Magyarországon 6000 hektáron termelnek dinnyét, ebből 5500 hektáron görögdinnyét. Oravecz Tamás, a Dinnyetermelők Országos Egyesületének elnöke, a Tesco „készletkisöprési akciója” és az ezáltal generált alacsony felvásárlási árak miatt veszélyben látja a jövőjét annak a 11 000 magyar családnak, amelynek tagjai a dinnyetermelésre tették fel az életüket.
Békés megyében található az ország dinnyeföldjeinek több mint egyharmada, itt 2200 hektáron termelnek dinnyét a gazdák. Nagy felháborodást keltett a köreikben, hogy Tesco kilónként mindössze 49 forintért kínálta a dinnyét a hét elején, arra hivatkozva, hogy a „korábban felvásárolt túlkészletet értékesítik” áruházaikban. Szerdán a dinnyetermelők a budaörsi Tesco elé vonultak, ahol teherautókról dobálták le a görögdinnyét, így tiltakozva az áruházlánc akciója, árpolitikája ellen.
Oravecz Tamás a behir kérdésére elmondta, hogy az ilyen akciók hatalmas károkat okozhatnak a dinnyetermelőknek, hisz ez a felvásárlási árat kilónként 20-25 forintra viszi le, így nem hogy hasznuk nincs a gazdáknak, de még a befektetéseik sem térülnek meg.
– Azzal, hogy a Tesco levitte az árait, lehet, hogy megmentett egy körülbelül ötmilliót érő készletet, azonban ezzel hatalmas károkat okozhat az ágazatnak. Az áruházlánc persze az olcsó dinnyét vevőcsalogatónak, marketingfogásnak szánja, hisz aki bemegy dinnyét venni, megvásárol más portékát. Viszont ezzel lenyomják a felvásárlási árakat, és külföldön is leértékelik a magyar dinnyét. Hosszú távon az ilyen és hasonló akciók azt idézhetik elő, hogy felhagynak a veszteséges termeléssel a gazdák, nem lesz magyar dinnye ezért importálni kell majd – mondta Oravecz Tamás.
Az utak mentén most is sokan árusítják viszonylag olcsón saját termésüket, a dinnyetermelők egyesületének elnöke szerint ezen nincs mit csodálkozni, hisz még a kilónkénti akár 50 forintos ár is nagyobb, mint a 20-25 forintra lenyomott a nagybani felvásárlási ár.
Oravecz Tamás hozzátette, hogy a Tesco aztán ugyan 79 forintra emelte a magyar dinnye kilónkénti árát, de a szövetség szerint 100 forintos kilónkénti ár kellene ahhoz, hogy a termelők is jól járjanak.
– Az Agrármarketing Centrum Nonprofit Kft., több áruházlánccal összefogva kampányt indított. Július második felétől augusztus 20-áig az ALDI, az Auchan, a CBA, a Lidl, a METRO és a SPAR üzleteiben, közel hatvan helyen népszerűsítik a magyar dinnyét, ami bizakodásra ad okot. Hosszú távon azonban az jelenthet megoldást, ha a dinnyetermelők befektetett munkája évről évre megtérül a felvásárlási árakban – jegyezte meg Oravecz Tamás.