsési lakótelepet. A 74A-val és a 74B-vel pedig közvetlenül Jaminába is ki tudnak utazni a Lencsésin élők.
- Ha kell, akkor van még lehetőség a változtatásra?
– Összességében egy nagyon bő menetrenddel találkozhatnak a csabaiak. Természetesen ez egy rugalmas menetrend, hiszen változhatnak a munkahelyek, ezért folyamatosan jöhetnek igények a városházára vagy a Volánbusz Zrt-hez, amelyeket a szakemberekkel mindig kiértékelünk. Készek vagyunk a menetrendet módosítani, mint ahogyan azt az idén többször megtettük, először még március 25-től szűkítettük a járatszámot 40 százalékra a koronavírus-járvány miatt, de július elsejétől és augusztus elsejétől már komoly bővítést végeztünk, most pedig a legfontosabb időszakokban visszakapták a csabaiak a régi vonalakat.