Így közlekednek a látássérültek

2020. július 30. 07:32 | D. Nagy Bence

Az akadálymentes közlekedés azok számára is kiemelten fontos, akik nem sérültek látásukban vagy mozgásukban. A behir.hu munkatársai annak jártak utána, milyen körülmények között közlekedhetnek Békéscsaba belvárosában a látássérültek.

Egy-egy forgalmasabb kereszteződés a jól látókat is óvatosságra inti, a látásukban, mozgásukban korlátozottaknak azonban élet-halál kérdése is lehet zebrán való átkelés. A Vakok és Gyengénlátók Békés Megyei Egyesületének tagjai azokkal az útvonalakkal kapcsolatban osztották meg tapasztalataikat, amelyek gyakran jelentenek problémát a számukra.

– Gyakorlatilag a fejünkben van az útvonal térképe és az alapján közlekedünk. Nagyon figyelünk a hangokra,  az illatokra és az autók közlekedésére. Ahol ugyanis nincs lámpa vagy nincs felszerelve beszélőegységgel, ott a forgalom menetéből tudunk tájékozódni – mondta el Ádász István, a Békéscsabai Kistérségi Csoport vezetője. Hozzátette, hogy legelőször a fehér bot használatát kell megtanulniuk a közlekedéshez, majd egy ún. tiflopedagógus segít az útvonalak megtanulásában.

A sok esetben halk és nem ismétlődő hangjelzések is nehezítik az átkelést.

 

A megkérdezettek elmondták, ,hogy sok esetben a beszélőegységgel felszerelt csomópontoknál sem egyszerű a közlekedés, de az sem könnyíti meg az átkelést, ha nem egyértelmű a haladási irány.

– Ilyen esetben a saját szemünkre hagyatkozunk, arra a kevés látásmaradványra, amennyi még van. Ha nincs, akkor meg kell tanulni az egyéni közlekedési útvonalat vagy egy látóvezető segítsége szükséges – hangsúlyozta Sipos Erika, a Vakok és Gyengénlátók Békés Megyei Egyesületének elnöke. Mint mondta, ha egy látó a zebra mellett egyedül várakozó, bizonytalan fehér botot tartó embert lát, semmiképp se karoljon be és rángassa át a másik oldalra.

– Ebben az esetben kérdezzük meg tőle, hogy segíthetünk-e valamiben, a látássérült pedig majd eldönti, hogy igényli-e a támogatást – emelte ki az egyesület elnöke.

Átjutni a járdaszigetre csak félsiker.

 

Az akadálymentesítéssel kapcsolatban egy építési szakembert is megkérdeztünk.

– Kivitelzőként komolyan ellenőrzött szabványok alapján kell kialakítanunk közlekedés esetében például az átkelőhelyek akadálymentesítését, de az óvódai, iskolai vagy önkormányzati épületek esetében is megszabott dőlésszögű és szélességű rámpákat kell megépíteni. Szintén ebbe a körbe tartozik az ún. taktilis sáv kialakítása, amely a látássérülteket segíti az épületen belüli tájékozódásban – mondta el Mochnács Pál, a Bólem Építőipari Kft. ügyvezetője.

 

További programok »

FEL