– A Gál Ferenc Egyetemnek három kara működik Békés megyében. Az adott karok hallgatói hogyan boldogultak a tanulással az elmúlt évben?
– A Gál Ferenc Egyetem a szegedi Teológiai Kara mellett három Békés megyei karral is büszkélkedhet: Gyulán az Egészség- és Szociális Tudományi Karral, Békéscsabán a Gazdasági Karral, és Szarvason a Pedagógiai Karral. Gyulán egészségügyi szociális szakembereket, betegápolás területén ápoló szakembereket képzünk. Békéscsabán gazdálkodási és menedzsment, pénzügy és számvitel alapképzésben és felsőoktatási szakképzésben is képzünk szakembereket, de műszaki menedzser szakon is tanulnak hallgatók. Szarvason pedig pedagógus alapképzésben csecsemő és kisgyermek nevelő, óvodapedagógus, és tanító szakos hallgatóink is végeznek az idén. Emellett a korábbi tanulmányaikat megújító hallgatóink valamennyi karunkon szakirányú továbbképzésre is járnak. A hallgatóink küzdenek és jól bizonyítanak ebben az online világban. A Gál Ferenc Egyetem a félévet is már online, digitális oktatásban indította valamennyi karán. A kezdetben nehezen működő digitális oktatásból mára már egy nagyon szép, egységes rendszer alakult ki. Mind a hallgatók, mind az oktatók és a munkatársak is nagyon jól veszik az akadályokat. Az online oktatás nagyon szépen bizonyít, valamennyi szak esetében jól szereplünk.
– A gyakorlati oktatás mennyire hatékony ebben a helyzetben?
– Fontos tisztázni, hogy a gyakorlati képzésnek különböző formái vannak. Vannak a tantárgyakhoz vagy a kurzusokhoz kapcsolódó gyakorlatok, ilyen lehet a demonstrációs gyakorlat az egészségügyben, vagy a módszertani tantárgy-pedagógiai tárgyakhoz kapcsolódó gyakorlat a pedagógusképzésekben. A szakjaink többségénél külső területi szakmai gyakorlatra kell gondolni. A harmadik forma a duális képzés, amely a mindennapok szintjén ötvözi a gyakorlatot és az oktatást. Ilyen jellegű képzéseink például Gyulán a szociális munka szak és Békéscsabán a gazdálkodási és menedzsment, illetve a pénzügy-számvitel szak. A bankok ugye nem zártak be, tehát a hallgatóink a pénzügyi szektorban akár most is részt tudnak venni, külső duális banki partnereknél. Ennek a hatékonyságát később tudjuk majd felmérni, de az biztos, hogy a Gál Ferenc Egyetem mindent megtesz annak érdekében, hogy a hallgatók ne csak a kurzusokat, tantárgyakat, hanem a gyakorlatokat is teljesíteni tudják. Intézményünkben egyébiránt a végzős, és a nem végzős hallgatók tekintetében különböző módokon járunk el. A végzős hallgatóinkat – a tavalyi tapasztalatokra alapozva – arra ösztönöztük, hogy mindenképpen kezdjék meg a zárógyakorlatukat. Ez például pedagógusképzésben a nappali tagozaton nyolc hetes szakmai gyakorlatot jelentett, amit szinte teljes egészében teljesíthető volt a köznevelési intézmények bezárásáig, egy hét maradt el csupán. Azt gondolom, hogy ez nem befolyásolja a gyakorlat hatékonyságát. A nem végzős hallgatók esetében természetesen még tudunk pótlást eszközölni a következő félévekben. Ők is megkezdték a gyakorlatot, de lehet, hogy nem tudták befejezni, ezért várjuk a nyitást. Ha ez eltolódik akár április végére vagy májusra, akkor természetesen arra is lesz lehetőség, hogy a kiesést akár most, a nyári időszakban pótolják. Emellett a következő félévben is lehet gyakorlatot teljesíteni, egyetemünk tanulmányi és vizsgaszabályzata, és a rektori utasítások is lehetőséget adnak erre.
– Említette, hogy a gyakorlati képzés is szétosztható, kiemelte a duális oktatást. Ez az oktatási forma milyen kihívások előtt áll, illetve tudhat maga mögött?
– Ahogy említettem, a pénzügyi gazdálkodási szakokon nincs jelentős kihívás, hiszen a banki szektor működik. A partnereknek köszönhetően jól működik az, hogy a hallgató a gyakorlatát és az online oktatást is egyszerre tudja teljesíteni, akár a szorgalmi időszakban is. A kihívás igazából a szociális munka szakunkat érinti, ott ugyanis a szociális szférában dolgozó szakemberek gyakorlati terepe lecsökkent. Itt jegyezném meg, hogy ez egyébként azon hallgatóinkra – nem feltétlenül a duális képzésben tanulókra, de rájuk is – vonatkozik akik magát a szakmai gyakorlatokat a saját munkahelyükön töltik. Jellemzően levelező tagozatos hallgatóknál, például az ápoló szakon, de a szociális munka alapszakon is igaz az, hogy a munkatapasztalatukra is elfogadjuk a gyakorlatot. Ezt a felsőoktatási törvény által adott lehetőség miatt alkalmazzuk is.
– Milyen arányban oszlik meg az alapképzésekre, és az osztatlan képzésekre való jelentkezés?
– Örömmel mondhatom, hogy a következő tanévre mutató jelentkezési adatok már láthatók és jobbak is, mint tavaly. Igaz, az elmúlt nyár jelentkezési adatai is jók voltak. Az arányokat nézve a Gál Ferenc Egyetemen nagyobb arányúak azok a szakok, ahol alapképzéseken folyik a hallgatók oktatása. Osztatlan képzésünk is van, amely szegedi helyszínen működik, de az egyetem értelemszerűen kevesebb osztatlan szakot működtet. Emiatt az arányok eltolódnak az alapképzésre történő jelentkezés irányába.
– Megviselte-e a jelenlegi helyzet a szociális szférában gyakorlatozókat, ha lehet így mondani?
– Bizonyára megviselte, mint ahogy talán mindannyiunkat hátrányosan érint a járványügyi helyzet. A gyulai Egészség- és Szociális Tudományi Karunk mindent megtesz azért, hogy a hallgatók terhelését az optimális irányba terelje, másrészt segítse mind a gyakorlatot, mind az oktatás kivitelezését a digitális online oktatással. Jó hír, hogy a hallgatóktól köszönetet, pozitív visszajelzést is kapunk, ami nagyon fontos a számunkra. Egyetemünk kérdőíves formában is megkérdezi a hallgatókat, hogy mennyire elégedettek a megváltozott oktatási helyzetben az intézmény által nyújtott szolgáltatásokkal. Az erre adott visszajelzések is pozitívak, hiszen a hallgatók is érzik, hogy szeretettel és segítőkészséggel fordulunk irányukba.
– Volna néhány bátorító gondolata a végzősök, illetve a hallgatók felé?
– Az a véleményem, hogy a megváltozott helyzetek mindig az életet reprodukálják. Amikor egy hallgató tanul és egy adott mintaterepen benyomásai születnek, azok alapként szolgálnak. A jövőt az jelenti, hogy a hallgató megállja a helyét az életben. Az a fontos, hogy egy felsőoktatási intézmény az életre készítse fel a hallgatót. A végzős, a jelen, és jövő hallgatóinak is üzenem, hogy gondoljanak mindig arra, hogy egy megváltozott helyzetbe kerülve ezeket az alapokat kell elővenni. Ezek a megváltozott helyzetek sokkal inkább előbbre fogják őket vinni, mert az életben történő helytállást segítik majd.