A behir.hu időutazó rovatában ma újra visszarepülünk ötven évet és megnézzük, hogy miről írt az 1969. május 24-én megjelenő Békés Megyei Népújság. Kukkantsunk bele ma is az elvtársak és az elvtársnők és a kor örömét, bánatát megélő kisemberek izgalmas világába. Ma egy országos úttörőakcióról szóló hír, a MÁV új menetrendjéről és fejlesztéseiről szóló tudósítás, továbbá a fiataloknak indított új rovatában a békéscsabai Melós szórakozóhelyet bemutató anyag kerül reflektorfénybe. Mai lapszemlénket is kiegészítjük egy aznapi fotóval és természetesen a 2019-es kommentárok sem maradhatnak el. Hasznos időtöltést kívánunk!
Országos úttörőriadó
Az idei gyermeknapot nagyszabású „harci akcióval'’, az ország minden vörös és kék nyak- kendős pajtását mozgósító riadójátékkal tette emlékezetessé a Magyar Úttörők Szövetségének Országos Elnöksége. Pénteken délután elhangzott az elnökség rádióparancsa, s ezzel több mint egy millió úttörő és kisdobos vált jelképesen az első magyar munkásállam vörös hadseregének katonájává. Kora estére már az ország minden általános iskolájában megalakultak az R-19-609 fedőjelű harci játék „főhadiszállásai”: a pajtások készülődtek a szombati akadályversenyekre.
Mai kommentár: 2019-ben első olvasásra mosolygunk az országos úttörőriadóról szóló híren, hiszen mi mást tehetünk, amikor azt olvassuk, hogy nagyszabású harci akcióval, mozgósító riadójátékkal tették emlékezetessé az 1969-es gyermeknapot.
Azonban második olvasatra – ha elfelejtjük a politikai motívumot - elkezdünk irigykedni, hogy 50 esztendeje az akkori gyerekek egy-egy ilyen országos versennyel valódi, akár életre szóló élményhez juthattak. Főhadiszállás és akadályverseny, akár ma is hívószavai lehetnének egy nagyszabású játéknak. Igazán sajnálhatjuk, hogy ma ilyesmi eszébe sem jut senkinek.
Június 1-én életbe lép az új menetrend
Közvetlen gyors Békéscsaba és Siófok között - Szeged Gyula fürdővonat a nyáron - Az idén felszerelik az Integra dominó biztosító-berendezést Lökösházán
A MÁV munkaszervezetének fontos része a menetrend. Nem véletlenül nevezik a vasút törvényének is, hiszen csak szigorú megtartásával érhető el a személy- és áruszállítási tervek teljesítése, a biztonságos közlekedés. Márpedig az idei igényeket egyáltalán nem lehet lebecsülni. Erről tájékoztatta a minap a lapok munkatársait Kiss Károly, a MÁV Szegedi Igazgatóságának vezetője, amikor elmondta, hogy ebben az esztendőben csaknem 33 millió utas és 8,3 millió tonna áru szállításáról szükséges gondoskodni.
- Minthogy a múlt évi személy- és áruszállítási feladatok lényegében az ideivel azonosak, ezért nagyobb gondot kell fordítanunk a szállítások minőségére. Ennek érdekében az új menetrendben - mondotta - üzemi lehetőségeink szerint érvényesíttettük azokat a közlekedéspolitikai irányelveket, melyek a szolgáltatások színvonalának emelésére irányulnak, kényelmesebbé teszik az utazást, megjavítják a fuvaroztatók kiszolgálását, s egyúttal növelik a vasúti közlekedés gyorsaságát, pontosságát és biztonságát. Intézkedéseink elősegítik a vasúti pályák és járművek kapacitásának gazdaságosabb kihasználását is.
