Több iskolapszichológusra lenne szükség

2021. február 11. 17:39 | Gyemendi Réka

Az iskolapszichológusokra mindig is szükség volt, sőt, az lenne az ideális, ha minden intézményben lenne egy segítő személy. A szakemberek tapasztalatai szerint a járványhelyzet a diákokat is nagyon megviseli.

 
A középiskolások megszenvedik a szigorításokat

 

Fajzi György iskolapszichológust kérdeztük tapasztalatairól, aki úgy látja, hogy nagyon nagy szükség van az iskolákban a segítő szakemberekre. Egyrészt, mert serdülőkorban sok probléma felmerül: a beilleszkedés, a tanulás, motiváció, a szorongás, a hangulatingadozások mind-mind problémát jelentenek. Kiemelte, hogy a diákok nehezen jutnak el pszichológushoz, ugyanis legtöbbször sokat kell várni egy időpontra. 

A jelenlegi vírushelyzet kapcsán a szakember elmondta, hogy a diákok eleinte örültek a digitális oktatásnak és könnyen alkalmazkodtak, azonban most már túl régóta tart ez, ezért nagy hiányt éreznek. A legnagyobb probléma, hogy nem tudnak találkozni a kortársaikkal, illetve megszűnt a napi struktúra az életükben.

– Azt tapasztaltam, a diákok sokkal nehezebben veszik rá magukat arra, hogy egyedül tanuljanak és elvégezzék a kapott feladataikat. Itt is nagyon nagy különbségek vannak a gyerekek között: azoknál, akiknél adott egy olyan szülői háttér, ahol segítenek nekik és beosztják az idejüket, ott jobban boldogulnak. Akikkel kevesebbet foglalkoznak, azoknak sokkal nehezebb – fogalmazott Fajzi György.

– Érézkeny ez az életkor, hiszen az identitásuk, önazonosságuk most alakul ki. Elsősorban a kortársak visszajelzéseiből tudják meg, hogy mennyire határozottak, bátrak, vonzóak, viccesek, népszerűek, kik fogadják el őket. Most alakul ki a tanulás terén az, hogy mire képesek, mi az érdeklődési körük az életben. Életbevágóan fontos lenne számukra a kortárscsoport és az a közösség, ami egy év alatt alakul ki és szilárdul meg: az osztály. Fontosak a közös élmények, kirándulások: ezek most mind elamardnak. Ők lógnak a levegőben, nem tudják, hogy kik is valójában. Hiszen már nem gyerekek, de még nem is felnőttek. Ebben az átmenetenben nagyon könnyen elbizonytalanodnak és sok probléma fakad ebből. Nem mernek kezdeményezni, valakit felhívni, kapcsolatokat kialakítani – ismertette a szakember.

Fajzi György elmondta, hogy a fiatalok már szinte csak írásban kommunikálnak online, és nem élőszóban. Ez egyszerű, nem kell megmutatniuk magukat, nem kell felöltözniük, elindulniuk, tehát kényelmes. Azonban írásban még nem tudják megfelelően kifejezni magukat, az érzéseiket, így sok konfliktus és sértődés fakad ebből, majd aztán élőben - ahol már van hangsúly, mimika - kibékülnek. 

Illusztráció.


– Az internet kétélű fegyver: nagyon jó, hogy legalább ígíy tudják tartani a kapcsolatot, de ez csak kiegészítésnek jó, nem pótolja a személyes találkozást, az ideális az lenne, ha hetente találkozhatnának. Mondani szoktam a diákoknak, hogy kamerával, mikrofonnal beszéljenek egymással és ne csak írásban. A probléma az online léttel, hogy könnyen kizárólagossá válhat, és egy idő után függőséget is kialakíthat. Főleg, ha nincs más lehetőségük a találkozásra, vagy a családban nincs más, számukra érdekes dolog. Egyre több fiatal tölti a szabadidejének 80-90% - át a számítógép/telefon előtt, folyamatosan. Ezt sok szempontból veszélyesnek tartom. Akik erre hajlamosak, függővé válhatnak, és elhanyagolnak miatta sok mindent: az egészsgesebb életmódot, a mozgást és a személyes kapcsolatokat, találkozásokat – ismertette.

Fajzi György hozzátette, hogy ebben az életkorban a fiatalok hajlamosak kipróbálni oylan dolgokat, amik a későbbiekben függőséghez vezetnek, és ez így van az internethasználattal is.

