A Filharmónia Magyarország az elmúlt években sokat tett azért, hogy az orgonát, a hangszerek királynőjét jobban megismertesse a nagyközönséggel. Ezt a célt szolgálja az OrgonaPont sorozat, valamint az Orgonák éjszakája program, amely először tavaly várta az érdekélődőket, több más település mellett Békéscsabán is.
A Filharmónia Magyarország idén augusztus 8-án igyekezett ismét megtölteni az orgona hangjával a templomokat, közösségi tereket, különleges helyszíneket az Orgonák éjszakáján. Gyulán, a Várszínpadon az érdeklődők Rákász Gergelyt hallhatták, aki a Lords of the Organ IV. Bach – Bartók – Beethoven című elődásával örvendeztette meg a közönséget.
– Az az én belső játékszerem, hogy a koncertjeimen nemcsak egy réteget mutatok be a hallgatóságnak. Amellett, hogy eljátszom a darabokat, mesélek is hozzá. Nem hagyom magára a közönséget a hangokkal, igyekszem a zenetörténetből is ízelítőt adni. Idén kicsit emlékezünk is, hiszen 250 éve született Ludwig van Beethoven, Bartók Béla pedig 75 éve hagyta itt a földi világot. De most a mélyréteg az Trianonról szól, a 100 évvel ezelőtti tragédiáról, amely nekem is fáj. A műsorom ennek megfelelően épül fel – fogalmazott Rákász Gergely.
A művész a Várszínpadon Gustav Holst Mars tételével indított, ezután Kodály Epigrammái következtek a gyász jegyében, majd Beethoven Sors szimfóniájának nyitányával kereste a választ arra, hogy vajon a sors csak úgy ránkzuhan, vagy változtathatunk rajta. Bartókkal már arra utalt, hogy változtathatunk, hiszen ő éppúgy feldolgozott bolgár ritmusokat, román népi táncokat, mint a magyarság legősibb dallamait. Ahogy Rákász Gergely megjegyezte: Bartók nem abban gondolkodott gyűjtései során, hogy kinek a zászlaja leng ott, hanem tiszta embereket keresett, akiktől örömmel emelt be zenét, akármilyen nemzethez, nemzetiséghez is tartoztak. Ennek apropóján a koncertorgonista most Bartóktól a Román népi táncokat játszotta el, és kiemelte: oda kell fordulnunk egymás felé. Műsorát Bach C-moll Passacaglia és Fúgájával zárta, amely – Rákász Gergely szerint – Bach leginkább transzcendens műve, és a porból vezet a fény felé.
Békéscsabán az Evangélikus Nagytemplomban, Johann Sebastian Bach műveiből válogatott Alföldi Csaba, aki a mester halálának 270. évfordulójára is emlékezett ezzel.
– Az egyik fő feladatomnak érzem, hogy az orgonát, az orgonamuzsikát népszerűsítsem, évente 3-4 koncerten igyekszem minél közelebb hozni ezt a zenét a közönséghez – emelte ki Alföldi Csaba.
A nagytemplomban az orgonaművész előadásában elhangzott az a-moll Prelúdium és Fúga, az e-moll Korálpartita, "Ach, was soll, ich Sünder machen", a G-dúr Fantázia, "Piéce d'Orgue" és a d-moll Tokkáta és Fúga.