– November végén tartotta meg közgyűlését az egyesület, ahol az idei év értékeléséről is szó volt.
– Ma már az egyesületnek 68 tagja van, az eredményes működéshez fontos, hogy megfelelő mélységű és szintű kommunikáció legyen közöttünk. A tagok között a magánszemélyektől a civil szervezeteken, gazdasági társaságokon át az önkormányzati intézményekig sokan megtalálhatóak. A Békéscsabai Turisztikai Egyesület egy helyi Turisztikai Desztinációs Menedzsment (TDM) szervezet, amelynek valójában öt települési önkormányzat is tagja, tehát lényegében térségi szerepet tölt be. A november végi közgyűlésünkön számot adtunk arról, hogy mi történt, főként a második félévben az egyesület életében. Szót ejtettünk arról, hogy mit mutatnak a számok Békéscsaba turizmusában. Nem lehetünk elégedettek, hiszen a tavalyi év hasonló időszakával összevetve egy enyhe csökkenés mutatható ki a vendégéjszakák, különösen a külföldiek vendégéjszakái számában. Ennek okai között sorolható fel, hogy a korábbi esztendőben volt például a röplabda-utánpótlás Európa-bajnokság Békéscsabán, illetve számos Erasmus-projekt részeként sok külföldi csoport járt itt, míg idén ezek visszafogottabb mértékben voltak jelen. Az idei év első felében visszafogott érdeklődés mutatkozott Békéscsaba iránt, a turisták számában ez volt tetten érhető. A nyáron megindult egy élénkülés, amely nagyjából egyenesbe hozta a számokat. A Békéscsabai Turisztikai Egyesület folytatta az együttműködést a Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetséggel, idén is megszerveztük a bringás vándortáborokat: 21 turnust tudtunk indítani mindösszesen 500 résztvevővel. A táborozók egy-egy hetet töltöttek Békés megyében, 300 kilométert tekertek le, izgalmas látnivalókat bejárva.
– Főként megyei résztvevői voltak a bringás vándortáboroknak, vagy érkeztek máshonnan is?
– Magyarország minden pontjáról érkeztek résztvevők. Ezek a diákok számos esetben családjukat is visszacsalogatták ide a tábort követően, mert olyan élményekben volt részük, amely megragadta őket. A bringás turizmusban egyébként kerékpáros osztálykirándulásokat is szerveztünk a tavaszi és őszi szünetek időszakában. Látjuk, hogy a kerékpáros turizmusban nagyon jó lehetőségek vannak, és Békéscsaba kerékpáros infrastruktúrája, különösképpen a Wenckheim kerékpárút rendkívül jó bázist, jó alapot képez mindehhez.
A közgyűlésünkön tájékoztattuk a tagságot arról is, hogy a turisztikai egyesület részt a város turizmus-fejlesztésében. Mit értek ez alatt? Egyrészt a Munkácsy Negyedben szerveztünk élménytúrákat a polgármesteri hivatallal, a negyed intézményeivel és a Békéscsabai Városvédő és Városszépítő Egyesülettel együttműködésben. Ez egy jó és sikeres kezdeményezés volt, amit folytatunk. Ezen kívül szerveztünk a nyáron Wenckheim kerékpártúrákat, ez iránt is érdemi érdeklődés mutatkozott. Részt vettünk abban a programban, amely a Marzek Kner Packaging Kft. támogatásával valósult meg – Ukrajnából érkezett gyermekcsoportot fogadtunk, számukra programokat szerveztünk. Idén is megoldottuk a Csabagyöngye Kulturális Központtal, és az evangélikus egyházközséggel közösen az evangélikus templomok nyári nyitva tartását a nyári diákmunka keretében.
Ezen kívül szó esett a közgyűlésen arról, hogy elindult egy együttműködés a térségi kistermelők, a Békéscsabai Turisztikai Egyesület, a Békéscsabai Médiacentrum Kft., és a Békéscsaba Vagyonkezelő Zrt. között annak érdekében, hogy az ország egyik legszebb piacát, a csabai piacot népszerűsítsük. A piacot a jövőben a turisztikai csomagajánlataink összeállításánál célhelyszínként is meg szeretnénk fogalmazni a térségben található kistermelőkkel való együttműködés részeként.
– A piac szerepe már most erősödik: az adventi időszakban ott zajlik ugyanis a karácsonyi vásár. Melyek ott az első két hét tapasztalatai?
