Együttműködés a Debreceni Egyetem és a békéscsabai, Békés megyei iskolák között

2018. január 16. 11:35 | Mikóczy Erika

A Debreceni Egyetem és a békéscsabai, Békés megyei középiskolák közötti együttműködésről Bartha Elekkel, az egyetem oktatási rektor-helyettesével beszélgetett a 7. Tv Aktuális című műsorában Szabó Rita műsorvezető.

 

– Elkezdődtek a tárgyalások az egyetem és a tankerület között Békéscsabán. Hogyan jött az ötlet és a kezdeményezés, hogy felkeressék csabai tankerületet?

 

A kezdeményezés a Debreceni Egyetem részéről indult. Ha rátekintünk az ország felsőoktatási térképére, akkor azt fogjuk látni, hogy minden nagy vidéki egyetemi központnak van egy bizonyos vonzáskörzete. A Debreceni Egyetem vonzáskörzetének Békéscsaba környékén, Békés megye területén van az egyik határa. Ezek a határok persze elmosódottak. Ugyanezt el lehet mondani a szegedi egyetem vonzáskörzetéről is. A két felsőoktatási régió között pedig van egy sáv, ahonnan valószínűleg a közlekedési útvonalak következtében más irányba, az ország más területeire vezet a felsőoktatásból továbbtanulók útja. Az egyetem felvételi statisztikái és jelenlegi hallgatói statisztikái azt mutatják, hogy Békéscsabáról, és Békés megyéből viszonylag kevés hallgató jelentkezik hozzánk. A mostani hallgatói statisztikai adatok alapján, valamivel több mint 500 a jelenlegi hallgatóink közül az, akinek középiskolai kötődése vagy háttere Békés megyéből van. Ez 2 százalék körüli arányt mutat, ami nem túlságosan sok. Ezért gondoltuk azt, hogy felvesszük a közvetlen kapcsolatot a város és a megye középiskoláival, és megpróbáljuk bemutatni azt a képzési portfóliót, amit a Debreceni Egyetem kínál.

 

– Ön elmondta, hogy nem olyan sokan jelentkeznek innen a Debreceni Egyetemre. Mit gondol, mi lehet ennek az oka? A közlekedés valóban ennyire befolyásolhatja ezt a számot?

 

A közlekedésnek itt úgy gondolom, hogy elsőrendű szerepe van, hiszen itt húzódik az a vasútvonal, amely nagyon megkönnyíti az ország központi részei felé az utazást. Másrészt pedig a megye számos városából csak többszöri átszállással, hosszú idő alatt lehet Debrecent megközelíteni. Van egy felmérésünk, a visszajelzések alapján egyértelműek azok az információk, hogy ennek közlekedési okai is vannak. Más kérdés az, hogy persze a főváros vonzóereje az ország minden részében eléggé erős. Miközben mi tudjuk, hogy ugyanúgy, ahogy más vidéki egyetemek, a Debreceni Egyetem is számos képzési területen semmivel sem kínál alacsonyabb szintű egyetemi képzést, mint akár bármelyik fővárosi intézmény.

 

 

– Hogyan és miként gondolják ezt az együttműködést a csabai középiskolákkal?

 

Az együttműködést a tankerület koordinálásával, közvetlenül a középiskolásokkal gondoljuk megvalósíthatónak. Ez kétirányú együttműködés lenne. Tehát ebből profitálhat mind az egyetem, mind pedig a középiskolák. Tudjuk, hogy a középiskoláknak más egyetemek irányában is van elkötelezettségük, ez természetesen így van. Ez így van a debreceni, vagy a hajdú-bihari, vagy a környező, közeli megyék középiskolái esetében is. Itt a középiskolai képzésben az egyetem több ponton is be tud kapcsolódni. Másrészt pedig valószínűleg eddig a mi részünkről talán nem fordítottunk a bemutatkozásra elegendő figyelmet: hogy megmutassuk, milyen területeken kínálunk képzéseket, milyen feltételek közé jönnek azok a hallgatók, akik úgy döntenek, hogy a Debreceni Egyetemen kívánnak továbbtanulni. Számos aspektusa van ennek a témakörnek, amit hogyha megismertetünk a középiskolás diákokkal, a családokkal, tanárokkal, akkor – bízunk benne – az egyik lehetőségnek a Debreceni Egyetemet is választhatják.

