Megduplázták forgalmukat a kisüzemi sörfőzdék

Bár a dráguló berendezések és a rohamosan fejlődő technológia miatt ma már 150-200 millió forint elindítani egy kisüzemi sörfőzdét, egyre többen próbálkoznak. Sokaknak az hozza meg az áttörést, ha bekerülnek egy kiskereskedelmi lánc polcára.

Az előző év után az idén is megduplázhatják kibocsátásukat a kisüzemi sörfőzdék, ezzel az általuk értékesített sör a 200 ezer hektolitert is elérheti – mondta a Világgazdaságnak Ali Rawech Szami, a HopTop Brewery tulajdonosa, a Kraft Sör Egyesület elnökségi tagja. Kiemelte, hogy ha a magasabb bázison is hasonló ütemben képesek növekedni, a teljes, csaknem 6,5 millió hektoliteres sörpiacon néhány éven belül akár a 6-8 százalékos részarányt is elérhetnék. A bővülésnek azonban gátat szabhat, hogy nem sokan engedhetik meg maguknak a 600-800 forintos bolti palackárat, miközben az új típusú sörök zöme négydecis, csapolt formában is 1000 forint körüli áron érhető el. Hangsúlyozta, hogy a mintegy 60-70 hazai főzde közül ma már 15-20 is exportképes, állandóan magas minőségben gyárt.

A kivitel ma még nem számottevő tétel, de egyre többen szállítanak a teljesség igénye nélkül Hollandiába, Spanyolországba, Európán kívül pedig Kanadába vagy Kínába is több hazai tétel eljutott már. A szállítás miatt tetemes előny, ha a sörökre pasztörizálás nélkül is egy-másfél éves szavatosságot vállalnak.

Egy főzde felfuttatása nem olcsó mulatság, a közgazdászból lett sörtulajdonos szerint, míg néhány éve százmillió forintos beruházásra volt szükség egy üzem beindításához, addig ma már olyan technológiai igényeknek kell megfelelniük a berendezéseknek, hogy 150-200 millióra kúszott fel a szükséges ráfordítás. Ráadásul, mint több más termelő-szolgáltató vállalkozás esetében, benne lehet a pakliban, hogy nyereséget csak a negyedik-ötödik év hoz. Ali Rawech Szami szerint azonban ma már nem elég plusztartályokat és palackozógépet vásárolni, az egyre élesebb piaci verseny miatt a marketing és a sales is kulcsfontosságúvá vált.

Kifejtette, hogy két-három évvel ezelőtt 50-50 százalékos részben fedte le a hordós és a palackos sör értékesítése a forgalmat, utóbbi azonban ma már 60-70 százalékos túlsúlyban van, de rövidesen a dobozos változatok felé tolódhat a kereslet. Rámutatott, hogy egyre több szakmai befektető is megjelenik a piacon azok mellett, akik szerelemből főzik a sört, sokaknak pedig az jelenti a kitörési pontot, ha termékeik a kiskereskedelmi láncok polcaira is felkerülnek.

 

Forrás: Világgazdaság

Megosztás:

Címke: ,