Békéscsaba anno: 150 éve nyílt meg az Alföld–Fiumei Vasút déli része

2021. szeptember 12. 12:13 | behir.hu

A vasút sokoldalú gazdasági és társadalmi fejlesztő szerepét a reformkorban, hazánkban is felismerték. Az Alföld–Fiumei Vasút megépítéséről 1867. november 13-án írtak alá szerződést.

A magyar vasúttársaság 1869 és 1871 között a Nagyvárad–Békéscsaba–Szeged–Eszék vasútvonal építésére írt alá szerződést. Létesítésére magyar és osztrák pénzintézetek, továbbá 12 magánbefektető bankár és nagybirtokos adott ki engedélyt.

Az Alföldön a mezőgazdaságból élők számára – különösen a gabona jobb értékesítése miatt – létkérdés volt a korszerű vasúti szállítás lehetőségének megteremtése, hogy a termények eljussanak a fiumei kikötőbe. Ennek megvalósításáért a Békés Vármegyei Gazdasági Egylet képviselői, Wenckheim Béla báró, Károlyi Sándor gróf és Trefort Ágoston tettek támogató erőfeszítéseket. 

A vasútvonal tervezése 1862-ben kezdődött, egy év múlva a vasúttársaság engedélyezte ez előmunkálatokat. A pályatest földmunkálatainak zömét már 1863-ban elvégezték, utána évekig szünetelt az építés. A földmunkát végző sok ezer kubikos nehéz körülmények között, csákánnyal, ásóval dolgozott a fagyos föld kitermelésén, szinte éhbérért. Lakásaik fából ácsolt, fűtetlen bódék voltak.

1869-ben felgyorsult az építés, ehhez a vonal mellett lévő minden település hozzájárult, leginkább területek átengedésével és az állomásokhoz téglák adományozásával.

Az Alföld–Fiumei Vasút vonalát több szakaszban adták át a forgalomnak. A Szeged és Zombor közötti részt 1869 szeptember elején, utána 1870 júniusában a Békéscsaba és Hódmezővásárhely közötti szakaszt.

150 éve, 1871. szeptember 14-én délután 3 órakor az összesereglett kíváncsi csabai sokaság előtt, lassú méltósággal, zajos pöfögéssel, fekete magasba törő füstöt eregetve gördült be az állomásra a Váradról jövő MÁV 301-es gőzmozdony vontatta szerelvény. Ezzel Nagyváradtól, Szegeden át, Szabadkáig terjedően megnyílt az Alföld–Fiumei Vasút déli része. (Az Eszék és Fiume közti vasútvonal is kiépült más vasútépítő társaság építésével.) A forgalomba helyezett vasútvonal 393 km volt, ebből a Nagyvárad és Csaba közti vonal hossza 87 km. Az Alföld–Fiumei vonalra az 1890-es évektől szárnyvonalak egész sora tapadt, megerősödtek a mellékvonali centrumok is.

Az Alföld- Fiumei Vasút megnyitása 125 éves évfordulóján gőzmozdonyos, réz domborműves emléktáblát avattak a csabai vasútállomás épületében.

Gécs Béla

További programok »

FEL