 

– Említette, hogy vannak bizonyos pontok, amelyeken keresztül az egyetem be tudna mutatkozni itt a középiskolásoknak. Melyek ezek?

 

Vannak erre vonatkozó külön alkalmak. Általában a beiskolázási időszakokban szoktak lenni nagyobb kampányrendezvények. Ezek a korábbi években és most is így vannak. Ugyanakkor az iskolák pályaorientációs programjában szeretnénk mi is részt venni, a súlyunknak megfelelően mi is megjelenni. Fogadókészséget tudunk az iskolák számára biztosítani, hogyha debreceni programot hoznak létre. Megmutatjuk az egyetemet, lehetőséget teremtünk az iskolák diákjainak, hogy egyetemi foglalkozásokon, előadásokon, akár gyakorlatokon is részt vegyenek. Ez a fő vonala a programnak. Ezen kívül még lehetőséget látunk a tanárképzés terén való együttműködésben is. Ezek majd további megbeszélések tárgyát képezik.

 

– Mely békéscsabai iskolákat érintené ez az együttműködés? Csak pár középiskoláról lenne szó vagy az összes békéscsabai középiskoláról?

 

Nem konkretizáltuk még az iskolákat, itt az iskolák vezetőivel, igazgatóival folytattunk megbeszélést. Nagyon nyitottak voltak. Nyilván amikor megszövegezzük a megállapodást, akkor benne fog szerepelni az is, hogy ez nemcsak egyes iskolákra vonatkozik, hanem a város és a megye középiskoláira, gimnáziumaira.

 

– Mi a hosszú távú célja ennek az együttműködésnek azon túl, hogy szeretnének minél több Békés megyei diákot bevonni a Debreceni Egyetem képzésébe?

 

A Debreceni Egyetem, de más egyetem számára is ugyanennyire fontos az, hogy a beiskolázás a megfelelő mederben folyjon. Ez a diákok számára is hordoz magában lehetőségeket, hiszen a mi egyetemi képzési portfóliónk, a programunk úgy áll össze, hogy a munkaerő-piaci szereplőkkel szoros együttműködésben alakítjuk ki. Csak egy példát említek. A hivatásos, egyetemi szintű pilótaképzést kifejezetten légitársaságok megkeresésére indítjuk. Számos más ilyen képzésünk van. Tehát elég jó garanciákat tudunk adni arra, hogyha valaki a Debreceni Egyetemen folytatja a tanulmányait, akkor utána talál magának a képzettségének megfelelő munkahelyet.

 

– Mennyire nyitottak itt erre a békéscsabai iskolák? Elkezdődött egy tárgyalási folyamat, ez hogyan fogadták?

 

Az iskolák nyitottnak mutatkoztak. A megbeszélés során tele voltak kérdésekkel. Meg kell, hogy mondjam, nagyon jó javaslataik voltak, amelyeket az egyetemnek is érdemes lesz megszívlelnie. Itt az iskolák számára fontos az, hogy a diákjaik milyen irányban tanulnak tovább. Fontos az, hogy olyan felsőoktatási intézménybe tudják küldeni a legjobb diákokat, ahol képességeiknek megfelelő, és majdani életüknek megfelelő képzésben lesz részük. A diákok számára sem mellékes körülmény, hogy az egyetemi éveiket milyen felsőoktatási környezetben, milyen földrajzi, társadalmi környezetben fogják eltölteni. Mindenki tudja, hogy életünk legszebb évei azok, amelyeket az egyetemen töltünk.

