Fábián Tamás: A kulturális turizmus egyre nagyobb szerepet kap Gyula életében

Eseménydús évet zárt 2018-ban a gyulai Almásy-kastély. Számos programmal várta a fürdővárosba érkező vendégeket és a helyi lakosságot is. Emellett Építészeti Nívódíjat is kapott a felújított épület. A 7. Tv Aktuális című műsorában Fábián Tamással, az Erkel Ferenc Kulturális Központ és Múzeum Nonprofit Kft. kommunikációs vezetőjével beszélgetett a 2018-as évről és a 2019. évi tervekről Zámbori Eszter műsorvezető.

 

– Milyen volt az Almásy-kastély számára a 2018-as év?

 

– Eseménydús és élménydús évet tudhatunk magunk mögött. 2018 talán még a mi várakozásainkat is felülmúlta. Ez érződik a látogatószámon is, emellett olyan szakmai sikerek is érték a Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpontot, amelyek mellett nem mehetünk el szó nélkül. Az Építészeti Nívódíj például egy ilyen, de korábban már szerepelt egy építészeti díjjal kapcsolatos tábla is a kastély homlokzatán a főbejárat mellett. A felújítás és a műemlékvédelem kapcsán kapott díjat egészítettük most ki – ha szabad így fogalmazni – ezzel a díjjal. Ha szigorúan a szakmai munkát vesszük, akkor büszkén mondhatom, hogy 2018-ban a gyulai Almásy-kastély Európa 40 legjobb kiállítóhelye közé került. A nemzetközi múzeumi szövetség egy pályázatán vettünk részt, amelynek köszönhetően a kontinens legjobbjai közé kerülhetett a kastély. Ennek a pályázatnak, vetélkedésnek egy konferenciával egybekötött eredményhirdetése volt májusban, amelyen a kastélyt is képviseltük.

 

– Ön szerint minek köszönhető, hogy szakmailag is elismerik a munkájukat? A tudatos tervezésnek, a kollégáknak vagy ezek összességének? Ezt hogyan lehet megfogalmazni?

 

 

– Tulajdonképpen mindezeknek együtt. A siker alapja az maga az állandó kiállítás, amely 2016-ban nyílt meg a látogatók előtt, és amely kiállítás Magyarországon mindenképpen egyedülállónak nevezhető. Európai viszonylatban pedig, ahogy azt említettem, Európa 40 legjobb kiállítóhelye közé került a kastély, tehát a kontinensbeli viszonyításban is megállja a helyét. Az elsődleges tehát mindenképpen az állandó kiállítás, amelyhez Szilágyi Gábornak, mint kurátornak köszönhető. Az ő nevével egyébként a békéscsabaiak már találkozhattak, hiszen ő a békéscsabai Munkácsy Mihály Múzeum állandó kiállításának a kurátora is. Tehát a tárlat az alap, aztán persze jönnek a kollégák, a tárlatvezetők, akik diplomával rendelkeznek. Nem egy közülük történészi diplomával, ráadásul folyamatosan kutatnak is. Ahhoz természetesen kell a nonprofit kft. vezetésének a segítsége, hogy a tárlatvezetők kutatónapokat kapjanak. Ezek teszik lehetővé azt, hogy tematikus tárlatokkal egészítsük ki az állandó kiállítást. Legyen szó gasztronómiai témájú, vagy éppen február 14-e környékén a szerelemmel, párválasztással kapcsolatos aktuális időszaki kiállítások, illetve tárlatvezetések. Azok, amelyek újabb és újabb érdeklődőket és elismeréseket hoznak. Megpróbálunk a megjelenéseinkben is valami egyedit mutatni.

 

– Mit tapasztalnak? A turisták már tudatosan keresik fel például a kastély miatt is a fürdővárost? Beépítik a programjukba?

 

– A nyáron készült egy felmérés a fürdővárosba érkező turisták körében. Ebből az derült ki, hogy a preferált attrakciók között elég nagy változás történt az elmúlt időszakban. Bizony a kastély, a vár, és az Erkel Ferenc Emlékház is a kiemeltebb attrakciók, a turisták által látogatott helyek közé került. Természetesen nem csökkent a Várfürdő látogatottsága sem, viszont úgy tűnik, hogy a kiállítóhelyek egy picit nagyobb érdeklődést kapnak a városba érkező turisták részéről. Talán túlzás lenne azt mondani, hogy a fürdőturizmus kárára, de úgy tűnik, hogy a kulturális turizmus egyre nagyobb szerepet játszik Gyula életében.