Ezek után lássuk a megyénkre vonatkozó menetrendi és egyéb változásokat. A nyári fürdőidény fő szezonjában, július 6-án és 20-án, majd augusztus 3-án és 17-én közvetlen gyorsvonatot indítanak 5 óra 47 perckor Békéscsabáról Siófokra. A vonaton csak annyian utazhatnak, ahány ülőhely van. Ezért kötelező lesz a helyjegy megváltása. Az utasok ezenkívül reggeli-, ebéd és vacsorajegyet is vehetnek, mivel a gyorsvonatot étkezőkocsival közlekedtetik. A Szegedről és Békéscsabáról szinte egy időpontban induló szerelvényt Cegléden összekapcsolják, majd visszaútban Ceglédtől szintén külön-külön folytatják útjukat. Azt is megtudtuk, hogy a csoportosan vagy egyénileg utazók 33 százalékos kedvezményt kapnak. Azok pedig, akik ennél nagyobb kedvezményt élveznek, azokat az ezen a vonaton is megilleti.
A hétvégi pihenést és szórakozást szolgálja az is, hogy a nyáron, minden munkaszüneti napon 6 óra 33 perckor gyorsított menetrendben fürdővonatot indítanak Szegedről Gyulára. A szerelvény csak Hódmezővásárhelyen, Orosházán, Csorváson és Békéscsabán áll meg, s alig két és fél óra alatt teszi meg az utat. Természetesen Békéscsaba és Gyula között az idei nyáron is közlekedtetik a már jói bevált mentesítő vonatokat.
Amint a sajtótájékoztatón értesültünk, megyénk területén nem lesz lényegesebb változás a menetrendben. Abban azonban igen, hogy még kulturáltabb és gyorsabb lesz az utazás. Az új menetrendben ugyanis a Budapest Keleti pályaudvar és Békéscsaba között közlekedő távolsági személyvonatokat is Diesel-mozdonnyal vontatják. Ezzel pedig a menetidő 40-48 perccel csökken.
Ismeretes, hogy nyáron (szeptember 28-ig) belföldi utasok nem szállhatnak fel a Budapestről Békéscsabára tartó Wiener Walzer gyorsvonatra. Helyette most is a Keletiből délután 2 órakor induló gyorsvonatot vehetik igénybe, melynek csatlakozása lesz Gyulára, Kétegyházára és Elekre, valamint Mezőhegyesre.
Anyagi lehetőségedhez képest az igazgatóság az idén is sokat tesz a vasút műszaki és technikai színvonalának fejlesztéséért, a munka- és szociális körülmények javításáért. Amint hallottuk, a vonalkorszerűsítés mellett nagy gondot fordítanak az automatizálásra is. Tiszatenyőtől Békéscsabáig már befejezték az automatikus térközösítési munkát. Ebben az évben a Békéscsaba-Lökösháza közötti szakaszon dolgoznak, s ennek eredményeként ebben az esztendőben a lökösházi vasútállomáson is felszerelik az integra dominó biztosító berendezést.
Folytatódik a békéscsabai vasútállomás bővítése, Tótkomlóson és Gyomán viszont a rakterületet hozzák az idén rendbe. Ötmillió forintot költenek a békéscsabai, a mezőtúri és a kiskunhalasi állomás térvilágítására. Jelentős építkezések is lesznek. Békéscsabán 8 millió forintos költséggel 1971-ig felépül a szociális létesítmény, amelyben mosdó, öltöző, üzemi konyha és étterem kap helyet. Az idén kezdik meg a vésztői szociális létesítmény építését is, amelynek szükségességéről lapunkban már évekkel ezelőtt szóltunk.
A sajtótájékoztatóin felszólalt dr. Gróf József, az Utasellátó személyzeti igazgatója, aki elmondta, hogy ők is fejlesztik a szolgáltatásokat. Ezért növelik a bisztró-jellegű egységek és a különböző automaták számát. A gyulai vasútállomás megnövekedett forgalmára való tekintettel korszerű Utasellátó helyiség építését kezdték meg tavaly. Ezt az idén befejezik.
A tájékoztatóból kiderült, hogy a június elsején életbe lépő és 1970. május 31-ig érvényes új menetrend elkészítése a papíros munkán túl körültekintő gondosságot és felelősséget igényelt a szerkesztőktől. Most már ugyanezt kívánja meg azoktól is, akik ennek a vasúti törvénynek a végrehajtói. De még tőlünk, utasoktól is, hogy valójában kulturáltabban, gyorsabban és biztonságosabban utazzunk megyén belül és annak határain túl.
