Krea(k)tív szemléletek – BMZ: A hiba csak egy újabb lehetőség

2020. május 17. 17:17 | Csiffáry Zsuzsanna

Új sorozatunkban kreatív alkotókkal beszélgetünk a szakmájukat érintő kérdésekről. A gondolat közvetítéséhez egyéni szemléletmódra van szükség, amit számos lényegtelennek tűnő technikai lépés előz meg. Erről mesélnek a behir.hu-nak.

Baji Mikós Zoltán, vagy ahogy mindenki ismeri BMZ, az alkotás folyamatában erős állandó önértékelési lehetőséget lát. S meggyőződése, hogy a munka közben fellépő hibák csak erősíthetik az egyén gondolkodását és személyiségét. BMZ Békéscsabán emeltszinten foglalkozik gyermekek művészeti oktatásával is, akiknek a hibakezelési magatartásukról beszélgettünk már sokadjára, így az interjúban is tegeződünk.

– Több galériában, kiállításon jártam már, különböző tárlatokat szerveztem meg, és ilyenkor nemcsak a kiállított munkákat figyelem, hanem a látogatók reakcióit. Többen nyilatkoztak úgy erről a munkáról, hogy ez milyen könnyű. A kijelentést persze nem pejoratív módon közölték, csak egy hirtelen reagálásként. Mit gondolsz, van-e könnyű fázis az alkotás folyamatában? S az alkotót, mint erősen belsőleg működő személyiséget, mennyire érintheti a külvilág „zaja”?  

– Nincs könnyű folyamat, legfeljebb a kész mű. Az alkotó-teremtő ember minden cselekedete lényeges. Nemcsak kimondottan a tárgyi alkotókra gondolok, idetartoznak a zeneszerzők, írók, költők, filmkészítők, performerek is. Vagyis azok, akik önmaguk belső alkimista-lelki kohójukban alakítják át a világ rájuk mért hatását, és ezt letisztultan igyekeznek projektálni. Az alkotás folyamata nem a külső befogadó, olvasó érzékszervei előtt zajlik. Amit ő kap, az a kész mű. Az alkotó ember rendkívül érzékeny a körülette zajló eseményekre, a világra, ha akarja, ha nem. A külső impulzusok folyamatosan változtatják az alkotás közbeni cselekvését, alakítják szemléletét.

– Az alkotó is ember, akinek a munkáiban őszintébben jelennek meg a személyiségjegyei. A munka közben is formálódik a szemlélet, akár más végeredmény is születhet az eredeti elképzeléshez képest. Az alkotóművész a munkáiban egyfajta tükörbe néz, ahol saját magát vizsgálja?

– Úgy érzem, nagyon fontos az alkotó állandó önértékelése, tudatossága. Aki anyaggal dolgozik, az tudja a legjobban, hogy az alkotás közbeni hibák, a nem sikerültnek tűnő dolgok hajtják tovább a munkafolyamatot.  A „hibák” a saját fejlődésünket segítik. Ha észrevesszük őket, akkor van esélyünk átélni a teremtés, a mű közvetítése által megjelent isteni szeretetet. Ha nem vesszük észre a véletlenek, a hibák rejtett isteni üzeneteit, akkor fejlődésképtelenek vagyunk, csak ismételjük magunkat, mert félünk átlépni eddigi sikereink formai küszöbét. Úgy gondolom, sok művész igen hamar eljut pályája külső elismerés szerinti csúcsára, és onnét kezdve nem mer szembesülni a munkája során megjelenő „hiba” üzenetével. Figyelmen kívül hagyja azt és egy életen át ismétli önmagát.

– Te milyen alkotó vagy?

– Van egy régi ismerősöm, aki a média-film világában sikeres mesterembernek tekinthető, sok intermediális jellegű munkámban volt már a segítségemre. Több évvel ezelőtt vágott nekem egy anyagomat. Az eredmény nekem kiemelkedően tetszett, de ő elégedetlen volt. Hibaként könyvelte el azt a munkát, viszont én azt mondtam neki: "nézd meg ezt a csodát, a hibából erényt kell kovácsolni! Nincs hiba, csak egy újabb lehetőség!" Példát is tudok mondani erre. A B/30 blokktégla nem kimondottan klasszikus szobrászati nyersanyag. Csak gyémántkoronggal lehet vágni, mert rendkívül törékeny. Általában előre tervezem meg ezeket a téglaszobrokat, ami hosszadalmas és precíz munkát igényel. Eleinte nagyon nehezen viseltem, hogy mondjuk egy kézfejet kétszer, háromszor újra kellett faragnom, viszont elfogadtam a szobor „tulajdonságait”. Így a törékeny anyag előre megtervezett alakját, sokszor módosult, de pont így lett jó.

 

– Rengeteget foglalkozol a gyerekek művészeti képzésével is. A gyerekek miként kezelik a hibát?

– Új tanítványaim az első foglalkozások során hajlamosak úgy dönteni, hogy az elkezdett rajzuk nem jó. Belső gátlásuk ekkor még akadályozza alkotói kiteljesedésüket. Akad közöttük olyan, aki képes az egész foglalkozás alatt folyton kiradírozni az elindult munkát, de olyan is előfordul, hogy ha megfolyik a festék, egyszerűen összegyűri és a kukába dobja a képet, mielőtt megerősíthettem volna az önbizalmát. Ilyen estekben addig erősítem a gyermek önbecsülését, amíg végre megszabadul a rárakódott elvárás-korlátoktól, és kinyílik lelkevarázsszeme.

 

 

További programok »

Itthon

Tízéves fennállását ünnepli az országosan is egyedülálló óvodai néptáncprogram

Tizedik évét ünnepli a Népi játék, néptánc az óvodában elnevezésű városi program. Az országos szinten is egyedülálló és példaértékű mozgásfejlesztő programról Pribelszki Péterné óvodavezető, Varga Tamás, Békéscsaba Megyei Jogú Város alpolgármestere és Vaszkó János, a Hétpróbás Néptánciskola Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója tartott sajtótájékoztatót a Kölcsey Utcai óvodában.
2024. november 21. 18:24
FEL