A tanulási zavar gyűjtőfogalom, amely a figyelem, a beszéd, az olvasás, az írás, vagy a matematikai képességek elsajátítása terén mutatkozó jelentős nehézségek heterogén csoportját foglalja magában. E tanulási nehézségek sorából most két típusát részletezzük.
Diszlexia
Az első a diszlexia, amely a nyelvvel, a beszéddel és az olvasástanulással kapcsolatos részképességzavar. Fő tünete az olvasási képesség elmaradottsága, az életkor, iskolázottság és intelligencia alapján elvárható szinttől. Problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása, a leírt betűket felcserélhetik, vagy ellenkező irányban olvashatják. Az olvasott szöveget nehezen és hibásan idézik vissza, lényegét nem tudják visszaadni.
Meixner Ildikó gyógypedagógus, pszichológus és pedagógiai szakpszichológus így fogalmazza meg a diszlexiát: A diszlexia definíciója a tudomány mai állása szerint – és még egy jó ideig – empirikus. Abból a tapasztalatból indul ki, hogy egyes, egyébként normál képességű gyermekek az anyanyelvi oktatás során olyan mértékben elmaradnak az olvasás-írás területén társaiktól, hogy az lényegesen nehezíti iskolai beilleszkedésüket, negatívan befolyásolja későbbi pályaválasztásukat, csökkenti esélyeiket a társadalmi érvényesülésben, és közülük egyesek mint funkcionális analfabéták élik le életüket.
Szerzett diszlexia: valamilyen a születés előtt, alatt vagy után történt enyhe agyi trauma eredménye. Ennek eredményeképpen a gyerek a többieknél fáradékonyabb, érzelmileg labilisabb, szétszórtabb lesz. Emellett megjelenhet a mozgáskoordináció zavara, valamint a figyelem és az észlelés terén is jelentkezhetnek problémák.
Fejlődési diszlexia: örökletes sajátosság, melyre már a múlt században felfigyeltek. A kutatások az öröklődés tényét már igazolták, de nem lehet egy konkrét génhez kötni. Lehetséges, hogy több gén is okozhatja, vagy bizonyos gének kölcsönhatása. Az szinte biztos, hogy a hajlamosító gén, gének mellett környezeti hatások is közrejátszanak a kialakulásában: tehát öröklődik a hajlam, de bizonyos környezeti feltételek fennállása esetén alakul ki neurológiai eltérés.
Szerencsére az agy plaszticitása segít a normálistól eltérő fejlődés korrigálásában, viszont ilyenkor a többi agyi terület, funkció is kicsit másképp fog működni.
Diszgráfia
A másik terület a diszgráfia. Ez esetben egy olyan írászavarról beszélünk, amely az írás grafomotoros jellemzőinek zavarában nyilvánul meg, valamint a fonológiai-nyelvi jellemzők zavarában, és ennek a kettőnek az együttes előfordulásában. Tehát a diszgráfia nem egyenlő a rendezetlen külalakkal és a rossz helyesírással. Kiváltó oka az agy különböző területeinek a többségtől eltérő működése. Megjelenhet önállóan is, vagy lehet a diszlexia írásbeli megnyilvánulása, típusai az alábbiak.
Formai diszgráfia: Ha az írás technikai része nehéz a finommozgások vagy a szem-kéz koordináció pontatlansága miatt. Ilyenkor az írás külalakja csúnya, a betűk kilóghatnak a sorokból, rendezetlen az íráskép.
Tartalmi diszgráfia: Ha az írás külalakja elfogadható, de nagyon gyenge a helyesírás, és nem tudja írásban kifejezni a saját gondolatait. Előfordulhat, hogy a gyermek esetleg szépen és hibátlanul másol, de tollbamondás után nagyon sok hibát ejt.
A diszlexia, diszgráfia, hiperaktivitás és hasonló idegrendszeri eredetű tanulási és viselkedési zavarok terápiájában legjobb eredményeket azok a komplex fejlesztő programok mutatják, amelyek nem gyógyszeres kezelésre, hanem a hiányzó képességek kompenzációjára helyezik a hangsúlyt, és a tünetegyüttes idegrendszeri eredetét próbálják felderíteni, majd ennek megfelelő gyakorlatokra épülnek. Magyarországon Meixner Ildikó eredményei, felmérő és terápiás módszerei a legismertebbek.
Az Agytorna Centrum vezetője, trénere Hotya Katalin, a Csabai Forgatagban elmondta, hogy remek lehetőség áll rendelkezésére azoknak, akiknek tanulási nehézségeik vannak. Kiemelte a BrainRx programot, amely során a kognitív képességet fejlesztenek. Legnagyobb értéke, hogy azonosítja, és helyrehozza a tanulási zavarok kiváltó okait. A tréning megerősíti a képességeket, és felszámolja a gyengeségeket, és ez a változás megjelenik a könnyebb, hatékony tanulásban, az értő olvasásban, független attól, hogy milyen tantárgyakról van szó.
Hotya Katalin arra is kitért, hogy a program 6 éves kortól akár 100 éves korig ajánlható. Beszélgetésünk során érintettük az ADHD-t, és valamint több fejlődési zavar is szóba került.
– Van az olvasási probléma, a diszlexia, amikor akadozva olvas, fordítva, nem balról jobbra, hanem mondjuk jobbról olvassa az adott szót. Vagy keveri a betűket. És később szövegértési problémák is fellépnek. Nemcsak a magyarban fordulhat ez elő, hanem mondjuk később a matekban is, amikor szöveges feladatok vannak, és nem tudja megérteni. A diszlexiásoknak általában a hallási feldolgozás alacsony szinten van. A Gibson teszt ezt is megmutatja. És hogyha beigazolódott ezáltal a teszt által, hogy az adott gyermek hallási feldolgozása tényleg alacsony, akkor ezzel a BrainRx programmal fel tudjuk neki emelni egy átlagos, vagy átlag feletti szintre – fogalmazott Hotya Katalin.
A szakember minden szülőt, érintett személyt arra bátorít, hogy merjenek segítséget kérni, mert a későbbiekben ez hozzájárul a minőségibb életvitelhez.
Az Agytorna Centrum munkatársaival az agytornacentrum@gmail.com e-mail címen veheti fel a kapcsolatot.