Az ünnepek előtt többen hívják a telefonos lelkisegély szolgálatokat

Közelednek az ünnepek, amely a legtöbbek számára pozitív, kellemes, örömteljes napkoat tartogat. A különböző családi- vagy lelki gondokkal küzdő, magányos embereknek viszont ez egy megterhelő időszak lehet.

Az SOS Lelkisegély Szolgálat közel 30 éve működik a városban, országosan pedig az 1970-es évek közepén indultak a központok. Az intézményeket elsődlegesen öngyilkosság-megelőzési céllal hozták létre, amelyekből kialakult a krízisintervenció, de a szolgáltatásuk kiterjed minden lelki egészséggel kapcsolatos problematikára – mondta el a békéscsabai központ vezetője, Dr. Udvardi László pszichiáter szakorvos a behir.hu-nak.

 

Milyen problémákkal telefonálnak az emberek, jellemzően milyen élethelyzetben vannak?

U.L.: Leginkább érzelmi problémákkal, elakadásokkal keresnek minket: ilyenek például a családon belüli problémák, a nehezített döntéshozatal, az indulatkezelési problémák, a hangulati élet zavarai, a depresszió, a kapcsolati válságok – ezek a leggyakoribbak.

 

Milyen korosztály keresi fel önöket? Hogyan alakul a nemek aránya?

U.L.: Leggyakrabban az aktív középosztály telefonál. Vannak idősebb hívóink is, náluk inkább az elmagányosodás a probléma, de sok 18 éven aluli fiatal is megkeres minket. Mostanában megfigyelhető, hogy a férfi hívók aránya növekszik, egyre inkább nyitottak ők is arra, hogy segítséget kérjenek. Kezdetben több női telefonáló volt, mostanra viszont ez kezd megfordulni.

 

Hogyan, milyen módon tudnak segítséget nyújtani a telefonálóknak? Mire van szükségük?

U.L.: Egy bensőséges, megértésen, bizalmon alapuló beszélgetés, meghallgatás az, amit mi nyújtani tudunk. Miközben valaki megfogalmazza a problémáját, gyakran saját magát vezeti rá a megoldásra, ebben segítünk. Át lehet keretezni a problémákat, több oldalról is rá lehet látni az adott helyzetre, ami a megoldást segítheti.

 

Mely időszakban telefonálnak a legtöbben? Növekszik a hívások száma az ünnepek közeledtével?

U.L.: A hívások inkább az ünnepek előtt és után szaporodnak meg. A tavalyi évben kiemelkedően magas volt a hívások száma: csak itt Békéscsabára több mint 20 ezer hívás futott be. Jelenleg körülbelül 13 ezer hívásnál járunk.

 

Miért választják az emberek a segítségkérés ezen formáját?

 U.L.: Talán ez a „legvédettebb” formája a segélykérésnek, hiszen anonim. Sokakban van olyan gát, hogy a saját problémáit nem szeretné egy ismerőssel vagy hozzá közel álló személlyel megbeszélni. De a hívás név és arc nélkül történik, mi nem is tudjuk, hogy a másik fél milyen körülmények között él. Ez egy kicsit nehezíti is a munkát, a kapcsolatteremtést viszont elősegíti. A telefon szocializálja az embereket a segítségkérésre, a problémák megfogalmazására, akár megelőző funkciót is betölthet. Ez lehet a segélykérés első lépése, ezt követően mi szakemberhez is irányíthatjuk a hívót, amennyiben szükséges.

 

Kik dolgoznak önöknél? Hogyan kerülnek be az önkéntesek? Kiből lehet önkéntes?

U.L.: Az SOS Telefonos Lelkisegély Szolgálatnál önkéntesek és állományban lévők is dolgoznak. Jelenleg körülbelül 30 aktív tagunk van, de 500 körül van azoknak a száma, akik elvégezték a képzésünket. Minden hozzánk jelentkezőnek egy kurzuson kell részt vennie. A következő ilyen alkalom épp január-február környékén indul majd. Önkéntesnek olyan 25-65 év közötti emberek jelentkezhetnek, akik legalább érettségivel rendelkeznek. A képzésünk több hónapig tart: ez magában foglalja az elméleti anyagot, a gyakorlati képzést, a szituációs gyakorlatokat, valamint van önismereti része is. Utána vizsgát kell tenni.

 

Hol és hogyan tud jelentkezni egy leendő önkéntes önökhöz?

U.L.: A Pszichológiai Tanácsadó és Mentálhigiénés Gondozóban, Békéscsabán, a Bartók Béla út 37. szám alatt, valamint a 66/447-334 -es telefonszámon.

 

Az SOS Lelkisegély Szolgálat a nap 24 órájában elérhető, anonim szolgáltatás, mely ingyenesen hívható az alábbi telefonszámokon: 116-123 – mobiltelefonról is ingyenesen hívható 66/441-300 – a 66 és 68-as körzetekből vezetékes telefonról ingyenesen hívható.

Megosztás:

Címke: , , , , , ,