Az Európai Autógyártók Szövetségének felmérése szerint Magyarországon az elmúlt időszakban az autóbuszpark átlagos életkora 11,3 év volt, ami jobb az uniós, 12,2 éves átlagnál. A helyi járatok átlagéletkora tekintetében ezek az adatok bizonyára valamivel rosszabbak.
Békéscsabán a helyi közösségi közlekedést a Volánbusz Zrt. biztosítja. A cég igyekszik a város egyre magasabb elvárásainknak megfelelő szolgáltatást nyújtani, de számolni kell azzal, hogy a modernebb technikai, műszaki színvonalú autóbuszok többe kerülhetnek, a költségük nagyobb lehet.
– Mondhatjuk, hogy nálunk takarékos a helyi autóbusz-közlekedés. Tudjuk jól, hogy a Csabán futó járműpark autóbuszai közül nagyon sok 20 év környéki életkorral rendelkezik. Múlt évben Lázár János miniszter békéscsabai látogatásakor kértem, hogy az idei évben részben történjen meg az autóbuszpark fiatalítása. Cseréljük olyan korszerűbb járművekre az öreg buszokat, amelyeknek kedvezőbb a károsanyag-kibocsátásuk és komfortosabbak. A Volánbusz Zrt. – a csabai utazóközönség örömére – január 31-én három, MAN Lion’s City típusú, alacsonypadlós, Euro 6-os környezetvédelmi besorolású autóbuszt állított forgalomba Békéscsabán, amelyeken utastéri klíma is üzemel – tájékoztatott a polgármester.
Fotó: Szarvas Péter facebook oldala
Szarvas Péter elmondta, hogy ezek az autóbuszok nem újak, körülbelül 900 ezer kilométert futottak más város útjain, de még így is jóval fiatalabbak és korszerűbbek, mint a leváltott autóbuszok. Megjegyezte, hogy egy autóbusz környezetvédelmi szempontból leginkább úgy tud korszerű lenni, ha olyan motor van benne, amelynek működés közben a károsanyag-kibocsátása alacsony. A dízel üzemű motorokat – az európai kibocsátási normák szerint – besorolják egy kategóriarendszerbe, amely Euro 1-től 6-ig terjed.
– Az Euró 6-os ez esetben a legkorszerűbb. Békéscsabán 5-6 évvel ezelőtt még nem volt a helyi autóbusz-közlekedésben Euro 6-os motor, volt viszont 12 darab Euro 2-es, ami környezetvédelmi szempontból nagyon kedvezőtlen. Az autóbuszpark fiatalításának, korszerűsítésének köszönhetően ma már jóval környezetbarátabb a békéscsabai járműpark, a most forgalomba állt járművek is Euro 6-os besorolásúak – fogalmazott a városvezető.
Szarvas Péter beszélt arról is: fontos volt, hogy alacsony padlósak legyenek ezek a járművek, mert ez segíti az idősek, a babakocsival közlekedő kismamák, a mozgáskorlátozottak, de lényegében mindnyájunk utazását. Szintén fontosnak nevezte a klimatizálást, ami szintén az utasok kényelmét, komfortérzetét szolgálja.
– Szeretnénk elérni, hogy további fiatalítás, további autóbuszcsere történjen a csabai flottában. Természetesen erről is tárgyalunk a szolgáltató Volánbusz Zrt. vezetésével, hiszen ez mindnyájunk érdeke. Remélem, hogy még ebben az évben mód nyílhat újabb cserékre is – tette hozzá Szarvas Péter polgármester.