A Demokratikus Koalíció országgyűlési képviselője, a kormányprogramért felelős árnyékminiszter kérdésünkre elmondta: nemrég érkezezett meg a nemzetközi PISA-felmérés eredménye, amely azt vizsgálta, hogy a 15 éves diákok mennyire tudnak írni és olvasni, milyen a számolási képességük, valamint mennyire vannak tisztában a természettudományi tantárgyak alapjaival. A Nemzetközi Tanulói Teljesítménymérés Programot abból a célból indította el a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet, hogy az európai uniós tagállamok oktatási rendszerének teljesítményét össze lehessen hasonlítani. Arató Gergely kiemelte: kiderült, hogy a magyar gyermekek teljesítménye tovább romlott, ráadásul 2009-hez képest már az előző két felmérés is rosszabb volt.
– A magyar oktatás mindenféle átszervezés ellenére, vagy éppen amiatt egyre rosszabb teljesítményt nyújt. Ebben van még egy nagy baj, hogy a különbségek is nőnek. Hazánkban a gyermekek szociális helyzete – kistelepülésen vagy nagyvárosban születik, gazdagabb vagy szegényebb családban él – nagyban befolyásolja a teljesítményt. Az oktatás ma nem kitörési pont, hanem konzerválja az állapotokat – emelte ki.
A DK szerint az oktatás terén sok változásra van szükség, amelyek közül a legfontosabb a pedagógusok bérének rendezése. Mint mondta: erre a magyar költségvetésben is forrást kell találni, mert lassan nem lesz, aki tanítsa a fiatalokat.
– Folyamatosan válságban vannak az iskolák, mert nincs elegendő pedagógus, a helyettesítés hosszútávon nem fenntartható. Több fiatalt kell a pályára vonzani és meg kell tartani azokat, akik ma pedagógusok. Ehhez tisztességes bérek kellenek. Fontos, hogy elkezdődjön egy tartalmi változás, mert rugalmasabb és hatékonyabb oktatás kell, ezért ne kösse meg a kormányzat az iskolák kezét, hagyja a pedagógusokat tanítani az adminisztráció helyett – fogalmazott. A képviselő aláhúzta: az iskolák sokkal jobb helyzetben voltak az önkormányzatok fenntartása alatt, ugyanis a központi működtetés csak ártott az oktatásnak.
A párt területi igazgatója arról beszélt, hogy Békés vármegye kitörési pontja az oktatás lehet. Dr. Fülöp Zoltán hozzátette: jelen pillanatban nincs számottevő minőségű felsőoktatás, a középiskolákból pedig elvándorolnak a pedagógusok az alacsony bérek miatt, ráadásul azok a diákok, akik elmennek nem jönnek vissza, vagy az itteni képzést követően elmennek. Mint mondta: ezt a folyamatot már több, mint 10 éve látják.
– Szeretnénk, ha a fórumjainkra minél többen eljönnének. Tematikus rendezvényeink vannak. Erre az eseményre olyan embereket vártunk, akiket érdekel az oktatás helyzete. Olyan diskurzust kezdeményezünk, mely előrébb viszi őket, hiszen megértik, hogy mi mit szeretnénk, mi pedig a véleményük alapján még árnyaltabb képet kapunk az oktatás helyzetéről – hangsúlyozta.
Ismertette: az árnyékkormányt azért hozták létre, hogy megmutassák, mit tennének, ha a Demokratikus Koalíció kormányon lenne. A politikai kerekasztalokkal céljuk, hogy kommunikáljanak azokkal az emberekkel, akiket az adott, jelen esetben az oktatás problémája érdekel, hiszen nélkülük nem lehet megoldani a problémákat, ők pedig nyitottak minden párbeszédre – zárta gondolatát.