– A statisztikák szerint a gyerekek 80-90%-a huszonéves korára elhagyja ezeket a dolgokat. Természetesen fontos a támogató családi háttér és a barátok, hogy a gyerek észrevegye, hogy baj van, vagy ez így nem jó. Egy részük viszont, 10-20%-uk tényleg függővé válik. Annak a veszélye, hogy nem minden fiatalnak sikerül a korlátozások után csökkenteni az internetes jelenlétet, valós. Ráadásul pont a legsérülékenyebb fiatalok maradnak benne és válnak számítógép függővé. Ez egy valós veszély – hívta fel a figyelmet az internethasználat veszélyeire az iskolapszichológus.

 

Mi a helyzet a megyei általános iskolákban?

– A békési Dr. Hepp Ferenc Általános Iskolában tapasztalt, képzett pedagógusokkal dolgoznak, akik ismerik a gyermekek problémáit, emellett fejlesztőpedagógus és mediátor is van a tantestületben – fogalmazott az intézményvezető. Deákné Domokos Julianna hangsúlyozta: saját pszichológusuk nincs, bár nagy szükség lenne rá. Külső segítségre azonban számíthatnak: többek között a Békés Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Békési Tagintézményében foglalkoztatott szakemberek is rendelkezésükre állnak.

– A szakszolgálattól két kolléga az, aki állandó segítségünkre van: egyikőjük pszichológus, gyógypedagógus és egyben meseterapeuta. Aki elfogadja gyakran meghívásunkat, és a rendezvényeken tanácsokkal látja el iskolánk szülői közösségét, illetve a diákjainkat. Különösen sok segítséget nyújt az óvoda-iskola átmenet megkönnyítésében – fogalmazott az intézményvezető. 

– Intézményünkben fotosnak tartjuk diákjaink eredményes tanulása mellett azt is, hogy jó közösségben legyenek. Azt, hogy az osztályközösségek tagjai segítsék egymást, a szabadidő eltöltése pedig hasznos és kellemes legyen. A közösség formáló ereje elvitathatatlan, bár most nehezebb minden, hiszen a fertőzésveszély miatt a gyerekek saját tantermükben tartózkodnak, illetve az udvaron, nagyobb területen tudnak játszani. Természetesen az óvintézkedéseket maximálisan betartjuk, a közösségi programok szervezését szüneteltetjük. Így viszont egyénileg nagyobb figyelmet tudunk szentelni a tanulóknak. Örömmel mondom, hogy a pedagógusaink nagyon nagy tapasztalattal bírnak, és ezt az átmeneti helyzetet is nagyon jól kezelik. Bízunk benne, hogy hamarosan pozitív változások történnek. Minden kollégám a saját osztályáért felel. 700 diákunk van, de minden pedagógus ismeri az összes diákot és a problémáikat is, így pontosan látják, hol van szükség segítségre. Nagyon szerencsés helyzetben vagyunk, ugyanis négy új pedagógus segíti a közös munkánkat az intézményen belül, emellett szakvizsgával rendelkező fejelsztőpedagógusok is vannak a tantestületben – ismertette helyzetüket.

Illusztráció. Fotó: Máthé Csongor

Illusztráció.


– A felsős igazgatóhelyettes kolléganő mediátorként is dolgozik. A belső segítség mellett a Békés Szociális Szolgáltató Központ munkáját is igényelhetjük. Továbbá évek óta iskolai szociális segítőnk is van, aki hetente több napig rendelkezésünkre áll. Abból a szempontból is jó helyzetben vagyunk, hogy iskolánban a szűréseket, alkalmassági vizsgákat iskolaorvos és védőnő végzi, tanácsaikkal, észrevételeikkel hozzájárulnak munkánkhoz és ahhoz, hogy más szemüvegen keresztül is lássuk a diákokat. A Békés Megyei Pedagógiai Szakszolgálat békési tagintézményében foglalkoztatott szakemberek is rendelkezésünkre állnak. Habár nekünk saját iskolapszichológusunk nincs, sok esetben elkelne a segítség, de a külső segítségre mindig számíthatunk – fogalmazott az intézményvezető.

Kiemelte: a szakszolgálattól két kolléga van állandó segítségükre: egyikőjük pszichológus, gyógypedagógus, és egyben meseterapeuta. Rendezvényeiken hasznos tanácsokkal is ellátják a diákokat és szüleiket. Deákné Domokos Julianna szerint ez különösen nagy segítség az óvoda-iskola átmenet megkönnyítése miatt. Az intézményüben arra is lehetőség van, hogy a diákok és szüleik heti 1 alkalommal pszichológiai tanácsadást vegyenek igénybe, habár a jelenlegi megszorítások miatt a szakemberek csak diákokkal tudnak foglalkozni. 

További programok »

FEL