Podina Péter
Mai kommentár: Megint egy izgalmas kordokumentum került elő a Békés Megyei Népújság 1969. május 24-ei számából. Örömteli, hogy az Államvasút több szempontból figyelembe vette a Békés megyei emberek érdekeit és egyrészt lehetőséget biztosított számukra a szabad utazáshoz, másrészt megteremtette annak az esélyét, hogy megyénkbe is érkezzenek turisták. Ezen felül térségünk is részesülhetett a fejlesztésekből.
Az anyag azonban egy szót sem ejt a közlekedéspolitikai koncepcióról, melynek keretében megkezdődött a gazdaságtalannak kikiáltott vonalak felszámolása, mely több megyei szárnyvonalat érintett és sok ember életének megkeserítésével járt.
Mindemellett 2019-ben is örülnénk, annak, ha Kiss Károly, a MÁV Szegedi Igazgatóságának vezetője ígéretei mára megvalósulnának: „Az új menetrendben üzemi lehetőségeink szerint érvényesíttettük azokat a közlekedéspolitikai irányelveket, melyek a szolgáltatások színvonalának emelésére irányulnak, kényelmesebbé teszik az utazást, megjavítják a fuvaroztatók kiszolgálását, s egyúttal növelik a vasúti közlekedés gyorsaságát, pontosságát és biztonságát.”
Mini Magazin
Szombat este a „Melós"-ban
Az Építők Munkácsy Mihály Klubja, népszerű nevén „Melós” a békéscsabai tizenévesek kedvelt szórakozóhelye. Nyilván nagy része van ebben az Apolló-zenekarnak is. Szombat este néztünk körül a klubban, arra voltunk kíváncsiak, hogy kulturáltan szórakoznak-e a fiatalok, s főleg: szesszel vagy üdítő itallal táplálják jókedvüket.
Kedvező benyomást szereztünk. Ha az öltözködést tekintve nem is teljesen kifogástalan a társaság - ünneplőruhás, ápolt külsejű fiatalok mellett szép számmal láttunk kopott, farmernadrágban, elnyűtt magasnyakú pulóverben szórakozókat is - magatartásuk ellen semmi kifogás nem merülhetett föl. Uhrin Pál rendező szerint nincs bajuk rendbontókkal, arra pedig éberen vigyáznak, hogy fiatalkorúnak ne szolgálhasson ki szeszes italt a büfé. Hasonlóan jó véleményt hallottunk azoktól az önkéntes rendőröktől is, akik időről-időre körülnéznek a klubban.
Mai kommentár: A Békés megyei napilap fiataloknak szóló rovata - jóslatunknak megfelelően – komoly muníciót jelent lapszemlénknek. A lap újságírói, mint önkéntes erkölcscsőszök elmentek a korszak fiataljainak egyik legkedveltebb helyére, a békéscsabai Trefort utcában található Építők Munkácsy Mihály Kulturális Otthonába, vagyis a Melósba. A riporterek bizonyára kiváló esztétikai érzékkel megáldott elvtársak, így kritizálhatták az ifjúság öltözékét és viselkedést, az ifjúságot. Örülünk, hogy azt mondták: kifogástalan a társaság. reméljük, hogy nem sorolták ide a közellenségnek és közutálat tárgyának számító önkéntes rendőröket.
Kultúrtörténeti érdekesség, hogy az 1980-as években a Melós egyik utolsó igazgatója Herczeg Tamás volt, aki ma Békéscsaba és a környező településeinek országgyűlési képviselője.
Egy fotó
Mai fotónk az 1969. május 24-ei Békés Megyei Népújság hátoldalán jelent meg Készül a frizura címmel.
A felvétel képaláírást is kapott: A falusi asszonyok is szeretnek szépen öltözködni, csinosan járni. Ezt bizonyítja a mezögyáni fodrászüzlet forgalma is. Képünkön Balogh Irént láthatjuk, amint éppen egy frizurát készít.
(A fényképek illusztrációk, nem biztos, hogy 1969-ben készültek, nem biztos, hogy Békés megyében, de jellemzőek a korra.)