Szombaton este a Békéscsabai Napsugár Bábszínház társulata szervezésében, a Sík Ferenc Kamaraszínház színpadán, Yael Rasooly izraeli művésznő Paper Cut című darabját láthatta a közönség.
Az előadás megkezdése előtt, Varga Anna, marketing manager köszöntötte a megjelenteket, aki kihangsúlyozta, hogy a bábszínház nemcsak a gyerekeknek szól. Ezután Yael Rasooly is üdvözölte a jelenlévő nézőket, gondolatait Lenkefi Sára tolmácsolta angol nyelvről magyarra.
Yael Rasooly Izraelben született, klasszikus énekesnek készült, majd Londonban színháztervezői tanulmányokat folytatott. Egyedülálló színházi nyelvét a jeruzsálemi School of Visual Theatre-ben alapozta meg, ahol rendezésre, bábszínházra és tervezésre szakosodott. 2006 óta független színházi alkotásokat készít, és vezető nemzetközi fesztiválokon lép fel Európa-szerte, az Egyesült Államokban, Dél-Amerikában és a Távol-Keleten. Yael színházi nyelve multidiszciplináris megközelítésen alapul, amely a színház, a bábszínház, a vizuális művészet és a zene különböző formáit ötvözi.
Az előadás után zajlott beszélgetésünkkor elmondta, hogy zongoraművész édesapjától valamint hegedű virtuóz édesanyjától sokat tanult. Négy éves kora óta játszik zongorán. Hozzátette: nehézséget okozott számára, hogy szülei orvosnak szánták.
– Édesanyám és édesapám is azt szerette volna, hogy orvos váljék belőlem, de legalább pszichológus. Én ezt nagyon nem jól éltem meg – mesélte.
Középiskolai tanulmányai után Franciaországba utazott, ahol először találkozott a bábok világával egy nemzetközi bábfesztiválon. Ezen a bábfesztiválon döntött úgy, hogy neki ez a világ kell. Saját díszlet, saját bábok, egy saját vizuális tér, amelyben játszhat.
A Paper Cut, egy titkárnő szerelméről szól, aki miután mindenki hazament, egyedül marad az irodában. Magányában régi filmes magazinok segítségével az álmok világába menekül, ahol ünnepelt filmcsillagként rátalál a szerelem. A romantikus történet a képzelet és a valóság összeolvadásával hamarosan Hitchcock-i rémálommá változik. A papírfigurákkal benépesült univerzum egyszerre abszurd, fájdalmas és humoros.
– A történetben száz százalékog benne vagyok. Nagyon sok mindent elnyomunk mi, emberek a hétköznapjainkban. Itt a művészet világában lehetőség van arra, hogy bizonyos elnyomott dolgokat megmutassunk és beszéljünk róluk. Úgy hiszem mindenki megtapasztalta már azt, milyen is, ha valaki szerelmes és nem viszonozzák az érzéseit. Én is keresztül mentem egy nagyon nehéz szakításon. Ezzel a történettel dolgoztam fel. A Paper Cut erről szól – fogalmazott Yael Rasooly.
Az előadóművész hangsúlyozta beszélgetésünkkor, hogy a szerelem mellett az emberi érzékenység is megjelenik a darabban, és számára fontos, hogy a közönség előtt bemutassa saját történeteit.
– Egy állandó belső lelki feszültséggel rendelkezem, ami folyton azt súgja a fülembe, "csináld meg" ezt az előadást. Illetve a saját hangomat is keresem folyamatosan, a darabokon keresztül pedig rá is lelek saját magamra. A "mesélés kényszere" azért is erős bennem, mert úgy gondolom, hogy a saját történetem, nemcsak az én sztorim, hanem mindenkié – mondta.
Mint mondta, ma nagyon sok nyomás, ellenhatás zúdul ránk. Mindenhol azt lehet hallani, ez nehéz, ne csináld, "nem tudod megcsinálni, hagyd a csudába". Sokszor a saját álmainkat hagyjuk annyiban, az ilyen jellegű nyomások miatt.
– Én az előadásaimmal szeretném tudatosítani az emberekben, hogyha csak egy kicsi hang is azt mondja "meg tudod csinálni", akkor ne adja fel senki, mert igen is menni fog – nyomatékosította.