Az Európai Unió nem biztosít támogatást úthálózat fejlesztésre, ezért azt kormányzati forrásból kell megoldani – hangsúlyozta a behir.hu kérdésére a térség országgyűlési képviselője. Dr. Kovács József elmondta, hogy a választókörzetében számos út megújul az elkövetkező időszakban. Hamarosan megkezdődik a Gyula-Sarkad és a Sarkad-Doboz közötti út felújítása, de Gyula és Kétegyháza között, Sarkadkeresztúr és Kisnyék, valamint Mezőberény és Bélmegyer között is felújítják majd a legkritikusabb szakaszokat. A képviselő arról is beszélt: a térségben azért lobbiznak, hogy a leendő M47-es Debrecent Szegeddel összekötő gyorsforgalmi út a Sarkadi járás irányában épüljön meg, hogy fellendítse a helyi gazdaságot.
– Két lehetséges útvonalat jelöltek ki, van egy nyugatibb fekvésű, illetve egy, a román határhoz közelebb eső, keleti útvonal. Ki-ki a maga területén lobbizott, úgy tudom, hogy a döntés a napokban megtörténik. Egyébként mindkét útszakasz mellett hasonló érvek szólnak. A beruházás két éven belül elindul és nagy a jelentősége, hiszen összeköti Észak-Kelet Magyarországot Dél-Kelet Magyarországgal – emelte ki a képviselő.
Sarkadon nagyon várták már az úthálózat fejlesztést
A térség és Sarkad lakosságának egyik legfontosabb szükséglete a környező utak felújítása – hangsúlyozta a település polgármestere. Mokán István elmondta: örömmel fogadták, hogy három állami tulajdonú útszakasz is megújul a város közvetlen környezetében.
– Mind a három beruházás nagyon fontos, akár a térségben, akár a Sarkadon élőknek, hiszen a megyei, illetve a városközpontokban lévő szolgáltatásokat ezeken az utakon haladva veszik igénybe. A gazdasági vérkeringés szempontjából is kiemelt jelentősége van, hogy ezek az utak megújulnak. Büszkék vagyunk arra, hogy a volt sarkadi cukorgyár területén az ország egyik legnagyobb területű ipari parkja alakult ki. Egy 165 hektáros övezetről van szó, a Dél-Alföld egyik legnagyobb tárló kapacitásával – fogalmazott a városvezető. Hozzátette: bíznak abban, hogy az M47-es a határhoz közelebbi szakasza épül majd meg.
A polgármester hangsúlyozta, hogy hamarosan több önkormányzati utat felújítanak, amelyet az Európai Unió szintén nem támogat. Pályázni eddig csak a Belügyminisztérium útfejlesztési programjára lehetett, ami évente legfeljebb 40 millió forintot jelentett. Mokán István emlékeztetett, hogy a Zsarói utca is így újult meg. Idén a Jókai utca új aszfaltot kap, majd a következő a Nagykert utca lesz.
– A Gyár, a Táncsics, a Bercsényi és az Iskola utcában kezdődhet beruházás, de még sorolhatnám a szükségleteket. Minden évben próbálunk egy-egy utat felújítani, kis lépésekben haladunk előre, hiszen a kommunális adó mértéke évente alig haladja meg a 30 millió forintot, ami a közvilágítás fedezésére sem elegendő. A másik szükséglet a szilárd burkolattal még nem rendelkező utak aszfaltozása, ami utcánként közelíti a 100 milliós nagyságrendet. Ezt sem támogatja az unió, ezért speciális programokra van szükség. A Mátyás utca például a szociális városrehabilitációs programban újult meg. Bízunk abban, hogy a TOP következő ciklusában már lehet beltéri útfelújításokat végezni – zárta a településvezető.
Az alábbi útszakaszok újulnak meg Sarkad közelében
A Doboz és Sarkad közötti 4244-es számú mellékút felújítása hamarosan elkezdődik a Magyar Falu Programban. A Magyar Közút Békés megyei igazgatója elmondta: tavasszal a sarkadi körforgalomtól indulva az első 1,3 kilométer újul meg.
– A következő 1 kilométeres szakasznak már márciusban elkészülhet a kiviteli terve, így a közbeszerzést követően ősszel remélhetőleg az is új aszfaltot kaphat. Már a tervek előkészítése zajlik egy újabb szakasz esetében, ami Doboz belterületén van a vésztői elágazásig. Itt a Békés Megyéért Vállalkozásfejlesztési Közhasznú Közalapítvány készíti a kiviteli terveket, amik az év végére elkészülnek és jövőre elkezdődhet a beruházás – fogalmazott Cserkúti András.
A 4219-es számú mellékúton Sarkad és Gyula között, egy 4,3 kilométeres szakasz kap új burkolatot a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban (TOP). Az út a Fekete és a Fehér Körös között újul majd meg két ütemben. A kivitelezők a Fekete Köröshöz közelebb eső, 2,6 kilométeres szakaszt érintő munkákat még idén ősszel elvégzik.
Egy további útszakaszra nyertek 465 millió forint forrást a TOP-ban: a város belterülete és a méhkeréki elágazás közötti 2,2 kilométeres szakaszra. Itt tervben van az elágazás és a határátkelő közötti 4 kilométer megújítása is, amire nagyjából 800 millió forintos beruházást jelent. A közút mindhárom út esetében lokális pályacserét és egy, illetve két rétegű aszfalt beépítését végzi el a padkák és útszéli oszlopok rendberakásával együtt.