Kétségtelen, hogy Békés megye biciklis megye, Békéscsaba pedig vitathatatlanul biciklis város. Ez a közelmúltban hivatalosan is megerősítést nyert, az egyes mérőpontokat vizsgálva a vidéki Magyarország kerékpáros főutcájának a békéscsabai Andrássy út tűnik, ahol három nap alatt 13459 (!) biciklistát számoltak meg. A második a szegedi Oskola utca (8334), a harmadik pedig a debreceni Kossuth tér (7335) lett.
Az egyik, általunk megkérdezett idősebb pedálhuszár, Magyar János – a friss baleseti statisztika főbb vonulatának némileg ellentmondva – elmondta, az eltelt évtizedben három alkalommal csapta el autós, mindhárom esetben vétlen volt. Az egyik eset az Andrássy úton történt, védett szakaszon. A másik a tűzoltóságnál esett meg, ami a négykerekű vezetőjének figyelmetlenségéből, vagyis abból adódott, hogy nem adta meg számára az elsőbbséget. A harmadik, amit nem részletezett pedig már idézőjelben csak a ráadás volt. Mint megfogalmazta: csak annyi lenne a kérése az autósok felé, hogy menjenek lassabban, figyeljenek jobban és legyenek kedvesek, ne száguldozzanak.
Egy másik úriember, Gajdos Sándor kifejezetten jó véleménnyel van az infrastruktúráról és a többi biciklis, valamint a többi közlekedő hozzáállásával is elégedett. Három éve Kárpátaljáról költözött Békéscsabára, azt azonban nem tudjuk, hogy ennek milyen szerepe van a kritika nélküli, kifejezetten pozitív hozzáállásában. A harmadik alanyunk, Márton Máté, egy szintén helybeli fiatalember, aki gyermekkora óta teker.
– Ez a közlekedési mód rendkívül praktikus, főleg itt az Alföldön, mindenhova oda lehet érni – fogalmazott, ismertetve: mivel a körülmények nagyon jók, ezért a közlekedés is viszonylag biztonságos.
Az utóbbi időben, a világjárvány egyik vagy talán egyetlen pozitív következményeként egyre többen a közlekedés ezen gyors, egészséges, olcsó és ráadásul kényelmes módját. Minél többen közlekednek, annál hangsúlyosabb szerephez jut a megelőzés. A Békés Megyei Rendőr-főkapitányság közlése szerint bárhol (máshol) az országban a gyorshajtás vezeti a legfőbb baleseti okok listáját. Nem úgy nálunk! Mivel itt az elsőbbség meg nem adása az, ami a sérüléssel járó balesetek elsődleges kiváltó okaként említhető.
Ha ezt összevetjük azzal, hogy a 2021-es adatok szerint az okozók, azaz személyi sérüléssel járó balesetet kiváltók 21 százaléka bringás, akkor világossá válik, hogy nálunk miért nem a gyorshajtás került fel a képzeletbeli szégyendobogó legfelső fokára. A harmadik helyen többnyire a kanyarodási alapvetések figyelmen kívül hagyása tanyázik. Érthetetlen, de tényszerű, hogy továbbra is sokan kerékpároznak ittasan.
Ahogyan Vargáné Szombati Andrea sajtóreferens a rendőrségi tapasztalatokkal összefüggésben fogalmazott, sokaknak van B kategóriás vezetői engedélye, tehát valamikor megtanult közlekedni, mégis amikor átül a biciklire, akkor egyedi módon értelmezi a szabályokat, vagyis nem tartja be azokat. A jellemző baleseti típusok közül említést érdemel az, amikor két kerékpáros ütközik össze, mondjuk a bicikliúton egymással szemben haladva. Vagy az egyik bringás előzi a másikat és a manőver közben érnek össze úgy, hogy az egyik, vagy éppen mindkettő elveszíti az egyensúlyát.
Az is különös, hogy ha egy balra nagyívben kanyarodó biciklis nem veszi figyelembe, hogy a szemből érkező autós, elsőbbsége megnyugtató tudatában egyenesen haladna tovább és óvatlanul, esetleg felelőtlenül, bízva a fékezésben elégurul. Ezek a balesetek mind elkerülhetőek lennének és egy kis odafigyeléssel meg lehetne előzni, hogy a kellemes élményként indított tekerés ne a sürgősségi osztályon érjen véget.
Az általános körképhez persze az is hozzátartozik, hogy a biciklik nem megfelelő műszaki állapotúak és többségében az alapvető előírásoknak sem felelnek meg. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a legtöbb bringának van valamiféle hiányossága, rengeteg kerékpár van méltatlan állapotban, ami befolyásolhatja a biztonsági tényezőket is. Ha valaki a statisztikát szeretné bújni, akkor ide kattintva arra is van lehetőség, hogy a rendőrség honlapján mindenféle paramétereket, kategóriákat, időtávokat állítson be a baleseti térképen!
Az az elsődleges, hogy a bicikli biztonságos legyen
– Meghatározó a gumik állapota. Fontos ellenőrizni, hogy a köpenyek ne legyenek kopottak, repedezettek és a megfelelő nyomás is lényeges – mondja Pap Péter kerékpárműszerész. Mint a békéscsabai Bicycle Repairman fogalmaz, a láncnak is meg kell kapnia a törődést, a megfelelő kenést és persze a fékek, fékbetétek, tárcsák állapotára is érdemes nagy figyelmet fordítani. A lánc kenéséhez teflonos olajak ajánlottak, bár a műszerolaj is jó lehet. Spórolni úgy lehet, ha megóvjuk a bringát.
Például, ha valakinek váltós bicója van, akkor ne legyen rest váltogatni, a tárcsák egyenletes kopása és a lánc kímélése érdekében. A keresztbeváltás nyilvánvalóan kerülendő, mivel, ha nem szépen spúrban (síkban) van hajtva, akkor megtörik a lánc, kopik az alkatrész és hamarabb tönkremegy, cserére szorul. A jobb minőség nem mindig drágább, érdemes alaposan körbejárni a lehetőségeket és az igényeket, hogy a kettő ötvözetéből élhető, szerethető kompromisszum születhessen.