Összevont gyakorlatot tartottak a katasztrófavédelem és társszervei Békéscsabán, ahol azt próbálták el a szakemberek, hogyan kellene reagálniuk egy légi szerencsétlenség esetén. A szimuláció szerint egy utasokat szállító repülőgép egy sikertelen kényszerleszállást követően a főúton közlekedő autóbuszba csapódott. A mentésben és a sérültek felkutatásában több helikoptert is bevetettek.
Szirénázó mentő- és tűzoltóautók, repülőgép-, busz- és autóroncsok az árokban, és rengeteg, sokkos állapotban lévő, fiatal sérült. Ez a látvány fogadta a 44-es főút mellett a repülőtér felé közlekedőket szerdán délelőtt. A katasztrófafilmbe illő jelenet azonban – bármennyire is volt hiteles a megvalósítás – szerencsére csupán megrendezett: a tűzoltók, mentők, rendőrök és a honvédség közös gyakorlata zajlott a megyeszékhelyen.
A szimulált eset szerint egy Temesvárról Kassára tartó személyszállító repülőgép – 75 utassal a fedélzetén – hajtóműhiba miatt kényszerleszállást hajtott végre Békéscsabán, ám a leszállópályán nem sikerült megállnia, újra felemelkedni pedig a műszaki gond miatt már nem tudott, ezért túlfutva a pályán a főúton közlekedők közé, történetesen épp egy buszba csapódott. A busz az oldalára borult, a környező autósok pedig hirtelen elrántva a kormányt, az árokba sodródtak. Többen a roncsokba szorultak, néhány sokkos állapotba került sérült azonban a közeli bozótok közé menekült, őket meg kellett keresni. Ez utóbbi feladatban a Magyar Honvédség és a Készenléti Rendőrség is részt vett egy-egy helikopterrel.
A tűzoltók sorra mentették ki a bajba jutott fiatalokat az oldalára borult buszból és az összetört autókból, a mentők mindenkit elláttak a helyszínen. A sérüléseik foka alapján kellett osztályozniuk őket, életveszélyes közeli állapotúnak nyilvánítottak például egy várandós édesanyát alakító lányt, nála „meg is indult a szülés”, ezt pedig a rögtönzött elsősegélynyújtó sátorban le is kellett vezetni. A történet szerint mindenki túlélte a balesetet, ám emögött is a gyakorlat nehezítése húzódott meg, hogy a mentőknek minden sérülttel legyen dolga...
Az ilyen jellegű gyakorlatok elsődleges célja azonban, hogy megfelelően működjön a kommunikáció az egyes szervek között. Ezt pedig jogszabályi előírás alapján évi rendszerességgel el kell próbálniuk. Alig több mint egy óra alatt mindenki végzett is a feladattal, így úgy tűnik, olajozott volt a gépezet.
Bár Magyarországon ilyen mértékű légi szerencsétlenségre a közelmúltban nem volt példa, az életmentők mindent megtesznek azért, hogy bármikor készen álljanak, és éles helyzetben is megfelelően tudjanak együttműködni.