A felvonulás a Békéscsabai Tündérkert Óvoda Szegfű utca 11. szám alatti telephelyétől indult. A résztvevők előtt Márton-napi énekek szóltak egy autó hangfalaiból. A felvonulást polgárőrök biztosították. Az óvoda két telephelye félúton találkozott és együtt folytatta tovább a sétát. Az első felvonulást még egy pályázat részeként szervezte meg az óvoda; az esemény tavaly a koronavírus-járvány miatt elmaradt. A szervezők szeretnék, ha a program hagyománnyá válna, amire a gyerekek mindig szívesen készülnek az óvoda falain belül.
– A gyerekek megismerkedtek Szent Márton legendájával. Megismerték azt a mesét, hogy Márton miként segítette az embereket és ennek a lámpás felvonulásnak azt a lényegét is, hogy a lámpáinkkal fényt viszünk az embereknek – fogalmazott Hrabovszki Zoltánné, a Békéscsabai Tündérkert Óvoda intézményvezetője.
A Márton napi népszokások egyrészt az év végéhez, a mezőgazdasági munkák befejeződéséhez, illetve az advent közeledtéhez kötődnek, másrészt ahhoz a legendához, amely szerint Szent Márton egy libaólban próbált elrejtőzni, amikor püspökké akarták választani, de a ludak elárulták őt a gágogásukkal.
– A Márton nap több szempontból kap nagy hangsúlyt a magyar, illetve a keresztény kultúrában. Egyrészt azért, mert Szent Márton ünnepén Márton jóságát, szentté válását ünnepeljük, illetve ez az utolsó nap, amikor még lehetséges "bűnözni", hiszen innentől kezdve böjt veszi kezdetét az egyházi ünnepek sorában – mondta az esemény egyik szervezője, Nátor-Horváth Tímea óvónő. Mellette Széllné Vidovenyecz Andrea és Rácz Erzsébet vett részt az esemény lebonyolításában.
A rendezvénynek összetartó és közösségépítő hatása is van.
– A Márton nap egy apropó arra, hogy a helyi közösség erősödhessen. Azon gyerekek szemléletformálásában segít sokat, akik itt nevelkednek, továbbá az is fontos, hogy a rohanó hétköznapokban a családok találkozzanak egymással és beszélgessenek, ismerjék meg egymást – mondta el kérdésünkre Opauszki Zoltán helyi önkormányzati képviselő, aki maga is részt vett a vonuláson.
A gyermekek lampionjaikat újrahasznosított anyagok felhasználásával készítették el, a pedagógusok és a nevelést segítő munkatársak segítségével. A fényforrást pedig ledes mécsesekkel biztosították.