Idén már tizedik alkalommal rendezett veteránjármű találkozót a Békéscsabai Ipartestület Veterán Motoros Klubja. Ilyenkor a környékbeli tagok és ismerősök elhozzák koros járgányaikat, hogy aztán bárki megcsodálhassa őket.
– Bár az esemény évekkel ezelőtt más helyszínen, más jelleggel indult, mára egy olyan rendezvénnyé nőtte ki magát, amely valóságos tömegeket mozdít meg. A gyökerekhez, vagyis a családias jelleghez, a házias ízekhez, és a jó hangulathoz ugyanakkor most is ragaszkodtak a szervezők – mondta el Diószegi Gyula, a veterán motoros klub vezetője.
Az eseményre ötvennél is több veterán autó érkezett, a legkülönfélébb gyártmányok közül. Volt keletről és nyugatról érkező, de amerikai kocsi is. De még ennél is több motor parkolt le a pajtában, valamint régi biciklik és egy velocipéd, azaz egy 1870 körül készített, nagykerekű kerékpár is helyet foglalt.
Az esemény fő témáját ebben az évben magyar motorok szolgáltatták. A Méray motorokat száz éve kezdték gyártani, melyből kettő – egy felújított és egy eredeti – is a kiállítás része. Mindkettő beindítható, üzemképes állapotú – bár annál jobban vigyáznak rájuk gazdáik, minthogy valóban ezekkel közlekedjenek.
– A régebbi egy 350 köbcentis, sztenderd változatú gyártmány, amelyet 1926-tól 29-ig gyártott Méray-Horváth Lóránt és Méray-Horváth Endre. Nagy magyar büszkeség, hogy az első magyar sorozatban gyártott kerékpárról van szó. Jelenleg eredeti, fellelési állapotban van, kicsit csúnyácska, ütött-kopott, az idő megviselte, de működőképes. Azt még majd eldönti a klub, hogy restauráljuk-e vagy így hagyjuk meg az utókornak – mondta el Licska Tibor klubtag.
A másik különleges Méray motor ugyanúgy 350 köbcentiméteres, de már egy szériával újabb gyártmányú, és az állapota is kedvezőbb. Magyarországon hozzávetőleg 50 hasonló motorról tudni.
– A járművek felújítása és restaurálása elkülönül egymástól – erről már Alföldi Károly veterán klubtag beszélt. Felújításnak azt nevezzük, ha például műszaki vizsgára készítünk fel, vagy javítunk meg egy autót. Ilyenkor felhasználunk hozzá esetlegesen olyan alkatrészeket, egységeket, amelyekkel modernizáljuk az állapotát, de nem törekszünk az eredetiségre. A restaurálásnál az elsődleges és legfontosabb szempont, hogy a jármű úgy nézzen ki, mint ahogy az annak idején a gyártósorról lekerült.
A környékbelieket annyira megmozgatta a találkozó, hogy a Rendezvénypajta közelében alig lehetett parkolóhelyet találni.
– Olyan csodái gördültek ide az előző századnak, amiket érdemes megnézni. Egy olyan kor elevenedik meg előttünk, amikor átláthatóak, megbütykölhetőek, szerelhetőek voltak a járművek – vélte Herczeg Tamás országgyűlési képviselő, aki szintén kilátogatott az eseményre.
A veteránjármű találkozón egy jó fesztiválhoz méltóan nem volt hiány a különböző árusokból, kiállítókból, a finom falatokból és természetesen a hangulatot megalapozó zenéből sem.