 

– Hogyan lehet becsalogatni rendszeresen a helyi lakosságot a kiállítótermekbe?

 

– Nagyon-nagyon nehéz, de ez minden településen így lehet. Sokszor magunk elmegyünk olyan értékek mellett, amelyek a szülővárosunkban megtalálhatók, és talán nem is vagyunk tisztában ezekkel az értékekkel. Azt gondolom, a gyulaiak tudják, hogy mi történt az elmúlt években, a környezetükben, és ismerik az Almásy-kastélyt. Az átadásakor szerveztünk kifejezetten a gyulaiaknak tárlatlátogatásokat, pont amiatt, hogy lássák, hogy mi is történt az épületben. Az idegenforgalommal foglalkozók a városba érkezőket tudják tájékoztatni arról, hogy mi is történt, mit találhatnak a kastélyban. Persze fontos ez a gyulaiak esetében is, fontos, hogy a zöldséges vagy a patikus tisztában legyen azzal, mi van itt, és ha bemegy hozzá egy turista, akkor tudjon ajánlani attrakciókat. Erre igyekeztünk tudatosan odafigyelni. Nehézséget jelent, hogy a gyulaiakat rendszeresen becsalogassuk az Almásy-kastélyba. Garantált programok vannak ebben segítségünkre, amelyek minden szombaton várják nemcsak a városba érkezőket, hanem a gyulaiakat is. Civil szervezetekkel vannak együttműködéseink, de például a közmédia „Jónak lenni jó!” című, egész napos programfolyamában a gyulai Diaboló Alapítvány bejelentkezései közül kettő a kastélyban volt. Ezzel ők kerestek meg bennünket. Vagy említhetném például azt is, hogy a gyulai fogvatartottak festményeiből rendezett rendhagyó kiállítás is a kastély kertjében valósult meg a nyáron. Ezek azok a momentumok, amelyek talán segítenek abban, hogy a gyulaiakkal is elhitessük: a kastély és az abban levő kiállítás – említhetném akár a kávézót, vagy éppen az ajándékboltot is – nemcsak a turisták számára készült, hanem a helyieket is várja.

 

– Milyen további fejlesztési elképzeléseik vannak a kastéllyal kapcsolatosan?

 

– A legfontosabb az, amely már azért a sajtóban nyilvánosságot is kapott. A kastély oldalszárnyának a felújítása reményeink szerint 2019-ben el is fog kezdődni. Ez egy nagyjából 200 fős rendezvényhelyszín létrejöttét jelentheti majd, ami jelentős igényt fog kielégíteni. Folyamatosak, rendszeresek az olyan jellegű megkeresések, hogy lehet-e esküvőt, lakodalmat, egyéb családi vagy céges eseményt tartani a Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpontban. Eddig sajnos a létszámtól függően el kellett utasítanunk ilyen irányú megkereséseket. A 2019-ben kezdődő fejlesztés lehetővé teszi, hogy e formában is a hozzánk érkezők szolgálatára lehessünk. Ennél kisebb fejlesztésekről is be tudok számolni. A kastély 2016-os megnyitásakor már nagyon fontosnak gondoltuk azt, hogy a kiállítótérben látható tárgyakat, illetve magukat az élményeket haza tudják vinni a látogatóink. Ez valósul meg elsőként egy receptes könyvben. Az egykori, 18. századi konyhában van egy installáció, amely 19. századi, 20. század eleji recepteket dolgoz föl. Egy food stylist az eredeti receptek alapján készítette el ezeket az ételeket, egy profi fotós befotózta, és ezek a kastély nyitása óta megtekinthetők. Mostantól viszont már haza is vihetők könyv formájában, hiszen kiadtuk ezt a kis könyvet, amelyet az ajándékboltunkban meg tudnak vásárolni. A kiállítótérben szerzett élmények hazavitele is folytatódni fog. Gondoljunk csak például a nemzeti illat nevű parfümre, amelyet 160 év után kevertek ki egy 1846-os recept alapján, és csak itt, a Gyulai Almásy-kastély Látogatóközpontban szagolható meg. Van még jó néhány olyan fejlesztés, ami kifejezetten azt a célt szolgálja, hogy azokat az élményeket, amelyeket mi előzetesen ígérünk a hozzánk látogatóknak, haza is tudják vinni.

 

 

Megosztás:

Címke: , ,