 

– Mikorra várható, hogy körvonalazódik ez az együttműködés?

 

Rövid időn belül, egy-két hónapon belül várjuk azt, hogy megszövegezzük a megállapodást. Amikor erre sor kerül, akkor természetesen arról is beszámolunk majd.

 

– Milyen képzési lehetőségeket kínálnak? Említette a pilótaképzést, amely  igazán különlegesnek hangzik, de ezen túl számos lehetőséget kínálnak a képzések területén.

 

Egy példával szeretnék élni. Van az egyetem tanári gárdájában egy olyan kolléga, aki hivatásos pilóta, és közben furulyaművész. Ezzel azt szerettem volna érzékeltetni, hogy milyen az egyetem képzési palettája. Hiszen az agrárterületről kezdve a humán, a bölcsész területig, a művészettől, zeneművészettől az orvostudományig, a műszaki területtől kezdve az informatikán át egészen az egészségtudományokig a magyar oktatás szinte teljes képzési palettáját lefedjük. Ezen belül jelenleg 144 szakon hirdetünk felvételt. 14 karunkon 144 alap- és mesterképzési szak mellett még 6 osztatlan szak, néhány felsőoktatási szakképzés is van. Tehát hogyha valaki tovább akar tanulni, nagyon nehéz olyan képzési területet találni, ami a Debreceni Egyetemen ne lenne meg.

 

– Valóban nagyon színes a képzési paletta. Ez is lehet talán az egyik oka annak, hogy a külföldi hallgatók körében is nagyon népszerű az egyetem.

 

A külföldi hallgatók elsősorban három dolog alapján tájékozódnak. Egyrészt megnézik a nemzetközi rangsorokat. A Debreceni Egyetem a magyarországi egyetemek között általában a legtöbb nemzetközi rangsorban az első helyek valamelyikén tanyázik. Első, második, harmadik, negyedik, vagy akár ötödik a magyarországi egyetemek közül. Ez azt jelenti, hogy rajta vagyunk a felsőoktatás nemzetközi térképén. Megnézik a külföldi leendő hallgatók, hogy mit kínálunk, milyen színvonal van, milyen környezetben. Erről is szereznek információkat. Harmadikként nagyon fontos számukra a személyes tapasztalat. Azoknak a beszámolói, tapasztalatai, akik már a Debreceni Egyetemen végeztek, akik diplomát szereztek. Ennek az eredménye az, hogy jelenleg is több mint 5000 külföldi hallgatónk van. A 2017-es év felvételi statisztikái alapján a felvett hallgatóinknak több mint 20 százaléka külföldi, a világ több mint 100 országából vannak hallgatóink.

 

– Ha jól tudom, február 15-éig lehet jelentkezni még.

 

A február 15-ei határidő fontos, bármelyik egyetemre is jelentkeznek. Azt tudom javasolni, nagyon gondolják meg, hogy milyen szakokat jelölnek meg, milyen intézményeket, és milyen sorrendben. Azt is javaslom minden felvételizőnek, bárhová is jelentkezik, hogy a felvi.hu tájékoztatókban megjelent határidőket, és jelentkezési előírásokat mindenképpen tartsák be. Várjuk a szeptemberi tanévkezdésre a hallgatókat valamennyi szakunkon.

További programok »

Itthon

Tízéves fennállását ünnepli az országosan is egyedülálló óvodai néptáncprogram

Tizedik évét ünnepli a Népi játék, néptánc az óvodában elnevezésű városi program. Az országos szinten is egyedülálló és példaértékű mozgásfejlesztő programról Pribelszki Péterné óvodavezető, Varga Tamás, Békéscsaba Megyei Jogú Város alpolgármestere és Vaszkó János, a Hétpróbás Néptánciskola Alapfokú Művészeti Iskola igazgatója tartott sajtótájékoztatót a Kölcsey Utcai óvodában.
2024. november 21. 18:24
FEL