– Már a nyár folyamán elindult egy közös gondolkodás a tekintetben: hogyan tehetnénk népszerűbbé a csabai piacot. Aki rendszeresen jár, tudja, hogy Csabán a szerdai és szombati, piaci napokon sokan járnak piacra, a többi napon kevesebben. És persze nemcsak vásárolni járunk, hanem nézelődni, valamint azért is, mert rengeteg ismerőssel lehet ott találkozni és beszélgetni, ahogy itt mondjuk: „potyeszolni”. Ha már egy ilyen hatalmas fejlesztés valósult meg a piacon, közös felelősségünk úgy megtölteni tartalommal, hogy minél több vásárlót és termelőt vonzzon ide. Legyen ez valóban egy térségi vásártér. Ehhez viszont sok-sok apró munka szükséges. Fontos az együttműködés elmélyítése a szereplők között, fontos, hogy megismertessük az itteni lehetőségeket a termelőkkel. Valamint fontos, hogy megfelelő kommunikáció és marketing segítsége ezt a munkát. Ősszel éppen ezért kéthetente megrendeztük a piacon a Csabai Ízek Vásárát, most pedig zajlik a karácsonyi vásár, amely a vásárlásról szól, míg a Szent István téri Csabai Advent az ünnepre hangolódásról.
– A közelmúltban volt egy közös workshop Gyulával. Ez miről szólt?
– A Gyula-Békéscsaba Térségi TDM Szövetség biztosít keretet a gyulai és békéscsabai szereplők együttműködésének. Ez a szervezet 5 évvel ezelőtt jött létre, akkor határozta el a két önkormányzat azt, hogy emeljük más szintre a két település turisztikai együttműködését. A TDM szövetség sikeres pályázatának eredményeképpen, októberben egy Erasmus+ projektben 15 békéscsabai és 15 gyulai turisztikai szolgáltató vett részt egy egyhetes tanulmányi úton, amelynek az volt a célja, hogy az észak-olaszországi gasztronómiai és turisztikai szolgáltatók működési tapasztalatait tanulmányozza. Ebből okulva pedig itt is előrelépjünk. A résztvevők szállodaipari képzőszervezetet nézhettek meg, voltak olajfa-ültetvényen, sonkaüzemekben, italkészítő és desszertkészítő manufaktúrákban. Megtapasztalhatták, hogy az olaszországi családi tradíciókon alapuló mikro- és kisvállalkozások működése rendkívül sok pozitív tapasztalattal jár, amelyből mi is meríthetünk. Megfogalmazódott, hogy a tanulmányi út tanulságait workshopok keretében kell levonni, és tovább építeni, ennek részeként volt egy workshop november utolsó napjaiban a térségi turisztikai szereplőkkel. Megpróbáltunk már megoldásokat is megfogalmazni arra vonatkozóan, hogy milyen konkrét eszközökhöz érdemes nyúlnunk.
– Milyen jó gyakorlatok átvételéről esett még szó?
– Például egy Fertő-Hanság vidéki LEADER-szervezet működése rendkívül jó példákat mutatott számunkra. Meghívtuk ennek a LEADER-szervezetnek a vezetőjét, aki bemutatta nekünk, hogy ők hova jutottak az elmúlt évek során. Elindult a műhelymunka, ahol kezdtünk már projekteket megfogalmazni, amelyben kimondottan a mi térségünkben megtermelt, kiváló minőségű, helyi termékek jelenhetnek meg. A Fertő-Hanság tájáról érkezett vendégünk azt mondta, hogy a mi térségünk sokkal jobb lehetőségekkel bír, mint az övéké. Hiszen Békés megye Magyarország éléskamrája, és a térségünk talán az ország legjobb minőségű földjeivel rendelkezik. A szakmai együttműködés, a szakmai kultúra fejlesztése lehet fontos ahhoz, hogy ne csak a szántóföldi kultúrákban gondolkodjunk, hanem kertészeti kultúrákban, feldolgozott termékekben, magasabb hozzáadott értékben.
Békéscsaba lakosságának nagyjából öt százaléka tanyás térségekben él, ezeken a területeken van lehetőségünk projekteket megfogalmazni. Egy Tanyakör nevű csomagajánlatban is gondolkodunk, ahol az lenne a törekvés, hogy olyan tanyákat, olyan kistermelőket érjünk el, ahol valóban vállalható, jó minőségű, jó színvonalú szolgáltatásokat tudunk megmutatni a vendégeknek. Ráadásul az a törekvésünk, hogy ezek a tanyák bringával is elérhetőek legyenek. Például a Frankó Tanya és Haluskaház abszolút jó példa erre. Aki jár a piacra, bizonyára ismeri a Náfrádi Szilviát, aki lekvárok, savanyúságok, befőttek előállításával foglalkozik. Neki a Kereki Tanyák térségében van a tanyája, és ott is egy nagyon kiváló, diákokkal történő együttműködésben állítanak elő prémium minőségű termékeket. Vannak ilyen jó példák, és ezek körét szeretnénk bővíteni annak érdekében, hogy a helyieket is meg tudjuk ezzel szólítani, de a turisták számára is tudjunk ajánlattal élni. De említhetném az Arcanum Hotelt is Békéscsabán, amely négycsillagos szállodaként jelentősen bevonta a maga működésébe a helyi termékek kérdését, és a szálloda tavaly az Év Kerékpárosbarát Szolgáltatója is volt. Vannak jó példák, ezen az úton kell haladnunk tovább.