Kiszelyné Kacsik Anikó 2008 óta dolgozik aktívan bankoknak, biztosítóknak, hetedik éve pedig az MBH-nak. A csabai Hunyadi téri fiókban egy 15 fős csapatot vezet.
– Megfigyeltem, kevés lehetőség van arra, hogy őszintén tudjunk beszélgetni az ügyfeleinkkel a problémáikról, például arról, hogy milyen csalásokba keveredtek – mondta. – Ugyanis ők akkor már a végpontnál tartanak, akkor már megtörtént a baj.
Anikó mint a Csabai Szlovákok Szervezetének aktív tagja, a senior klubjukban, önkéntes alapon másfél éve kezdett el foglalkozni ezzel a témával. Több alkalommal beszélt a csalások megelőzéséről.
Hozzáfűzte, bármennyire is hihetetlen, de még mindig az unokázós csalás az antisláger. A problémát ki kell rakni az asztalra és beszélni kell róla. Egyebek mellett a rendőség „rajta van”, sok pozitív példa van fent a police.hu-n, hogy miképp leplezik le őket. Az elsődleges szempont, hogyha felkészítik az időseket, hogy mik azok az óvintézkedések, mik azok a lépések, amelyeket meg tudnak tenni azért, hogy ne kerüljenek bajba.
– Sajnos az esetek 90 százalékában az áldozat nem hívja fel az unokáját – tette hozzá. – Illetve nem kérdezi meg, hogy „tényleg bajban vagy?” A megoldás az, hogy jelenteni kell a telefonszámot. Szerencsére ma már nagyon sokan bemennek a rendőrségre, ahol a szervezet pluszban tájékoztatást is nyújt.
Továbbá egyre kevesebb nyugdíjas utal kamu oldalak hirdetéseire. Azonfelül a netes csalóval szemben nagyon hasznos a KiberPajzs, ahol be lehet jelenteni a szélhámosságot.
– Minél többet beszélünk a csalásokról és a biztonságos bankhasználatról, annál tudatosabbak leszünk. Így egyre kevesebben dőlnek be a csalóknak, és mindannyian magabiztosabban használjuk az online banki szolgáltatásokat. A tájékozottság védelmet ad. Minél többet beszélünk róla, annál nehezebb dolga lesz a csalóknak. Ha beszélünk róla, segítünk egymásnak felismerni a veszélyeket, és egyre kevesebben esnek áldozatul – fogalmazott.
