Az MTI-hez hétfőn elküldött összefoglaló szerint a kutatás során a lakosság szubjektív pénzügyi helyzetét mérték fel. A válaszok alapján minden negyedik magyar lenullázza a bankszámláját hónap végére.
A megkérdezettek 23,6 százaléka minden egyes kiadását megtervezi, 36,4 százaléka a főbb kiadások előtt veszi számba, hogy az még belefér-e a családi büdzsébe. A magyarok 28,9 százaléka csak néhány kiadást tervez meg előre, míg csak 8,7 százalék válaszolt úgy, hogy egyáltalán nem tervezi meg a költségeket.
A kutatás eredménye szerint csak fél százalékkal, de a nők hajlanak jobban a pénzügyi tervezés irányába. Míg a férfiak jobban nyomon követik a mindennapi költségeket, addig a nők a főbb kiadásokon töprengenek el jobban. A férfiak hajlamosabbak inkább kiengedni a kezük közül a pénzügyi gyeplőt, minden tizedik férfi egyáltalán nem tervezi meg a költségeket, a nők esetében ugyanakkor ez az arány érezhetően alacsonyabb, 7,5 százalék.
A korcsoportok szerinti bontás alapján a 18-34 év közöttiek kevésbé gondolkodnak előre, ha anyagi tervezésről van szó; csak 12,2 százalékuk tart számon minden kiadást és 38,6 százalékra tehető azok aránya, akik a nagyobb kiadások előtt gondolkodnak el. A kor előrehaladtával nő a pénzügyi tudatosság, a 35-54 év közöttiek mintegy 20 százaléka vezet napi költségvetést, az 55-75 éveseknek pedig a 36,3 százaléka vezeti rendszeresen kiadásait.
A megkérdezettek mintegy fele állította, hogy magabiztosnak érzi magát a pénzügyi termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos ismeretekben. Ez az arány magasabb a férfiak, a rendszeres megtakarítók, valamint az olyanok körében, akiknek a hónap végére sok pénze marad.
A kutatásból kiderült, hogy a válaszadók többsége, csaknem 30 százaléka lakásvásárlásra vagy felújításra gyűjt, közel minden ötödik válaszadó pedig nyaralásra és utazásra tesz félre. A megkérdezettek 17,5 százaléka a gyermekei életkezdésének támogatására szánja a megtakarításait, 11,3 százalék pedig autót szeretne vásárolni. A válaszadók több mint ötödének semmilyen megtakarítása sincs.
Forrás: MTI