A féléves eredményekről, a város két kiemelkedő attrakciójáról és a klímaváltozás miatt átalakuló idegenforgalomról beszélgettünk Opauszki Zoltánnal, Békéscsaba turisztikáért felelős tanácsnokával.
A globális felmelegedés az egész világot, így az idegenforgalmat is érinti. Szakértők és elemzők sora mondja, hogy a klímaváltozás hosszabb távon a dél-európai országok kárára változtathatja meg az európai turizmus szerkezetét, és az utazási szokásokat.
– Az utazók már gyakran azért várnak ki az úti céljukra vonatkozó döntéssel, hogy elkerüljék a forróságot. Elképzelhető, hogy a jövőben az emberek nyár helyett tavasszal, ősszel vagy télen utaznak majd, és az is, hogy egyre nagyobb arányban hagyják majd az utolsó pillanatra a foglalást a várható időjárás függvényében. Már látható, hogy csökken a mediterrán régióba utazni tervezők száma és nő az egyéb desztinációk népszerűsége. Mindez kedvező lehet hazánknak és Békéscsabának is, ezt már bizonyítják az idei év első felének adatai is – kezdi az értékelést Opauszki Zoltán.
Mint elmondta, a tavalyi, turisztikai forgalmat tekintve erős év azonos időszakához képest városunkban tovább folytatódott a növekedés a vendégforgalom tekintetében.
– A vendégéjszakák számában, az első félévben – 2022 azonos időszakához képest – közel 14 százalékos emelkedés figyelhető meg. Ezen a téren az első öt hónap esetében, a tavalyi erős év azonos időszakához képest is jelentős, 16 százalékos a növekedés. A belföldi vendégéjszaka szám 8, míg a külföldi 49 százalékos emelkedést mutat, vagyis elmondhatjuk, hogy Békéscsaba nemcsak a hazai, de a világ turisztikai térképére is felkerült. Látjuk a júliusi és az augusztusi előfoglalásokat, ami szintén nagyon biztató, azaz a vendégforgalom növekedés tovább fog folytatódni – avat be az adatokba a turisztikáért felelős tanácsnok.
Opauszki Zoltán kiemelte, a kedvező eredmény sok ember, rengeteg munkájának gyümölcse, melyből az egész város profitálhat.
– A Békéscsabai Turisztikai Egyesületben csapatként, partnerként dolgozunk Békéscsaba turizmusáért. Jelentős energiákat fordítottunk az Év kerékpárútja kitüntető címet elnyert Wenckheim turista- és kerékpárút marketing promóciós tevékenységére. Közreműködtünk több országos médium és blogger kerékpárúttal foglalkozó műsoraiban, illetve tavasszal a TV2 Poggyász című magazinjának Békéscsabával foglalkozó műsorának összeállításában és a forgatások megszervezésében is – folytatta.
Kiemelte, hogy a Wenckheim kerékpárút sikere nyomán egyre inkább megfigyelhető városunk turisztikai keresletében az aktív turizmus, ezen belül is a kerékpáros turizmus erősödése. Az utóbbi időszakban egyértelműen a kerékpáros útvonalak kerültek az érdeklődés középpontjába a Tourinform irodában megforduló vendégek körében.
– Rengetegen érkeznek a városba azzal a céllal, hogy az útvonalat végig kerekezik. Egyesületünk a nyár folyamán három alkalommal is szervezett az Év Kerékpárútját végigtekerő, vezetett, ingyenes túrát. Mindemellett zajlanak a Bringás Vándor – békési kastélyok útvonalának kerékpáros vándortáborai, melynek során az ország minden szegletéből érkeznek és viszik jó hírét a városnak a 10 és 18 év közötti diákok – hangsúlyozta Opauszki Zoltán.
Ahogy fogalmazott, a Tourinform irodában is érződik településünk sikere, hiszen sokan kölcsönöznek kerékpárt vagy kérnek az útvonalat bemutató kerékpáros kiadványt. A fokozott érdeklődés hatására készítette el az egyesület a Kalandok két keréken elnevezésű kerékpáros kiadvány frissített változatát, mely három teljesen új útvonalat, és kettő, korábban is a kiadványban szereplő útvonal kibővítését tartalmazza. Ezen túlmenően frissült a Békéscsaba kerékpárút-hálózatát bemutató térkép is az időközben átadott és elkészült új nyomvonalakkal, továbbá készül egy olyan térkép, amely a megyeszékhely utóbbi időben minősített kerékpáros-barát szolgáltatóit, kerékpár-szervizeket és kerékpárkölcsönzőket is feltüntetik.
– Békéscsaba számos kulturális élménnyel is várja látogatóit, ezek közül kiemelkedik a Munkácsy Emlékház, amely az első félévében közel 5 ezer látogatót fogadott. Nagy sikerrel rendeztük meg a Munkácsy Negyed hétvégéken a 19. századot megidéző tárlatvezetéseinket, ahol a résztvevők megismerkedhettek a ház egykori lakóival, különleges történeteket hallhattak Munkácsyról és a házról. Ezen felül kizárólag az épületben működő Munkácsy Cukrászdában kapható a Munkácsy-kenyér nevű csemege sütemény, melyet a művész tiszteletére alkottak – értékelte a Wenckheim turista-és kerékpárút és a Munkácsy Emlékház sikereit a szakember.
Békéscsaba Tourinform irodája egyébként is folyamatosan részt vesz a városmarketing tevékenységben. Az U17-es leány röplabda Európa-bajnokság békéscsabai csoporthelyszínén személyes információnyújtással, kiadványokkal álltak a városba érkező kül- és belföldi vendégek rendelkezésére a városi sportcsarnokban, továbbá Békéscsaba turisztikai honlapja, a visitbekescsaba.com oldal biztosított felületet a rendezvény hivatalos magyar és angol nyelvű internetes oldalának.
– Az iroda munkatársai képviselték városunkat a kecskeméti Hungarikum Fesztiválon. Fontosnak tartjuk az ilyen típusú megjelenéseket, hiszen a vendégforgalmi adatok szerint Budapest és Pest vármegye, valamint Hajdú-Bihar vármegye mellett Bács-Kiskun vármegye Békéscsaba legjelentősebb küldő területe, vagyis ezekről a területekről érkezik hozzánk a legtöbb belföldi vendég – zárta a beszélgetést Opauszki Zoltán Békéscsaba turisztikáért felelős tanácsnoka.